En tjockis
Andalusiern jag rider blev väldigt fet i somras. Då stod hon på bete i 9 veckor. Jag sulle behöva tips för i år… Fungerar sådana här saker man kan spänna fast på grimman för att hindra att allt för mycket gräs äts? Eller ska hon vila mindre? Vad tycker ni? Känns ändå viktigt med en rejäl vila när hon är 5 år i sommar…?
Jag hade ju fortsatt motionerat henne då, men gett henne vila vid nån annan tidpunkt på året (vintervila tycker jag är det bästa). Förstår inte varför alla ska envisas med att ge hästarna vila under sommaren faktiskt.
Men ja, måste hon vila under sommaren så skulle jag nog låta henne gå helt i vila ett par veckor, och sen bara motionera henne med jämna mellanrum under resten, men utan att rida. Alltså t.ex longera, löslongera, löshoppa, bara gå på promenader, kanske ha med henne som handhäst om man har möjlighet till det osv. Så hon får röra på sig utan att behöva ta emot en massa ny information, utan får vila huvudet ändå. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Det finns en typ av munkorg till häst. Som man fäster på grimman. Vi hade det på en av hästarna under tiden vi motionerade henne för att hon inte skulle äta upp sig när hon inte motionerades. Hon var iof väldigt fet.
Det fungerade, men hon fick lätt skav på mulen av munkorgen. Så beron nog lite på. Sen känns det inte helt shysst.

Jag har en sådan gräsreducerare på gotlandsrusset, eftersom han inte kan springa runt med en mage som är 3 meter i omkrets på travbanan ;)
Kan väl tillägga att han brukar ha en antingen på nätterna eller dagarna, jag vill ju inte svälta honom direkt ;)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Tycker som #1 att man kan vila dom på annat tillfälle i så fall, eller ha henne i en hage som det inte är så mycket bete i! Tycker synd om alla hästar som står med munkorg i fina gröna hagar, med massa frestande gräs.. Nä då är det bättre o släppa dom i en magrare hage. Tänk själv om nån skulle ställa din favoritmat framför näsan på dig men inte låta dig äta fastän du är jättehungrig. (för hästar är ju typ JÄMT hungriga)
Håller också med #1. En vintervila då det ändå är så mörkt att man knappast kan rida ger en bättre samvete dessutom. Varför ha sommarvila då det är bästa årstiden för ridning och hästar.
Vore jag som du skulle jag testa det först innan man sätter på munkorg på hästen. (Är egentligen emot detta även om jag vet att vissa hästar verkligen behöver få ett begränsat intag av gräs. Bättre då att sätta dem på magert bete.)

Jag håller med #5, släpp hästen på ett magrare bete istället för att ha munkorg. Eller om det finns möjlighet, ha hästen bara på bete på tex dagarna.

Jag är också av åsikten att varför skall en häst i den åldern inte ridas på sommaren?
"Semester" lägger man väl en eller två perioder på vintern
Marsvin 4-ever
.

Jag tycker nog ändå att hon kan få en vila, men kanske inte på sommaren då som sagt, utan innan gräset är så kraftigt. Ja, som jag skrev i #4
Att hon inte ska vila på sommaren är inte en möjlighet. En så pass ung häst behöver vila mycket, så hon har både sommar och vintervila samt någon vecka här och där. Det behöver dom!
Magert bete hade nog varit en bra idé men det är liiite svårt att hitta. Sedan tror jag att hon har en så bra plats där hon står eftersom att det är samma gäng alla år.. Men det kan jag inte bestämma om… Gav ägaren dock det tipset. Får se hur hon löser det.

#9# Finns inget magert bete så kan man ju ta bort hästen några timmar då och då från det betet som är bra. Hellre det än mask över munnen så dom inte kan äta så fort.
#9 Hon måste ju inte vila när det är som värst (eller bäst) med bete. Varför inte ta ett tag under senare våren och sen mot slutet av sommaren/hösten? Och ev. nån/ett par veckor däremellan om det behövs?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
låt henne vila ett par veckor på magert bete med lite hästkompisar i så fall. mot slutet av sommarn är det magert på de flesta platser. =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3