Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 5051 ggr
Velepa
0

Hur långa stigbyglar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur långa stigbyglar ska man ha när man rider i en western sadel?
Kanske svårt att se på bilden men är mina stygbyglar för korta på bilden?

tezzie
0

Är det inte viktigast att det känns bra för dig? Är du nöjd med din längd så är den väl alldeles ok, eller finns det rätt och fel?

*** Kärleken övervinner allt ***

Velepa
0

Jag vet inte, men ja trodde inte att dom skulle va lika långa som i vanlig sadel.. :S

tezzie
0

Fast jag kanske måste tillägga att jag inte heller vet, men jag skulle välja den längd som känns bekvämast för mig =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Believer
0

i en westernsadel ska man väl ha nästan raka ben. alltså ganska långa läder. de hade jag i min iaf.

[slo]
0

Ingen aning, jag rider oftast med vad föregående ryttare eftersom jag är för lat för att ändra… Men kör på vad som känns bekvämt :)

Velepa
0

Hm, okey. Jag har oxå hört att man ska ha nästan raka ben.
När jag hade ett snäpp längre känndes de bättre i skritten men inte i traven och tvärtom med kortare. Fick inte de stödet som ja brukade ha när ja sitter i traven i vanlig sadel..
Men ja kör på de som känns bäst.. :)

Cavello
0

Vad jag vet ska man ha långa läder när man rider western.

thilda-
0

Långa läder!! =)

CBA
0

Velepa - Skulle du rida på tex en clinic med den inställningen på dina fenders (läder) så skulle du få länga dom några hål.

Dina fenders skall vara ungefär så långa att du precis klarar att lyfta rumpan ur sadeln om du ställer dig upp i stigbyglarna.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Peruken
0

Ingen har någonsin sagt något om längden på mina "stigläder", inte på en enda Clinic. Så länge man kan sitta i en lodrät sits, så är det ingen som bryr sig.Inom western rider man även lätt i uppvärmningen, så har man för långa går ju inte det.

Fast på en Cuttingclinic gnällde tränaren,fick korta av lädren tre hål, kände mig som en hoppryttare:o)

jen
0

jag har nästan helt raka ben, det tycker jag är skönast.

wewwa
0

Låånga läder.

Zahara
0

Fast det är ju ingen western du rider i ! ser ut som en australiensk stock sadel ju! och vad jag har lärt mig ang de så ser läderna bra ut…är ju en långdistans sadel där det viktigaste är att sitta bra för längre ritter….

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

IdaS-A
0

Det är väl en stock sadel du rider i? Har fått lära mig att lädrena ska vara relativt långa på en sådan sadel, dock med liten vinkel på knät dvs inte helt raka ben.

Velepa
0

Har ja ett hack längre så åker dom ur när jag travar..

IdaS-A
0

Då är det nog lagom som du har :) du har ju en liten vinkel på bilden

Julia-Sirocco
0

Stigbyglarna på en westernsadel ska vara så långa så du kan sitta väldigt djupt, men du ska kunna nå ner och kunna trycka ner stigbyglarna lite. Men det finns ingen lag på hur långa dom ska vara, men om du ska börja tävla så ska dom vara ganska långa och inte lika korta som du har på en vanlig engelsk sadel. Men jag tror att man ska ha en lätt böjning vid knävecket.

På bilden har jag väldigt tjock jacka på mig och sadeln kom lite för långt fram (inte jag som satte på sadeln)

Salo
0

Jag har en likadan sadel och jag har stiglädren så att det känns bra helt enkelt. Ska man tävla är det väl vissa regler man tyvärr måste följa men annars ser jag ingen anledning att följa någon slags norm. Jag rider sällan lätt, utan sitter ner för det mesta men vill kunna ställa mig upp i fall hästen gör för stora rörelser. Så det är ju bara att känna efter hur det känns bäst.

CelsiusT
0

Nä rman rider westernridning så brukar man säga att man ska ha så långa läder att man precis kan resa rumpan ur sadeln. Men kan även mäta genom att sätta sig bekvämt i sadeln och låta benen hänga löst, då ska innerkant på stigbygeln ligga två fingrar (på högkant) ovanför din häl.

Många tycker det är väldigt obekvämt/läskigt i början att rida med så pass långa läder så i början kan det vara skönt att ha lite kortare läder för dig. Rider du westernridning eller rider du klassiskt i en westernsadel? Mitt förslag är att prova dig fram till vad som känns bäst för dig när du rider. Det är det som är det viktigaste!

Ang. att rida lätt i westernsadel så ja det är inte fel/ovanligt, men för den saken skull ska man inte behöva ha korta läder. Att rida lätt handlar inte om att skutta en decimeter ovanför sadeln utan om att lätta ifrån sadeln lite så det blir en mjukare ridning och det fungerar alldeles utmärkt med långa fäders.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zadeira
0

Jag har provat westernridning en gång, och tjejen som ställde in mina stigläder gorde dom väldigt långa. Kändes jättekonstigt. Fast en westernsadel är ju inte utformad som en "vanlig" och när vi väl började rida kändes det jättebra.

Det viktigaste är väl att det känns bra och att du trivs, för annars kommer det ju störa din koncentration på själva ridningen.