Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 8662 ggr
wewwa
0

Rida med grimma

Nu finns det flera trådar med olika betts inverkan i både mun och nacke. Men jag undrar vad det blir för inverkan på hästen om man rider i vanlig grimma med tyglar i "sidoringarna"?

VeNyRa
0

allt tryck hamnar på nosryggen vilket inte är så bra.

LinaN
1

Det som jag har mest emot att rida i vanlig grimma är att den sitter ostadigt över nosen och det KAN bli onödigt mkt dragandes och slitandes…. och risken att sidostyckena kommer mot hästens ögon är relativt stor.

Men ska man rida med grimma ska man gärna spänna in den så den sitter stadigare, typ 2-3 fingrar mellan nosrygg och nosrem. och max en knuten näva under "käkremmen" så ligger det stadigare.

Men någon överhängande fara finns inte direkt, inte om man har en god kommiuniaktion med hästen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Aribigga
0

Jag har ridit i repgrimma, det fungerar bra om hästen kan tryck från rep och dyl.

lurvponnyn.vimeddjur.se

LinaN
0

#3 jag ahde nog faktiskt precis som du föredragit att rida med repgrimma då…. men då ska hästen vara van att ge efter för det tryck som repgrimman utövar och då behövs inte mkt ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

wewwa
1

#2 Ja, det såg jag som självklart att den är väl spänd, annars skulle det vara samma sak som att rida med halvknäppt träns. ;)

Zaphix
0

Jag har ridit i vanlig grimma, men hästen reagerar bra på bara sitsen och skänklarna. Så hade grimman mest i nödfall.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lovis01
0

Jag har ridit mina i både repgrimma och vanlig grimma och tycker det funkar bra men en grundförutsättning är att hästen går hjälpligt att styra med vikthjälper och att den är lyhörd. Sen så finns det ju ingen anledning att sitta med kort tygel när man rider i grimma.

Har även för att testa ett par gånger ridit utan huvudlag med en tygel om halsen(mest för min egen balans) Och blir lika förvånad varje gång att det inte är några problem att flytta fram och bakdel och göra skänkelvikningar.. Självklart har jag då hållt mig på inhägnat område alt. ridhus.

Ahnna
0

Det finns ingen överhängade fara med att rida med bett heller om man har god kommunikation med hästen. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[FiaDodis]
0

Om man inte vill ha bett i hästens mun så kan man ju alltid ha Hackamore eller träns med sidepull. Då sitter huvudlaget där det ska vara och ingen risk för att "hamna på sned" el dyl som kan bli med grimma.

Ledin
0

jag har lärt mig som liten i grimma är itne bra för tycket på nosbenet blir fel, men repgrimma är ok då den ej sitter lika högt som vanlig grimma. Sen finns det ju bettlösa träns o köpa :)

exitingsvillemo
0

Jag har ridit min häst i grimma, inga problem så länge man inte drar och sliter i tygeln.

Tar man ledande tygeltag så ger man tryck på sidan av huvudet.

Mkt vikthjälper behövs också. Alltså tydlig komunikation.

Tycker att alla som har möjligheten till det, ska prova rida sin häst utan tyglar och bara använda sätet och vikthjälperna, det är en jättebra övning.

Självfallet ska övningen göras i inhängnad ;o) träns och tyglar kan användas (inte användas utan bara finnas där;o)) oxå, för säkerhetsskull. Spänn tyglarna under käkremmen, utifall du måste dra i nödbromsen.

wewwa
0

#11 Ja, jag har även provat att rida utan varken grimma eller träns i paddocken och det fungerade bra det oxå :)

Primee
0

Tycker att det blir ett "konstigt" tryck när man har helt vanlig grimma o tyglarna direkt fastsatta på den.. Min häst, som är van med bettlöst, lyssnar betydligt sämre på det.. Repgrimma däremot är kanon =)

Själv har jag gjort en variant av ridgrimma - splitsat ett litet rep mellan de nedersta ringarna på grimman.

tezzie
0

När Folly rids i grimma så är det när vi rider från sommarhagen! Elin har fått busa av henne lite på nån äng ibland med bara grimma =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Papaya
0

Jag provade igår att rida med tyglarna fastsatta i ringarna på en remontnosgrimma. Jag flyttade förstås upp nosgrimman ett par hål. Det fungerade jättebra, lika bra som med bett (om inte bättre). :D Visserligen rider jag mycket med säte och vikthjälper.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

jen
0

jag rider ganska ofta med grimma. och det går väldigt bra. Mycket bättre än med träns faktiskt då vi slipper ha det onödiga bettet eftersom vi ändå aldrig använder det..

Marster
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rider ofta med kapson, en kapson som min tränare har gjort själv, men den är lik "vanliga" kapsoner. det funkar SUPER bra, min häst funkar bättre på det ä vanligt bett! tränar akademiskt. (gammal bild) :)

Julia-Sirocco
0

Jag kan tycka att det är bra att rida i repgrimma (om nu hästen är van vid det). Ridningen blir inte så ensidigt, och om man är hård i handen utan att veta det och har lite för hårt tryck i tyglarna (det kan man ha utan att veta det) så kan ju hästen få ont i munnen och det kan vara svårt att läka. Den hästen som jag äger nu har varit i min familj sedan 1997, men han lämnades ut på foder och när han kom tillbaka så var han jätte rädd om sin mun och sånt bara för att fodervärden hade varit för hård.

Russtoka
0

Det ser ut som det blir nödvändigt att använda grimma (i det här fallet för körning) på min tvååring. Han har besvär av vargtänder på båda sidor. Tills vi fått ta bort dem går det inget bra att använda bett. Men grimma eller sidepull funkar bra. Grimman måste självfallet knäppas in så den inte glider åt sidan.

Vad menar ni med att det inte är bra för nosen? Om det blir skador på nosbenet, drar man inte för mycket då?

jen
0

undrar som #19

varför skulle det va skadligt för nosen? om man måste dra så mycket i grimman, så är det väl ändå värre att dra så hårt i en hästs mun som är så känslig.

lär hästen att ge efter för tryck, så behöver du bara röra försiktigt i grimman.

bäst är en repgrimma som känns mer än en vanlig bred.