Ett tips är ju att köpa TR men det är ok att tävla i klubbjacka på lokal hopptävling. Valfri färg på ridbyxor tror jag inte att det är, men de ska vara ljusa iaf. Men nästan ALLA tävlar i vita ridbyxor och kavaj/snygg klubbjacka och sen är det lite roligare när man får piffa till sig på tävling också!

Men visst är det väl valfri färg på ridbyxorna nu…? *fundersam*
Rider du ponny och är under 18 år ska du ha säkerhetsväst, har jag för mig. Annars finns inget sånt krav.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

har kollat upp TR, valfri färg på ridbyxor och obligatoriskt med godkänd säkerhetsväst fram till det år ryttaren fyller 19!
Du måste ha hjälm, väst (under 19 år), krage, kubbtröja/klubbjacka/kavaj, långarmat, klack på skorna, röd rosett i svanssen på hästen OM den sparkas, du får EJ ha luva på tävling och måste ha en SNYNLIG nummerlapp. Om hästen behöver extra utrustning sm tillexempel benskydd, martingal m.m. så ska du givetvis ha det men det är inget måste.
Sen är det viktigt att ha en hel och ren utrustning som sitter bra på hästen och dig. Risken är att det blir skav och då är det inte roligt att hoppa längre XD. Det ska se snyggt och prydligt ut men de brukar vara gansa snälla. Har du glömt krage tillexempel brukar de bara säga det så du har det nästa gång. Det har hänt mej XD Hoppas jag inte glömt något och Lycka till!
hejsan min häst sparkas om nån häst kommer allt för nära måste jag endå ha en röd rosett i svansen.
hur får man en röd rosett?

TR ska finnas på ridsports hemsida tror jag, så man kan läsa där vad som är tillåtet och inte. jag har för mig att det är valfri färg på ridbyxor i hoppning, vet inte om det är samma i dressyr.
#6 Ja det måste du nog, inte så bra på sådant men h*n sparkas ju. Antingen knyter du ett rött band i svansen eller köper färdiga röda rosetter som man kan ha runt knoppar etc.
Tack så jättemycket :) Har nu hittat ett TR på internet där jag kan läsa själv vad jag måste ha för utrustning.
Johanna - Instagram

Ja, det är lika bra att läsa själv. Då blir det i rätt TR. För det är olika för varje gren. :) Hoppas det går bra för er!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

En kompis till mig löste den röda rosetten genom att göra en vanlig fläta och knyta om med gummiband, sen tog hon ett hårspänne och lindade in med rött sidenband och fäste i flätan. VÄLDIGT synligt och praktiskt, lätt att ta bort och sätta dit.
www.stuteriprecious.se
Ifall man ha röd tofs, visst tar man bort den innan man går in på banan? Inte så fint på dressyr tänkte jag..
Och ska man ha röd tofs även på klubbtävlingar?

Det är förbjudet att ha röd rosett inne på dressyrbanan så den måste du plocka bort innan du rider in.

#11 Som sagt, i dressyr är det inte tillåtet. Men jag har hittills inte sett någon som har tagit bort rosetten när de gått in på hoppbanan.
www.stuteriprecious.se
kan man ha röda rosetten inne på hoppbanan?

Det bästa är att ni går in på Ridsports hemsida och läser TR själva, förut fanns de bara i häftesform men nu ligger de ute på nätet i stället för att gå efter spekulationer! :)
#14 ja du får ha det inne på hoppbanan.
tack :)
e det nån som kan föklara en sak
ja e jätte nervös för ja ska börja tävla .
när man ska anmäla sig vad säger dom då?
och vad ska man säga man lämnar in vaccineringsaken och grönt kort licens vad mer?mät intyg
är det lokal så har de alltid ett sekriteriat, där frågar de efter namn och häst. sen ber de efter grönt kort/vacintyg/licens. Mätintyg för ponny är ett måste. ej för häst.
tänk på att se glad ut när du kommer dit. possetiv osv. då blir man uppskattad och får mera hjälp och trevlig respons tbx. sen är det ju bra för klubben du tävlar för oxå.
Oftast är många funktionärer väldigt snälla, de bara ser lite minder glada ut för att de behövde gå upp kl 5/6 för att hinna tll stallet på morgonen för att fixa banor mm xD (tro mig, haha jag vet)
MAn är jättenervös, men tat lungt bara.. :D
tack :D
man MÅSTE inte ha något speciellt på sig. det går bra med vanliga ridkläder på clear-round och lokal tävling. men det är ju alltid kul att klä upp sig så ja brukar iaf ha vita ridbyxor på tävling. på clear-round tar jag ett par rena ridbyxor. spelar då ingen större roll vilken färg de e =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3