Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 6702 ggr
Salo
0

Ni som hyr ut stallplatser

Jag har stall med inackorderingar men har svårt att få det att gå ihop ekonomiskt. Vill inte vara dyr men vill ju ändå tjäna på det.

Jag undrar vad ni tar i hyra för stallplats samt olika tjänster. Har ni paketpris och vad ingår? Har ni separata priser för tex täckesbyten, mockning, foder, in- och utsläpp mm? Vad kostar ert hö och vad säljer ni det för? Många frågor men tacksam för svar.

mirre
0

Vi tar 950:- i kallhyra inkl.moms. Hästägarna står för spån, hö osv. Rullande in-ut släpp samt lunch mellan hästägarna. Vi har sju boxar som rullar på passen.

De som har lösdrift sköter sig själva, med mockning av vindskydden och hagen. De har där fri tillgång på hö där. Lösdriften kostar 1500 inkl moms. Då ingår även spån och halm. Vi betalar 1.50 kilot för vårt hö. Halmen 1:- kilot, 300:- för spån som räckte i 3.5 månader. Köpte spån på sågen.

Ledin
1

priser beror lite på vart man bor och vad men har att erbjuda oxå. Jag betalar 500kr i mån då ingår hö,halm stora boxar, men jag gör allt jobb själv (in o ut släpp foder, mockning) Det finns ingen ridbana här bara bra ridvägar :) fått fixat hagarna då dom var nerslitna sen tvättat hela stallat, vi hyr hus på gården därmed billigare stallavgift.

Salo
0

Tack för svar. Det är verkligen inte helt lätt. Vi har paddock på gården och fina ridvägar. Är det dyrt eller billigt att tex ta 100kr/mån för ett teckesbyte/dag?

gejsa
0

#3# Jag tar 100 kr extra i månaden om hästen ska ha täcke på sig varje dag.

Julia-Sirocco
1

Hos oss tar vi ungefär 800 tror jag (pappa som betäsmmer)
Då ingår: hö, müsli (foder), om dom vill ha något annat så får dom köpa själva, spån, in- och utsläpp, mockning (men brukar hjälpas åt), skötsel och ridning om ägaren ber om det.

Men det kostar lite mindre när det är sommar eftersom då går dom ute hela dynget.

HannaT
0

Jag är har min häst inackorderad i ett stall där det ser ut såhär:

800 kr/månad för boxplats
200 kr/månad in och utsläpp
1.5/kg hösilage
15 - 60 kr/spånsäck/spånbal

Övrigt foder utöver hösilaget köper man själv till sin häst, eftersom alla i stallet äter olika.

I stallet där jag hade min häst innan låg stallhyran på 2500 kr/månad, och i den hyran ingick in- och utsläpp, 4 fodringar, hösilage, kraftfoder och tillgång till paddock. Hur du ska lägga upp din hyra tycker jag beror på vad ditt stall har att erbjuda. Fint stall? Paddock? Ridhus? Bra hagar? In- och utsläpp? Osv.

Självklart ska du betalt extra för täckesbyte, benspol, mockning, ja, alla "extragrejer" utan att behöver "skämmas" :)

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.