sköta häst?
hej,hej!
Jag älskar att rida, men eftersom jag rider på ridskola så får man inte veta så mycket om foder, motion m.m. Jag skulle vilja veta av er som har häst eller vet:
- hur många gånger om dagen ger man havre, hö och annan mat?
- hur länga ska man rida med hästen varje dag?
- Hur länge är man med hästen varje dag, förutom när man rider (ryktar m.m.)?
- hur ofta tar man ut hästen i hagen?
- på sommaren, hur ofta rider man då?
- rider man alls när den går på bete eller är det bara ridläger hästar som går på sommaren?
- om man ska ge hästen något extra te x. morot, när ska man det?
- vilket tycker ni är bäst spilta eller box?
- hur gör man när man badar med hästen (asså vilken sjö är lämplig, rider man barbacka med grimma)?
- hur ser en bra galoppstig ut när man ska galoppera ute?
Det kanske är olika svar på ponnyer och hästar, då kan man skriva ponny eller häst framför.
Lite konstiga frågor, men om man t ex. ska låna häst eller så någon gång så är det bra att veta!
Liten häst (149 cm)
I vårat stall så får hästarna frukost (hö och kraftfoder), lunch (hö) och middag/kvällsmat (hö och kraftfoder eller kvällsbetfor, skriver endast betfor eftersom alla i kallstallet utom min sköthäst får det)
Jag rider ut med Stjärna från 30 minuter till 1 och en halv timma beroende på hur mycket arbete som utförs. Om jag longerar gör jag det högst 30-40 minuter. Stjärna är en bantarhäst och är inte i full kondition så hon blir trött efter 30 minuters hårt arbete.
Jag spenderar ca. 30 minuter i stallet med att göra henne klar för ridturen, detta eftersom hon blir otålig och börjar bitas efter mer än 30 minuter, så jag skyndar mig allt det går.. Efter ridturen så gör jag det mindre viktiga som att borsta hennes svans och gosa litegrann.
När jag pysslar med min Seidur (C-ponny om det spelar någon roll), i ett annat stall, så spenderar jag upp till 2 timmar med att göra honom fin eftersom han inte kan ridas (har sår i munnen & dessutom lite halt).
Hästarna i stallet tas ut klockan 6 och går sedan i hagen till runt klockan 18-19, beroende på när deras ägare kommer och rider dem eller när den som ska ta in hästarna kommer.
På sommaren rids iallafall våra hästar i stallet som vanligt, dock kan vissa ägare kanske rida lite mindre, men det är olika från häst till häst.
Jag ger endast morot efter arbete eftersom Stjärna vägrar att samarbeta om man ger henne godis innan. Seidur får också efter våran mysstund eftersom han tigger annars bara och kan inte slappna av.
Jag föredrar box.
Jag har tyvärr inte badat någongång med en häst så jag vet inte.
Jag galopperade nästan överallt med Seidur, men helst på lite större stigar. Har aldirg galopperat med Stjärna utanför ridbanan eftersom hon blir så stark.
Jag ska försöka svara så sakligt jag kan på dina frågor. Men först vill jag bara tala om att det är ingen skillnad alls på skötseln vare sig hästan/ ponnyn är stor ellere liten. De kräver exakt samma omvårdnad.
Sen tycker jag det är väldigt tragiskt att ridskolor glömmer att ha teori kring detta. Det had i alla fall mina barns ridskola på den tiden de red där. Mycket bra men tyvärr var det många som tyckte det var onödigt för man hade ju betlt för att rida. Men, men..
- _hur många gånger om dagen ger man havre, hö och annan mat?
_En häst/ponny behöver mat minst 3 ggr per dag. Kan man ha fri tillgång är det, det allra bästa för hästen. Hellre sämre energi och protein innehåll så de kan äta hela tiden än för kraftigt hö och i små mängder. Basen är grovfodret (alltså hö) därefter lägger man till kraftfoder om höet inte räcker till i energi- och proteinvärde. De allra flesta hästar får alldeles för mycket kraftfoder. - _hur länga ska man rida med hästen varje dag?
_Hur länge eller ofta du rider din häst/ponny beror på vad den har för grundkondition och vad du tänker göra. EN del hästar rids kanske 2-3 dagar i veckan c:a en halvtimme medans andra rids 5-6 dagar/vecka mellan 1-2 timmar. Allt beroende på målet med ridningen och vad man vill göra. - Hur länge är man med hästen varje dag, förutom när man rider (ryktar m.m.)? Så länge den får gå ute i hagen behöver man inte direkt vara med hästen så länge den har en kompis i hagen. Övrig tid i stallet beror på vad man gör men mockning och fodring tar ju en hel del tid samt om du ska rengöra hästens utrustning.
- hur ofta tar man ut hästen i hagen? En häst/ponny behöver vara ute varje dag i hage. De är djur som behöver röra på sig och ju längre de får vara ute om dagarna dessto trevlligare blir de att rida.
- på sommaren, hur ofta rider man då? Det avgör du själv. Varför inte passa på att rida så mycket som möjligt då vädret är fint och dagarna långa. (inom rimlighetens gräns naturligtvis)
- rider man alls när den går på bete eller är det bara ridläger hästar som går på sommaren? Som ovan. Passa på att rida då det är skönt ute. Många ridhästar får sin vila på vintern när det är mörkt och regnigt ute.
- om man ska ge hästen något extra te x. morot, när ska man det? en morot kan väll hästen få när som helst. När du ridigt klart, när den varit duktig eller bara för att du vill att den ska komma i hagen eller som extra fodertillskott.
- vilket tycker ni är bäst spilta eller box? Box är att föredra för då kan hästen se lite mer vad som händer och dessutom röra sig lite mer.
- hur gör man när man badar med hästen (asså vilken sjö är lämplig, rider man barbacka med grimma)? Att bada med sin häst är underbart roligt. Bäst är det att rida barbacka med grimma. Då är risken mindre att du drar den i munnen och du kan ändå hålla i dig lite i grimskaftet. Lämplig sjö är en strand med sand eller grus där hästen kan bottna en bit bort från stranden.
- hur ser en bra galoppstig ut när man ska galoppera ute? Bästa galoppstigen är en mjuk skogsväg eller traktorväg som är bred och saknar bilar. Det går även att galoppera på andra ställen men undvik asfalt och steniga vägar och framförallt bilvägar.
Kul att du frågar! Det mesta beror mycket på hur hästen är, hur stalet är m.m. men jag ska försöka svara så gott jag kan.
Så ofta som möjligt, 3-5ggr brukar man säga. Det viktiga är att hästen inte går långa stunder utan mat, då kan den lätt få magsår, bli stressad eller få 'olater' (krubbitning, vävning, boxvandring etc). Vi fodrar våra hästar bara en gång om dagen; då ger vi hö på kvällen så at det räcker ända till morronen, och sen har de bete eller mer hö i hagen. De får kraftfoder på kvällen. De ska inte ha för myckr kraftfoder på en gång, men får de inte mer än kanske en skopa korn om dagen så går det bra att ge allt på en fodring. Annars får man dela upp det. Så trots att vi bara fodrar en gång om dagen har våra hästar alltid mat att tugga på.
- hur länga ska man rida med hästen varje dag?
Det beror på vad du rider, hästens kondition m.m. Hellre ett bra 20 minuters pass än att harva runt i en timme. Eller tre 20-minuterspass. Det beror även på hur intensivt man rider, ger man hästen mental och fysisk eftergift/vila emellanåt så orkar den längre. Tex om man rider kravlöst i skritt på hängande tygel. Rider man ut vill man väl oftast rida några timmar så att man kommer någonvart. Men framförallt måste hästen vara i form för den ridningen man rider. Sen behöver hästen vila några dagar i veckan också, eller vila 1-2 ggr/vecka och variera arbetet. Muskler stärks i vilan efter arbetet, inte under arbetet.
- Hur länge är man med hästen varje dag, förutom när man rider (ryktar m.m.)?
Det beror helt på ad du gör, hur noga du är m.m. Ska du bara rida på ridbann vid stallet kanske du bara drar över hästen snabbt med ryktborsten, lägger lite mer tid på sadel-läge och så (får ju inte vara smutsigt där) men bryr dig inte så mycket om ett halmstrå i svansen. Andra dagar rider du kanske ut bland folk och vill ha hästen glänsande överallt :P Man kan ju göra annat än rida också. Jag bor hemma på hästgården och lägger kanske en timme om dagen + ridning på hästen, med att mocka, rykta och så. Ibland mer, ibland mindre.
- hur ofta tar man ut hästen i hagen?
Beror också på. Vissa hästar får inte gå ut alls, andra går ut och in hela tiden för att de ska in på lunchfodring, ut efter fodring, in för ridning, ut igen, in för kvällen etc. Jag föredrar hagvistelse dygnet runt om det går, eller så mycket som möjligt. våra är ute mellan ca 7 och 20 nu på vintern. På sommaren får de kanske gå in på dagen för att få skugga och foder. Det är ofta uppskattat att ta in hästen de timmarna på dygnet då det finns som mest insekter.
- på sommaren, hur ofta rider man då?
Samma som för resten av året. Så mycket som du vill och som hästen har kondition för, men kom ihåg att musklerna behöver vila; varierad träning och ett par vilodagar i veckan brukar man säga. Någon gång under året brukar det vara bra att ge hästen lite längre vila, ett par veckor eller nån månad. Kom ihåg att starta långsamt igen om hästen fått vila en tid. Vila kan vara allt från att bara gå i hagen till lätta skrittpromenader.
- rider man alls när den går på bete eller är det bara ridläger hästar som går på sommaren?
Det bestämmer ju ägaren, och huruvida det är lätt att kunna rida.
- om man ska ge hästen något extra te x. morot, när ska man det?
I foderhinken. Det är lätt att man får ovanor om man handmatar hästar. Timing är viktig i det läget, matar man vid fel sekund så uppmuntrar man ofta ett beteende hos hästen som man kanske inte tänker på förräns det har blivit en ovana. Men för det mesta behövs inte handmatning så varör ta risken?
- vilket tycker ni är bäst spilta eller box?
Lösdrift eller box. Men några få hästar trivs bättre i spilta, i regel de som aldri haft box förut.
- hur gör man när man badar med hästen (asså vilken sjö är lämplig, rider man barbacka med grimma)?
En sjö där det är tillåtet artt bada med hästen, är hyfsat långgrunt, ostört oc inte för otillgänlig botten/strand. Barbacka med träns är väl vanligast.
- hur ser en bra galoppstig ut när man ska galoppera ute?
Beor på hur säker hästen är på fötterna, om du rider ensam eller i grupp m.m. Generellt kan man säga att en galoppstig bör vara öppen, bred, ha fri sikt långt framåt och ha en medelhård mark. Inte lera, inte asfalt och inga stenar eller trädrötter eller hålor. Akta dig för gräs, det kan dölja hålor som hästen kan trampa fel i och i värsta fall bryta benen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Tack för svaren! 
Jättekul att du frågar! Innan jag fick min sköthäst hade jag ingen aning om det här. Första gången jag skulle hjälpa till och släppa ut hästarna när det regnade så slängde de bara åt mig ett täcke och utgick från att jag skulle kunna sätta på det, men jag hade ingen aning om vad som var fram och bak på täcket, så det var bara att fråga om hjälp!
Ett tips om du är nyfiken är att försöka få tag på något stall där du kan hjälpa till! Du måste ju inte rida, bara genom att mocka, borsta släppa ut och in så lär man sig oändligt många saker!
I stallet som jag är i nu så ska vi börja ta imot både barn och vuxna som kan få lära sig allt från grunden eller lite mer hästkunskap, eller bota sin rädsla. bor du när gävle så är du välkommen!!

#5 låter kul, men jag bor i nacka
Jag fick aldrig heller lära mig sånt här på min ridskola, fast att det är minst lika viktigt att kunna! Jag fick lära mig då jag började rida privat och på ridlägren :)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Att skaffa sköthäst kan oxå vara nyttigt!
Vi ger våra hästar mat på morgonen och på kvällen, ute har dom fri tillgång till hö. En häst behöver äta för att hålla värmen om den inte rör sig. Inne har dom tillräkligt med hö för att klara hela natten. På sommaren ger vi dom mat på morgonen och kvällen.
**hur länga ska man rida med hästen varje dag?
**Det beror på hur hårt man tränar och hur hästens kondition ser ut. Det kan vara lika bra att ta ett mindre pass på kanske 20 - 30 minuter än ett långt pass på mer än 1 timme. Sen får hästen vila någon dag ibland för att kunna bygga upp sina muskler innför nästa pass. Men man måste ändå ta in hästen och ryckta av den och kolla så den inte har sår m.m.Hur länge är man med hästen varje dag, förutom när man rider (ryktar m.m.)?
Det beror på dig. Jag kan vara hos hästarna 1-3 timmar per dag (bortsett från ryktningen m.m) beronde på vädret. Då kollar jag bara på hur dom beter sig och bara är med dom. Jag tycker att man kommer närmare hästen om man är med den så mycket som möjligt.hur ofta tar man ut hästen i hagen?
Hur ofta? Vi tar bara ut dom en gång om dagen (förutom när det är sommar, då går dom nämligen ute dygnet runt). Det förstås tar jag ju in min häst när jag ska hålla på med honom.
Men sen finns det ju också en lag på hur länge en häst måste få gå ute, men tyvärr minns jag inte vilket som var den minsta tiden. Men jag vet i alla fall att dom inte ska behöva stå inne i mer än 16 timmar. Då ska det finnas en väldigt speciell andledning.på sommaren, hur ofta rider man då?
Lika ofta, fast jag brukar låta honom vila några dagar extra under sommrarna. Men en häst är ett väldigt ansvar och man måste se till den varje dag och rida den nästan varje dag oavsett om man är ledig, har mycket läxor, regnar m.m. Hästen måste alltid komma i första hand.rider man alls när den går på bete eller är det bara ridläger hästar som går på sommaren?
Min häst har bara några vilodagar, men han brukar få ta det lite lugnare under sommaren.om man ska ge hästen något extra te x. morot, när ska man det? Helst inte just före eller just efter ridningen, men när den har vilat ett tag så kan man ge en liten morot eller liknande.
vilket tycker ni är bäst spilta eller box?
box, men tyvärr så står min häst i spilta nu eftersom vi var tvugna att byta plats på honom och en annan. För den hästen som stod i spiltan före honom hade ont i ryggen.
Jag tror att hästarna lättare får ont av när dom står i spiltor eftersom dom inte riktigt kan röra sig så mycket.**hur gör man när man badar med hästen (asså vilken sjö är lämplig, rider man barbacka med grimma)?
**Vilken sjö det är tror jag inte spelar så stor roll, men jag badar bara i sötvatten. Vi har en egen liten badplats just vid huset typ som vi brukar bada hästarna i, annars rider vi några kilometer längre bort och badar. Men kolla alltid så att du får bada med hästen vid stranden och bada inte om det finns folk och badar. Endel ärju rädda för hästar och en del tycker att det är lite äckligt när en häst kliver i och ännu mer bajsar i vattnet.
Jag rider alltid barbacka med hästen när jag badar med honom. Både för att sadeln kanske inte mår så bra av att få så mycket vatten och det är skönare för hästen att få slippa sadeln. Ibland rider jag med bara grimma och grimskaft och ibland med träns. Det beror lite på.hur ser en bra galoppstig ut när man ska galoppera ute?
En bra galoppstig ska det inte finnas stenar, rötter, dålig väg m.m. Det ska vara helt slätt så att inte hästen kan skada sig och helst fri sikt.
Det finns många bra böcker att läsa som svarar på dina frågor och om allt i hästväg!
Det nyttigaste är att läsa allt du kommer över om hästskötsel. Fråga på bibliteken så hjälper de dig att hitta böcker!

tack så himla mycket för alla svar!!!!!!!!!!:)