Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: hoppning
Läst 9909 ggr
Jackelyn
0

Tävla med T-märkt häst?

Min kompis har ett triangelmärkt D-ponnysto.

Hon blev triangelmärkt för många år sedan och har inga problem alls nu, har aldrig varit halt eller någonting. Hon rider henne fullt ut och hopptränar och så. Men en triangelmärkning går ju inte att upphäva.

Så jag undrar om man möjligen kan få vara med i små klubbtävlingar med triangelmärkta hästar. Eller kanske vara med utom tävlan på lokal nivå? Glad

Ahnna
0

Nej, triangelmärkta hästar är ju märkta för att alla ska kunna se på en tävling (t.ex.) att hästen inte ska vara där. Det är möjligt att ryttarens klubb kan gå med på att hästen får vara med på en tävling, men då begår de ju ett fel.

Synd att hästen blev triangelmärkt "för tidigt" om den nu är helt frisk. Varför blev den märkt? Vad var fel?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ledin
0

Ahnna har svarat :) ^^

Ahnna
0

#2 Huh? Var det fel? Lät jag spydig nu igen? Attans…

www.stuteriprecious.se

Jackelyn
0

Okej, jo, jag vet ju att man inte får tävla med dem. Jag menade bara om man kunde vara med utom tävlan på något sätt. alltså som en träningstävling. Att man likom inte tävlar på riktigt och kan bli placerad eller så utan bara får hoppa banan för sin egen skull.

Jag kommer inte ihåg varför hon blev märkt, det är ju inte min häst..

Ahnna
0

#4 Fast det är ju just det man inte får göra med triangelmärkta hästar, hoppa och tävla etc. En häst blir ju (normalt sett) inte t-märkt om den kan bli frisk och kry längre fram i tiden. T-märkning betyder ju att den är utdömd/kroniskt sjuk eller halt.

www.stuteriprecious.se

Yessica
1

Vi har en triangelmärkt ponny på ridskolan, märkningen syns inte ens.. men den är det ändå, och den är helt frisk och tävlas på klubbtävlingarna. Den T-märktes för att dom trodde han var blind :O Det är helt sjukt! Han är asduktig hopp-ponny, så det är verkligen synd att han är T-märkt.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

elin
0

T märkt blir väl en häst som är utdömd?
Fast som på ngt sätt fått en andra chans.

/Elin

Mandysan
0

En t-märkt häst får endast tävlas på klubbnivå.

[chriistina]
0

Smyger in en fråga.
Sett T-märkta hästar på pay´n jump och liknande saker. Får de va med där rent "lagligt", eller är det upp till klubben att besluta? Vad säger reglementet?

Mandysan
0

#9 Varje klubb får besluta om de tillåter T-märkta hästar på deras klubbtävlingar.

Zahara
0

pay n jump brukar man få vara me på och äåven klubb om klubben tillåter, men en t märkt häst är märkt för att den INTE dks tävlas utan bara om möjligt promenadridas.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Bobby
1

T-märkta hästar får INTE tävla ens på klubbtävlingar! Är en häst t-märkt finns det en anledning till det!

Mandysan
0

#12 Som sagt, det är upp till varje klubb att bestämma. I förra klubben var det flera T-märkta hästar och ponnyer som var med och tävlade (bla våran egen).

Ledin
0

ne du lät väll inte spydig du svara ju nej man får inte tävla :) e ju rätt svar. Man får väll bara hoppa clerrund tror jag stämmer men allså inga "riktiga" tävlingar.

Bobby
0

Enligt reglerana när hästen blir t-märkt är det ingen tävling alls som gäller. Däremot är det många t-märkningar som bleknar bort och inte syns, tyvärr. Det kan ju ingen kolla. Men enligt reglerna så är det som sagt var inte ens klubbtävlingar man får starta.

Bobby
0

Går det att återkalla en triangelmärkning?

Fråga:
Går det återkalla en triangelmärkning, hästen blev av förre ägaren t-märkt p.g.a. att den inte klarade trestjärnig fälttävlan, jag tänker enbart tävla i dressyr och då i lägre klasser, är inte intresserad av att höja upp livvärdet i försäkringen, utan enbart att få möjlighet att tävla hästen. Hans

Svar:
Hej Hans,

Om en häst på grund av en skada förlorat sin brukbarhet, men ändå kan leva vidare som sällskapshäst eller liknande, kan man välja att triangelmärka den. Intyg om att märkningen är utförd skickas till försäkringsbolaget som därefter betalar ut en del av hästens försäkringsbelopp.

En triangelmärkt häst får inte tävla oavsett i vilken disciplin, även om den i framtiden skulle tillfriskna från sin skada. Dessutom brukar tävlingsarrangörer inte tillåta triangelmärkta hästar på tävlingen.

Det går inte att återkalla en triangelmärkning.

Urdrag från agria.

Mandysan
0

#16 Lustigt, eftersom vi har pratat med agria om detta.

Bobby
0

#17 urdraget är från agrias veterinär!

[Teddy]
0

#17 Vad sa Agria till er då?

Allmänt gäller att Tmärkt häst FÅR tävla klubbtävling, men det är samtidigt klubbens rättighet att neka hästen.
Jag tycker det är konstigt att så många hästar "tillfrisknar" från sina krämpor de haft tidigare. Tex en häst som är blind?!?!?! Det kan väl minsta lekman konstatera om hästen är blind eller inte.

Peppe
0

"Dessutom brukar tävlingsarrangörer inte tillåta triangelmärktahästar på tävlingen."

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Yessica
0

#19 Jag antar att du menar "våran" lektionshäst som jag skrev om som dom trodde var blind.. Jag har ingen aning om varför han triangelmärktes. När vi var och tittade på honom så sa hon som skulle sälja honom (det var en annan ridskola) att dom som triangelmärkte honom trodde han var blind.. Det är liksom helt sjukt, så lätt kan det ju inte vara att triangelmärka sin häst :O

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[MajaWrangstadh]
0

Grannstallet har en triangelmärkt häst, hon är helt frisk vad jag förstått det som. Hon fick vara med på en liten clear round på klubben en gång efter att ha frågat.
Men sen känner nästan alla till alla här, och tävlingsarrangören har ju sett både häst och ryttare och visste att det inte skulle vara några problem. :)

gejsa
0

Tyvärr är det alldeles för lätt att döma ut en häst och sedemera triangelmärka om man har lust till det.

nannan
0

Det kanske är olika från försäkringsbolag, men jag vet att en t-märkt häst får tävla klubbtävlingar och likande.

En häst t-märks när den inte kan användas i samma utsträckningsgrad, och ägaren vill ha ut försäkringspengarna. Det är ju mest en pengafråga, en t-märkt häst går ju inte att försäkra på samma sätt sedan.

Att den är kroniskt sjuk behöver inte heller vara fallet. Min ponny t-märktes för sina kotledsinfl. och efter 1.5 år med upprepade behandlingar och igångsättningar så t-märktes hon, men det finns inget som säger att det inte blir bra!

Jag t-märkte henne eftersom hon var känslig, och tidigare tagen för hårt. Ville inte att hon skulle komma någonstans där de pressade henne, och i samråd med agria fick jag tillstånd att märka. Alltså fick jag pengarna för hennes värde, och såldes som avels och promenadhäst.

Så en t-märkning behöver inte alls betyda så mycket, men det gäller att ha starka argument och ett bra försäkringsbolag!

Ledin
0

jag tror det e väll olika här på landet får man ställa upp på clerrundhoppning men så bör väll man tänka på som ägare till hästen varför den är märk en med något fel på benen kan ju inte vara bra alls att hoppa med. Synfel måste ju vara svårt med på en häst.

Mandysan
0

#18 Såg det, därför tyckte jag att det var lustigt…

#19 Att han får tävla klubb om klubben godkänner. Men inte högre och agria inte tar tillbaka t-märkningar men det finns andra bolag som gör…

Bobby
0

# Vääääldigt svårt att ta bort ett frys/bränn märke…

Mandysan
0

#27 Man tar inte bort märkningen utan får ett intyg på att den är ogiltig.

Lindbygarden
0

En t-märkt häst får ej tävlas och ej heller tränas för tävling.. jag har en t-märkt häst och det är precis så det står i våra papper..

Lyrik
0

En stallgubbe jag känner (stått i hans stall i 6 år) hade en t-märkt hblsto. T-märkt för hovledsartros.

Han (eller snarare skötarenGlad) tävlade henne i hopp och dressyr fast hon är/var t-märkt. I lokala tävlingar mest.

Han färgade äver märkningen med hårfärg för människor. Tog den färg som var närmast fuxfärg…Skrattande

Beea
0

Vet då att jag sett T-märkta hästar på klubbtävling i alla fall, får de inte vara med där? Skrikandes

Lindbygarden
0

#31 nope det ska de inte få lov att vara.. det är iaf så jag tolkar det.. en klubbclearround kan ju gå 1.10

cher_
0

Jag känner till  en häst som har blivit triangelmärkt i ett annat land, och här i sverige får man tävla den på vilken nivå som helst..

[Teddy]
0

Då antar jag att hon har papper som styrker det. Gäller triangelmärkning för något annat utomlands? Annars verkar det lite konstigt.

cher_
0

Hon triangelmärktes i Norge, men de skrev ingenting i hennes register så märket gills inte..

AnnaLundin
1

När man triangelmärker sin häst skriver man på ett avtal med försäkringsbolaget. Där står det bland annat att hästen aldrig mer ska användas för tävling - underfårstått oavsett nivå!

Det finns inga försäkringsbolag som upphäver en triangelmärkning. HUR ska de kunna göra det? VEM vet vilket försäkringsbolag - kanske fler än ett - som har godkänt och betalat ut ersättning?

Jag tycker att triangelmärkningen numera utnyttjas alldeles fel och alldeles för mycket.

Mandysan
0

#36 Hon vi pratade (agria's jurist) nämnde inga namn på bolagen men sa att det fanns andra..

Håller med om att T-märkning är för mkt använd och på fel sätt.

Loa-bg
0

Man börjar bli tuffare när det gäller triangelmärkning, det är alldeles för lätt att T-märka en häst idag. Man lurar bara försäkringsbolagen på pengar så att priserna för försäkringarna höjs och de som verkligen behöver pengarna får dom inte :/

På klubbtävlingar/Pay'n ride är T-märkta hästar ganska vanligt, så som svar på Jackelyn's fråga så bör det gå att rida på den nivån. Hur fel det än känns. Men det är kanske bäst att kolla med klubben innan.

Tin-Tin74
0

Många olika åsikter i detta ämne… Men vad jag reagerar på är Varför inte läsa TR??? Där borde det ju stå! Själv har jag för mig att man får starta på klubbtävlingar i CR, LD och LC men jag är inte helt säker.

WhoCares-01
0

en i stallet som jag har mina hästar hade en triangelmärkt häst innan. hon var med på clear-rounder men inga tävlingar.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

AnnaLundin
0

#39 - om du läser vad jag skrev i #36 så är det ingen åsikt utan rent fakta. Jag har själv låtit triangelmärka en häst och för att få pengarna utbetalda fick jag skriva på ett avtal med försäkringsbolaget att hästen aldrig mer ska användas för tävling.

Tjejen som köpte hästen några år senare var också fullt införstådd med detta och den hästen såg aldrig mer en tävlingsbana.

Zadeira
0

Verkar egentligen inte som om någon riktigt vet… Vissa säger att den får tävlas på vissa nivåer, andra säger att det inte alls får göras..

Jag har hört att en häst som är triangelmärkt i Sverige får tävlas utomlands för att det inte gäller samma regler som här, men jag har faktiskt ingen tävlingserfarenhet alls själv så jag vet inte vad som gäller..

Tin-Tin74
0

som sagt… Kolla TR. Där borde det stå vad som är rätt.

AnnaLundin
0

#42 - eftersom ägaren till hästen har ingått ett avtal med försäkringsbolaget om att hästen inte ska användas till tävling efter att den triangelmärkts, och det i avtalet dessutom står inskrivet att man är skyldig att informera kommande ägare om det också, så kan man väl om inte annat anse att det är ett avtalsbrott att låta hästen tävla.

Det finns en anledning till att hästen har dömts ut som ridhäst från början, nämligen att den inte håller för ridningen. Därför tycker jag det är tragiskt när sådana hästar säljs till ryttare som bevisligen har tävlingsambitioner i stället för att bara promenadrida som tanken förmodligen var från början.

Jag har inte läst TR på länge då jag inte tävlat själv på många år, men jag anser fortfarande att triangelmärkta hästar SKA INTE tävlas på någon nivå alls oavsett vad som står i TR.

Tin-Tin74
0

#44. Personligen håller jag helt med dig att en triangelmärkt häst inte ska tävlas. Om ens ridas över huvudtaget. Men nu var väll frågan OM man får tävla, inte vad vi tycker???

"Åsikter om hästar finns lika många som hästfolk"

Flört

AnnaLundin
0

#45 - och jag skrev som sagt att det är ett avtalsbrott att tävla med hästen, vilket innebär att man skulle kunna dömas för det i domstol om man hårddrar det hela.

LinneaG
0

Jag har ett t-märkt sto och jag har för mig att man får tävla på klubbtävlingar. Men har köpt en t-märkt häst för att hästen är helt underbar som individ och jag kommer nog aldrig vara med på en tävling, inga tävlingsambitioner alls.