Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 839 ggr
jsca
0

fundering..

var på bibblan igår och lånade nårra böcker om NH.. de står : gör si och gör så.. men de står INGENTING om vad man ska göra när hästen inte gör som man vill. t.ex

hästen ska stå stilla och avslappnat, om den inte gör de, vad gör man då?,

man ska kunna röra den överallt när den står stilla ohc avslappnat,, om den inte gör de, vad gör man då?

är de bara att fortsätta tills den står stilla då? eller jag fattar inte, hästarna i böckerna gör ju exakt vad dom NHmänniskorna ber dom om, men de hade ju aldrig funkat på min häst, tror jag.. För Jag hade tänkt börja med detta lite smått, men jahg kommer få ha 130% tålamod, hon kommer inte stå stilla i bara en lina.. hon kommer inte stå avslappnat..

Så hur får man henne avslappnad dådå? de står de ingenting om i böckerna xD De är sånt jag vill veta! ;D

jen
0

allra först så behöver man veta vilken personlighet just din häst har.

är den rädd?  ,dominant? springer på dig? blyg?  

utifrån det så bildar man en strategi hur man får hästen lugn.

tex en häst som bara springer o springer och skiter totalt i dig, så kan man longera i halvcirklar.gärna använda staketet som stopp.

Det kan man göra för att få hästen att tänka.

jen
0

sen, kom ihåg att lyssna på hästens signaler.

tex om hästen stannar och slickar sig om munnen, då har den förstått vad du menade. då ska du slappna av en stund och "pusta"

sluta gärna för dagen när hästen förstått vad du vill.

jsca
0

kej, ja jag vet inte hur man kan utvärdera hennes personlighet riktigt.. Hon är inte rädd, hon är social. och hon litar på varje steg jag tar, vissa undantag dock. men hon litar på mig. Hon följer efter mig som en hund. de flesta gångerna, när hon inte får för sig att hon ska vara busig.. Hon blir bitchig när hon inte får som hon vill, kanske en tendens till dominant, fast jag har öveertaget?

Däremot med andra folk, t.ex. jag hade varit iväg en vecka ca. När jag kommer hem. så dom som har tagit in henne från hagen, det hade inte gått en dag utan att hon hade i princip sprungit över dom, stegrat osv.. Sen den dagen när jag kom och tog in henne. Så sa dom att dom inte har sett just DEN hästen på en vecka när jag har varit borta.. Det borde väl betyda att hon har respekt för mig, och att hon känner på något sätt att jag har respekt för henne.. ?

jen
0

får du röra henne överallt med spöet, eller prasslande påsar tex?

jsca
0

alltså , jag har inte kommit någonstans. jag har bara läst böckerna.. och jag vet att jag kan röra henne överallt.Men hon gillar inte att stå stilla. Spö kan jag röra henne överallt med också. sen har jag inte kommit längre..

jen
0

har du någon som kan hjälpa dig?

det bästa är att någon visar dig och din häst.

jsca
0

aah jag hade velat ha en som är NH-intresserad eller NH-tränare som kan lära mig.. hade ju varit de bästa. men har inte fått tag på ngn direkt. :/

WinterPrince
0

#5. Jag vet inte hur det är inom NH men i körning är det mycket viktigt att hästen kan stå helt still. (t ex när man spänner för).

Vi har arbetat så att man leder hästen runt på ridbanan. Säger Ptroo för att den ska stanna. Sen får den stå och titta på allt tills den tittat klart. Då vänder dom ofta huvudet mot dig och buffar dig i magen för att fråga vad gör vi nu.

Om hästen inte står still, så flyttar man tillbaka hästen till där den skulle stå. Säger Ptroo igen. Sen är det bara att tragla tills dom förstår. Inte en fot får flyttas. Sen får man göra det på så många olika ställen som möjligt. En ny plats kan göra att dom glömmer allt.

Detta är något man kan göra till och från hagen till exempel. Jag tror vi jobbade ca 3v med att bara lära dom stanna och starta, innan det var dags för tömkörning. Och där var det samma regler. Inte en hov får flyttas.

Zaphix
0

Det bästa är att ta hästen till en instruktör. Då får du bättre hjälp och instruktören kan förklara varför hästen gör si och så. Då kommer du också får hjälp med de saker just ni behöver träna på.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

jen
0

var bor du då?

jsca
0

#8  - okej, ja de är ju bara att börja träna dåju.. kanske lägga till att man kan gå därifrån och hon ska ändå stå stilla, oc sen att hon ska följa efter mig.. vilket hon alltid gör ändå.. men tycker det var bra, tack så mkt.. Att stå stilla (Y)

#9 - ja, jag vill hitta ngn som jag skrev tidigare.. abra aatt börja leta ;D

#10 - jag bor utanför helsingborg.. Har hästen ca en mil eller två. utanför helsingborg.. Mot bjuv till.. :)

jen
0

ok, det borde finnas någon som är duktig som kan hjälpa dig i närheten.

jsca
0

#12 - aah jag tkr de ;D men jag har inte letat så mkt direkt :D kom på nu iveckan att jag ville börja lite med de ;D haha så har inte hunnit längre än att låna böcker ;D

CBA
0

Börja med att träna hästen att kunna stå stilla innan du gör förtroendeövningar som att tex ta den på hela kroppen, prassla med påsar etc.

Det bästa eg är att göra en sk round-up men har du ingen som kan det som kan göra det så får du ta den lite längre vägen och ha liiite mer tålamod :o)

Be hästen stå stilla, stå själv stilla framför hästen för att lättare kunna korrigera ifall den flyttar på sig.
Flyttar den sig ställer du tillbaks den till samma plats igen, om det så bara är en hov hästen flyttar så skall den tillbaks där den stod.
Ge ett kommando varje gång du "parkerar" hästen, ptroo eller ett woaw eller vad du nu använder och var koncekvent med att använda det kommandot när den parkeras.

Börja smått till en början så hästen inte hinner börja tröttna och krångla.
Tex, parkera hästen och få den att stå stilla i 5 sekunder, beröm och led hästen framåt några steg och parkera igen i 5 sekunder osv.

Vartefter hon blir säkrare och säkrare på att bli parkerad ökar du tiden med några sekunder.

Ha gärna ett kommando som du använder koncekvent när du tillåter hästen gå frammåt då kommer du även med tiden lära den att har inte matte sagt att det är Ok att förflytta sig så är det fortfarande parkering som gäller.

Bodde du inte så långt bort från mig så hade jag kunnat komma och visa :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Julia-Sirocco
0

Som jag ser NH så är det att man ska kunna förstå hästen och försöka lära sig hästens språk. Har du tänkt på hur du beter dig? Alltså hur du är i ditt kroppsspråk? Andningen, kroppsställningen, ögonen, tankarna? Allt är tålamod, men man måste träna, träna och träna. Och inte hålla på för mycket. När hästen börjar göra rätt så avsluta den övningen och låt alltid hästen tänka vad det är den ska göra. Du måste vara väldigt tydlig vad du vill och berömma när hästen gör som du vill.
Det där om hästen går när du har bett den att stå så backa den tillbaka. Avslappningen kommer efterhand.
Det är mycket lättare att förklara när man kan visa med hästen…