Vad är ledarskap?
Vad är ledarskap för Er?
- Att ha total kontroll över hästen?
- Att vara vän med hästen?
- Rätta sig efter hästen?
- Annat?
Pratar Ni hästens språk eller förmänskligar ni hästen så denne lär lära sig vårt språk?

Ledarskap för mig är både att vara vän med hästen samt ha kontroll på djuret.
Hästen skall kunna lita och ha förtroende för mig.
Förstår inte vad du menar med att förmänskliga hästen?
Men kan väl svara att viktigt för mig när jag skall jobba med ett djur är att man lär sig hur djuret fungerar.
Jag talar med min kropp och rörelser samt språk "mänskligt språk" med min häst.
Marsvin 4-ever
.
Ledarskap för mig är att vara vän med sin häst, ömsesidig respekt/förtroende och en kompromissande kontroll i det man gör.
Jag tycker inte att jag förmänskligar mina hästar, de ska få vara hästar. Däremot försöker jag förstå deras "språk" mer än vad dom ska förstå människans språk, men visst pratar jag vanlig svenska med dom när jag talar.. ;)
Ledarskap för mig, är när hästen tydligt visar att den förstår mig och att den behandlar mig som en flockledare.
Ex. mina hästar skulle aldrig tränga sig fram till krubban när det är dags för mat, dom väntr tills jag är färdig och går därifrån.
Detta är bara en helt naturlig grej, som inte har behövts läras in, utan den respekten bara finns där.
Inga av mina hästar buffar, knuffar, springer över eller på annat vis visar sig respektlösa mot mig.
Ledarskap, när vi "leker" i hagen, visar sig så att JAG inbjuder till leken, hästarna hakar på och sen avslutar JAG leken…
Ledarskap är inget man uppnår genom slag och smärta, ledarskap uppnår man genom komunikation och vägledning.
Att förmänskliga hästarna, att tvinga dom att lära sig människans "språk", tycker jag är fel.
Det är människans uppgift att lära sig hästens "språk" i den mån som går.
#1 Att förmänskliga hästen: att försöka göra om hästen så att den pratar och agerar som oss människor
#1 alltså Inte "pratar", men som exempel…
Hästen knuffar hela tiden på dig vid ryktning.
Om du förmänskligar hästen, så säger du kanske: Men lilla gubben, så där får man väl ändå inte göra.
Eller så kanske du rent av slår till honom hårt över nosen och säger FY!
Pratar du däremot hästens språk kanske du:
varligt trycker undan hästens huvud (varning) hjälper inte detta, trycker du kanske undan hela hästen, alltså du säger åt honom att flytta sig för dig (som hästar gör)
#0 total kontroll tycker jag aldrig du kan ha över en häst, det har ingen fockledare.
Hm, för att återgå till frågan om flockdjur som flyktdjur (se lösa hästar-tråd)
Hästen är ett flockdjur och styrs (oftast) av en ledare.
Vid fara kan flocken delas, vid flykten, för att sedan återvända till sin trygghet, flocken. Men Jag som flockledare, kan ju inte kontrollera en häst som befinner sig på flykt kanske 3 km bort…
Blev detta begripligt?…

Låt nu inte denna tråd bli en fortsättning på lösa hästar-tråden är ni snäll =)
*** Kärleken övervinner allt ***
#7 ska absolut försöka :O)
Ville bara förklara eftersom jag drog en pararell.
Känns som att jag skrivit just den meningen såååå många ggr :O)

Jag behöver inte skriva något för #3 skrev precis det jag hade tänkt skriva :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

"Ledarskap" för mig handlar inte om ledarskap alls, egentligen. Det handlar om kommunikation och respekt. Att behandla så som man vill bli behandlad. Att gemensamt komma överrens.
Vet många som hävdar att grimma och träns m.m. är kontrollerande saker som kuvar hästen att lyda. Jag tror inte alls att det är så hästarna ser det när de får en grimma på sig, utan har man befäst att grimman betyder "kom, vi ska gå hitåt", så blir grimman en tydlig signal till hästen att det är dags att följa med den som håller i snöret. Vill hästen inte gå, eller om den inte förstår, så visar den det väldigt tydligt. Ingen grimma i världen håller för en häst som inte vill följa med.
Människor kan prata hästars språk ungefär lika lite som hästar kan prata människors språk, och därför behövs hjälpmedel för att vi båda ska förstå vad den andra vill. Hästar är smarta och kan lära sig vad olika signaler i vårt kroppsspråk betyder, samt att vissa kroppssignaler ger starkare intryck på hästen än andra, men ju mer förvirrande signaler man ger desto mindre försöker hästen förstå.
Jag har ett typexempel på det här hemma, en häst som aldrig har fått lära sig att vara försiktig bland människor. I hennes värld är hon störst, bäst och vackrast, "störst går först". Hon har nästan helt slutat lyssna på människans kroppspråk, troligen eftersom hon ändå aldrig har förstått till fullo vad det betyder. Däremot har någon tidigare ägare befäst vad olika hjälpmedel betyder, och det är genom dem som jag i första hand kan kommunicera med henne; grimman betyder verkligen "kom så går vi", t.ex. Jämför man henne med mina andra hästar, som läser mitt kroppspråk (och förstår!) hela tiden, så är det två helt skilda världar av kommunikation och förståelse.
Ingen människa blir väl någonsin hästens sanna ledare, men vi kan jobba tillsammans och förstå varandra på ett högre plan än de lär ut på ridskolorna.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#7 Det var absolut inte min mening att försöka fortsätta lösa hästar-tråden när jag startade denna tråd.
För mig är det som #2 skriver och jag tycker att det fungerar bra i mitt fall.
ledarskap är för mig förtroende,vänskap och respekt från både hästen och från människan.

#5 Jo du har helt rätt. Och det är det jag menar också med att jag bl.a talar med min kropp.
Förvisso har ju min häst även ett stort ordföråd då jag alltid haft den egenheten att jag gett honom kommandon som man gör till hundar. En "o"vana av mycket hundtränande genom åren.
Kanske har jag "förhundligat" honom? 
Nåväl ser ingen nackdel i det att han ex: vet vad nej står för. Väntar på ett varsogod då jag tagit av grimman innan han får gå in i sin box. Lyssnar till stanna vid behov, typ intag så man i lugn och ro kan sätta på grimskaft. Lyfter hovarna vid kommandot lyft (turligt nog inte samtliga fyra samtidigt) Ja jag skulle kunna skriva oändligt många ord han lyssnar till.
Men för mig föll sig detta helt naturligt då jag köpte honom som fölunge.
Bättre att lära honom ett lugnt stanna då man öppnat boxen och ett varsogod att han får gå ut ur den. Än att riskera en ångvält komma farande vilket man ibland sett. Precis som man även sett hästar som rusar in i sina boxar med "svettiga" ägare hängandes i grimskaften.
Var och en har sina metoder till att befästa ledarskap.
Marsvin 4-ever
.
Håller med #14 om att det är bra om hästen förstår en del kommandon.
Använder det på kursen jag går om att köra häst. Ptroo betyder ju halt, en smack är skritt, sss är trav, saaakta tillbaka till skritt.
Det är otroligt hur snabbt dom lär sig. Gick två varv runt paddocken och tränade på ptroo, sen hade dom fattat att dom skulle stanna. Sen att stå still var lite svårare. Men har ett eget kommando för det som jag brukade använda på fölisarna: Stand!
#14 Har samma inställning och idéer som du har!
Visst är det mkt enklare när man har sin häst från föl och den blir inte präglad eller handterad av annan person som kanske inte "kör samma stil" som man själv gör/har.
Det jag jobbar främst för är: säkerhet! A och O.
Enligt mig så är ledarskap att hästen ska kunna lita på en och vara säker när man är i närheten. Man ska förtås också vara vän med den och kunna ha kontroll på den, men om man inte har hästens förtroende och är ledare över den så kan man inte ha kontroll på den. Allt hänger ju egentligen ihop och man blir inte bästa vänner om man inte kan lita på varandra.
Jag tycker inte man ska försöka göra "människa" av hästen. Då kommer hästen och människan aldrig förstå varandra. Man måste kunna tala hästens språk, då kommer man långt om man förstår hästen. Hästen vågar då också lita mer på människan.
#17 instämmer helt!