Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 945 ggr
canon_eos
0

Igångsättning

Nu ska jag sätta igång min medryttarhäst. Hon har inte varit riden sen i oktober, förutom i januari då jag fick skritta i 30 min varannan dag på rakt spår.

Hon har haft(har fortfarande) en hälta som vägrar ge sig (ja vi har varit hos vet flertal gånger och nu behandlar de inge mer).

Eftersom hon bara är halt i trav(och i höger varv) så har våran tränare sagt att vi bara ska skritta och galoppera för att stärka benmusklerna.

Men kan jag få tipps på hur jag ska sätta igång henne på bästa sätt, hur länge ska jag skritta innan vi börjar galoppera?

Cilla89a
0

Har vet. inte hittat nån anledning till att hon är halt?
Låter absolut skumt att hon bara är halt i trav och i höger varv. vilket ben?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

canon_eos
0

Vänster fram, men vi är inte säkra att det kommer därifrån då vi bedövade alla leder i vänster fram och hon var fortfarande halt.

Hon var halt i alla varv fårn början, men nu bara i höger varv.

Cilla89a
0

Har ni provat att ta ut en ET av något slag? Låter absolut som det inte sitter i benet eftersom hon bara är halt i ett varv.. Kan ju vara en låsning någonstans..
Vet många vars hästar kommit hem från klinik med halt häst utan att veta varför och sedan tagit ut ET som hittat orsaken till hälta, ofta låsning eller snedheter..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zadeira
0

Låter skumt., Vi hade en häst i stallet som också var mystiskt halt hur länge som helst och ingen vet eller ET hittade något på flera månader. Sen en dag var de inne på klinik för tusende gången och då hittade de felet.. jätteskumt att de varit iväg så många gånger utan att hitta något och sen plötsligt dök felet upp..

Igångsättningsfrågan som du egentligen ställde har jag inte så bra svar på, har nämligen ingen erfarenhet av det. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det.

swedensess
0

jag har en häst som känns halt ibland när man skrittar henne, men hon går igentligen bara ojämnt (har inte ont) så det kanske din pålle också gör?

men iafall när jag satte igång min lilla stumpa räknade jag med 1-2 månaders skritt (brors på hur bra kondis han har nu) som du skriver så har du börjat skritta på henne 30 min gå över till 40 1v sen ökar du till 50min osv =)

börja sen galoppera när du känner att hon orkar bäraupp sig i skritten ordentliget, du kan börja med att galoppera bara en lite raksträcka i början sen ökar du på, du borde känna hur mkt hästen orkar =)