Berätta om era hästar!
Hej, antar att det radan funnits sådana här trådar, men eftersom jag har vart borta här ifrån i ett halv år eller ngt så skulle det vara kul om du berättade om din/dina hästar! Ras, storlek, ålder, användning osv ;) Gärna bilder! Här kommer lite fakta om min foderhäst Dodde:
Namn: Drodouge
Ras: Arabiskt fullblod (egyptisk stam)
Ålder: 13 år
Mkh: ca 156 cm
Färg: Fux med stjärn
Andvändning: Ska agera ridhäst till mig, främst som hobbyhäst men även lättare träning & tävling :)
Temperament: Mkt snäll & lugn häst. Inte allas "arabig" , står alltid still osv. Älskar att bli kelad med :)
Har tyvärr inte tagit ngra bra bilder n, men dte kommer ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Namn: Kiwi
Ras :Gotlands russ
Ålder 21år
Mkh:128
Färg: Brun mycket trivselfläckar ser ut som en prickigkorv :)
Andvändnig: Barnens ridhäst rent av en hobby/gårdsponny
Temperament: Lugn dam fast om man tar henne själv är hon inte så lugn utan då ska det fjantas lite, rider jag ja då e det inte alls en lugn ponny iget dum alls men pigg, älskar äta. Hört att folk säger ursh ett russ men fattar itne vad dom mednar med det. 110% säker ponny till barn ubersnäll att hantera.
Namn: Mango
Ras: G. Russ son till Kiwi
Ålder: 18år
Mkh: 129
Färg: Mörkbrun även han har fått trivselfläckar förra året hade han inte någon.
Andvändning: Har kört han mycket bra körponny men även utbildad ponny kan skänklar o gå i form. Just nu andväns han inte då han har hosta får se vad vetrinären säger om han men det lutar åt ett trist svar vet ju redan det jaja vill ju göra allt men kan för sina älsklingar. Vart min körponny oärlig vid barn :P. Snäll o lugn annars.
Namn: G.B
Ras: varmblodig travare ej startad
Ålder: 4år
Mkh: ca 160
Andväning: Min blivande ridhäst o körhäst
Temperament: Känner han itne så väl då jag itne haft han länge, men lugn kan vara inne själv är ofta ute o går med grabben. Nästan att jag förstår att han inte passa travet då han är lite söligare av sig :) Blir en bra ridhäst o är en bra körhäst.
Namn: Million Wind
Ras: Varmblod (amerikansk-fransk)
Ålder: 10 år
Mkh: ca 175 cm
Färg: Brun med vit kota
Andvändning: Dressyr, hoppning och skogsmulle
Temperament: Väldans snäll och pigg. Älskar att träna. Hoppning är roligast och hon börjar dessutom bli riktigt duktig.

Jag gör väl oxå på så sätt o kopierar dina "rubriker" ;)
Namn: Pelle Major
Ras: Varmblodstravare (25% Fra, 75% Am)
Ålder: 17 år
Mkh: 157,3 cm (med snösulor o broddar ;))
Färg: Brun, Vit innerballe v.fr., bruten vit kronrand och vita ballar h.b., vit kota v.b
Andvändning: Vi rider o kör i skogen. Rider lite dressyr o rider AR för tränare var 3dje vecka.
Temperament: Världens underbaraste(enligt mig). Älskar att stå o gosa o bli borstad, står helt lös på gången - man kan lämna honom själv o han rör sig inte ett steg. Tror nog att han är en liten hund egentligen.. När man rider/kör är han Alltid pigg o sammarbetsvillig o säger aldrig nej till fart o bus
Övrigt: Har gått på travet tidigare(senaste start -98), 52 starter. Har ägt honom sedan han var 4 år, de senaste 9 åren har han enbart varit min "ridhäst".

Namn: Monsun
Ras: Kallblodig travare
Ålder: 15
Mkh: ca 152 cm
Färg: mörkbrun med vita hår i pannan och en vit kota?
Andvändning: Hoppning och dressyr
Temperament: Är oftast ganska het men jag gillar de =)
Namn: Viking du Gull
Ras: 21% Fransk travare 78% Amerikansk travare
Ålder: 7 år
Mkh: ca 159 cm
Färg: Mörkfux, oregelbunden bläs och två vita strumpor bak
Andvändning: Han har inte varit hos mig alls länge så har inte hunnit rida honom speciellt mkt men tanken är väl den att jag ska ta det så lungt som möjligt nu och långsamt börja skola om honom till en bra ridhäst.
Temperament: Han är fortfarande lite stressad men han har blivit betydligt bättre sen han kom hit. Ändå ganska lugn och fin att rida rusar inte iväg utan lyssnar på mig.
Namn: Rasmus (Razz)
Ras: Shetlandsponny
Ålder: 11 år
Mkh: ca 96 cm
Färg: Skäck
Andvändning: Körs ibland, rids av min lillebror ibland, men oftast är jag ute och går och springer med honom, då varierar vi mellan paddocken, skogen och att gå små promenader längs vägarna.
Temperament: Mkt lugn, snäll och barnvänlig. Ej envis.
Namn: Chessie(Chessa)
Ras: Halvblod/arab/welsh
Ålder: 9 år
Mkh: 154 cm
Färg: Brun m stjärn och en vit kota.
Andvändning: Allround/hobbyhäst. Tränad för Msv dressyr, westernriden, men vi har dock inte kommit så långt ännu.
Temperament: Ganska lugn att rida, hantera. Mkt snäll och tänker ofta ett steg före till skillnad från Razz som tar allt som det kommer. Chessa har vi haft i ca 11 månader och det blir bättre och bättre. :)
Namn: Disa frá Arbakka
Ras: Islandshäst (importerad)
Ålder: 11 år
Mkh: Bra fråga men C/D ponny
Färg: Fux
Användning: Hoppning, lättare dressyr, skogsridning
Temperament: Ganska "cool" men kan tända till riktigt ordentligt när hon väl vill, en aning envis innan man har vunnit hennes förtroende. Världens goaste tjej tillsammans med Silfurlind! Gör det mesta man ber henne om.
Namn: Silfurlind fra?….
Ras: Islandshäst (svenskfödd)
Mkh: C/D ponny
Färg: Silversvart
Användning: 4-gång, hoppning, lättare dressyr, skogsridning
Temperament: En dam som är ganska het och mycket på tårna, har dock blivit lite lugnare nu och oftast går det bra att rida först på uteritter sålänge inte något jättefarligt dyker upp. Väldigt mammig och gnäggar gärna när man kommer i hagen eller rider henne, har haft ett föl. Kanongosig och världens bästa tjej tillsammans med Disa!
Bifogar en bild på dem båda från i vintas (mycket päls = små teddybjörnar) ^^

Namn: Folly
Ras: Varmblodig travare
Ålder: 17 år
Mkh: 150 cm
Färg: Svart m stjärn och två vita kotor. Vit fläck på buken.
Andvändning: Allround
Temperament: En mycket trevlig häst, gör allt man ber henne om. Den ultimata familjehästen :)
*** Kärleken övervinner allt ***
#8 Hästarna är inte mina egna utan medryttarhästar för er som undrar, glömde att tillägga det och nu går det ju inte att redigera inlägget x)

Jätte fina hästar alla har 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
jag har inga blider på denna dator då vi har en nyare 2a dator den andre e mera spel på :) så jag har itne lagt över bilder till denna men foto på russen finns på min sida söta som socket o jag tycker dom är fina :)
Min medryttarhäst:
Namn: Kappi frá Thveraleak
Ras: Islandshäst
Ålder: 25 år
Mkh: ca 130-135 cm
Färg: Svart med stjärn
Användning: Ridhäst och läromästare (Har dock för länge sen varit godkänd hingst på Island)
Temperament: Lugn och go men med en egen vilja och hjärna. Stort hjärta på det rätta stället.
Namn:Nice Box
Ras: Varmblodstravare (100% Amerikansk)
Mkh: 158 cm
Färg: mörkbrun med stjärn
Andvändning: Ska vara ridhäst till mig, främst som hobbyhäst men även mykt träning & kanske tävling senare:)
Temperament: hur snäll som hälst, har blivit mykt lugnare nu när hon har flyttat till mig:) älskar att stå och bli kelad med=) hon har jätte fin och lugn trav!

Namn: Cookie RS 4772
Ålder: 24 år, född 1984
Mkh: 93 cm
Färg: Rödblack med vita hår i pannan och pga. ålder har hon blivit gråhårig lite överallt
Andvändning: Pensionär. Har tävlats i hoppning CR 60, 70 cm felfritt, mycket körd. Mycket riden. Läromästare. Har varit mamma ett par gånger i sitt liv. Utställd med som mest 38 p, klass 1. G premierad. Agility tävlad, med placering. Gått på ridlekis. Bästa vän!
Kan skriva hur mycket som helst om denna hästen!
Temperament: Världens snällaste men något envis
Bilder finns i fotoalbum.

Namn: Estel v Bunswaard RS 511
Ålder: 18 år, född 1990
Mkh: 103 cm
Färg: Svart, pga. ålder börjar han bli lite gråhårig nu
Andvändning: Avelshingst, pappa, uppfostrare, ridponny, körponny, används i skogen, tävlad CR hoppning 70 cm felfritt, tävlad agility 1 placerad, Utställnig, Kung i hagen, Bästa kompis
Temperament: Helt underbart temperament. Fölens bästa lekkompis, hagens beskyddare.
Bild finns i fotoalbum

Här kom presentation om 2 av mina. Har ett 20-tal så dessa var de enda som fick presentationer, Mina änglar!

Min Foderhäst
Namn: Frej
Ras: Fjording
Ålder: 17 år, 1991
Mkh: 138cm
Användning:Ridning, Tävling
Temprament: Pigg o snäll men kan bocka ibland:)

Namn: Lyrik
Ras: Kalllblodstravare
Ålder: 27 år
Mkh: 158 cm, vikt 620 kg
Färg: Svartbrun, mest svart
Användning: nu mest skogspensionär i skritt och lite trav, tömkörning
Temperament: pigg och glad, cool för det mesta. Är inte rädd för något, förrutom då cyklar.
Gillar att stå och filiosofera i hagen som tjuren Ferdinand. Har betämda åsikter hur hans mat ska "tillagas"…

Namn: Messer Kwik
Ras: Svensk varmblodstravare
Ålder: 18 år
Mkh: ca 162 cm
Färg: Mörkbrun med stjärn
Andvändning: Mest tornerspel men annars mycket allround. Försöker göra det mesta med honom.
**Temperament: Har nu blivit mycket lugn och "världsvan". Men han blir ändå lite rädd för allt möjligt ibland. Men när det väl gäller är han en klippa. Otroligt snäll att rida men långt ifrån tråkig.
**

#23 haha "farlig skogsridning" haha x)
fina hästar alla ;)
Jenny
#27 Ja ;P I och med att de e så många som tävlar olika nivåer måste jag juh skryta med att jag faktiskt ligger på nivå farlig skogsridning :P *asg*

#28 hahahaha okej , det var en ny gren för mig :D
Jenny

Namn: Thunder Clap, "Clappen"
Ras: Fullblod
Ålder: 4år
Mkh: ca 155
Färg: Brun
Andvändning: Ska förhoppningsvis hålla som hobby ridhäst, åt dressyr.
Temperament: är rätt cool, men är ung och rätt ladad till och från och är fortfarande mentalt galoppör (har hum hum blivit mer sådan i beteénde sedan han kom av banan och all drenerande motion han fick där…), har väldigt bra av och på knapp som tur är. Ung och riktigt odrägligt slynglig.
Namn: Zally
E: Roy v. Bunswaard
U: Zenita
Ålder: 14 år
Mkh: 94 cm
Färg: Svartskäck
Andvändning: Dressyr, Hoppning, Agility, Tömkörning, snart körning, pappas träningskompis, skogsmulle och att bli pussad på.
Temperament: Stabil häst, utan att bli tråkig, hon har sina bus hon också. Lättlärd, rädd för stillastående cyklar (dom som rullar går bra) tidigare gällde det även kor, men det är hon botad ifrån. Hennes treåriga medryttare får ge ifrån sig glädjetjut och hoppa bakom henne, och allt hon gör är att kolla vem som är där.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#33 oj vilka små godingar :)
Jenny

Min sambos häst:
Namn: Noble Index (Nobbe)
Ras: Vbl travare
E: Dream Lover
U: Glory Staro
Ålder: 8
**Mkh: 153
**Färg: Brun
**Andvändning: Ska bli tornerspelshäst. Är lite westerntränad. Just nu lite allt-i-allo och ska väl så förbli då det är roligast att göra allt möjligt med hästarna.
**
**Temperament: Social och snäll. Rar liten häst att hålla på med. Stora rörelser och ibland lite het. Påminner lite om en arab då han är liten och nätt och har det typiska svanslyftet.
**
Namn: Sirocco
Ras: Korsning (arab/haflinger
Ålder: 1989
Mkh: ca 149 cm
Färg: Skimmel
Andvändning: westernridning och horse manship
Temperament: Väldigt snäll att hantskas med i alla lägen. Mycket egen vilja och ifrågarsätter mycket, men när man har lärt känna honom och visat vem som betsämmer så är han hur go och snäll som helst. Jag skulle inte kunna önska mig en bättre häst. Jag kan typ göra vad jag vill med honom.
Namn: Who Cares
Ras: Blandning Havlblod-nån ponnyras
Ålder: 8
Mkh: ca 153 cm vid senaste mätningen
Färg: Brun i pappren men Gul
Andvändning: hoppning mest =)
Temperament: snäll och lugn. kan vara lite lat ibland men inte ofta. pigg och glad i hoppningen. lite busig
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Namn: Pajas
Ras: New Forest-Fjording
Ålder: 26 iår
Mkh: ca 143 cm
Färg: skimmel
Andvändning: innan var han ridskolehäst tills ja fick honom för 7 år sedan. nu är jag för stor för honom så en liten tjej hjälper mej med honom och hoppar lite och lullar runt
Temperament: världens snällaste. men han kan busa han med =) lat gammal gubbe men han gör det han ska
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Namn: Kanel
Ras: welshponny
Ålder: 13
Mkh: 133 cm
Färg: fux med bläs och två strumpor
Andvändning: skolas om till gymkhana ponny.
**Temperament: Inget spec temperament, olika för varje dag :)
men alltid snäll<3
**
Namn: Aurora
Ras: Arab/halvblodskorsning
Ålder: 5 år.
Mkh:ca 150 cm
Färg:brun med svarta ben
Andvändning: Inget spec just nu, rider in henne :)
**Temperament: alltid snäll och oerhört lydig.
**

Här kommer äntligen en bild tll inlägg #0 (:
Jenny