Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2132 ggr
Clariiz
0

Lagligt att strypa?

Jag har precis fått reda på att en travuppfödare stryper de hästar som inte duger åt travet.
Endast för att denne inte har råd att betala avlivning eller skjuta dem.
Det värsta är att hästarna också var fullt friska och skulle utan tvekan gått som ridhästar om de bara fått chansen. Detta har pågått ett par år nu.

Är det verkligen lagligt att "avliva" hästar på det sättet?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Ledin
0

herre gud , ne man får itne avliva enhäst genom strypa. man får ju inte göra det med katt så det tror jag knappast att man får med häst heller. Om du vet vem så skulle ajg anmäla dom kan se igenom vilka hästar som gått bort på konstigt sätt.

bubbelbubbel
0

jag tycker det låter väldigt konstigt, hur vet du detta ?

L1ll4n
0

Jag har försökt hitta något om detta, har inte hittat något än men det borde la ändå inte vara lagligt? Isåfall borde dom ändra den lagen (om det är lagligt)

Ledin
0

ja visst låter det väldigt krongligt strypa en häst? Men det går säkert för dom som har testat detta antar genom att att ha lina o häga upp dom kanske med trakor? ursh för förligt om detta stämmer. Men man får inte slå ihjäl en katt det vet jag, det måste vara om den liter in uta fanken o ingen vetrinär finns (påkörd osv kanske) men herre gud vem klara av det? ursh ja inte jag.

AnnaLundin
0

Nej, det är inte lagligt att avliva hästar genom att strypa dem.

Men jag ställer mig väldigt frågan de till det ändå, för det är verkligen inte enkelt att strypa en häst… Skulle gissa att det är en lögn som sprids.

Att travhästägare slaktar hästar som inte duger till tävling är en helt annan sak. Enligt mitt sätt att se det är det ett bra sätt att ta sitt ansvar över hästen, för oavsett hur gärna man vill så finns inte seriösa köpare till alla icke fungerande travhästar. (jag kan utveckla detta resonemang betydligt mer, men avstår just nu)

jen
0

#0  VET du att de gör det, eller är det hörsägen.

Tusen
0

Tycker mest det låter som en skröna. Har svårt att tro att någon travtränare skulle kunna göra så mot sina djur. Dessutom är det ofta andra ägare inblandade också och då tror jag det skulle bli problem dom emellan.

Visst avlivas friska travhästar som inte håller måttet men det är en annan story som säkert kan diskuteras i en annan tråd.

Maja
0

Hur stryper man en häst egentlligen? De lär väl kämpa emot hemskt mycket, sjukt starka nackmuskler i en kuse, travare är ju inte vidare små heller..

Tycker det låter oerhört kontigt, men är det sant bör han/hon anmälas!

gejsa
0

Går det att strypa en häst? Ja, med ett stort rep kanske. Men inte med fingrarna. Tror inte ett dugg att det är någon sanning i detta. Tyvärr.

tezzie
0

Hmmm, detta kan det knappast finnas någon sanning bakom!

*** Kärleken övervinner allt ***

Lorita
0

Väldigt otroligt att det är sant, däremot så sker nog fortfarande enkel resor till Italien.

Jag tror det är betydligt lättare att förgifta en häst än att just strypa den.

Synd föresten att det sprids skrönor om olika företeelser, dom flesta travhästägare tycker om sina djur så som vi ryttare gör. Sen finns det ju många ryttare som just rider travare som lämnat travet, det är ju enklare att ge bort hästen då.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Jojaton
0

Tycker nästan det låter besvärligare att strypa hästen än att sälja den…

Johanna - Instagram

Julia-Sirocco
0

Usch vad hemskt Gråter Jag har aldrigt hört det och det hoppas jag verkligen inte att det är lagligt. Men det kan det väll inte vara… Det är ju djurplågeri. Men jag har hört också att om hästen gör något fel på travbanan så har dom något på benen så hästen får en stöt. Hoppryttare kan också vara grymma mot hästen. Dom som är det kan använda en stöt om hästen river eller använda taggtråd eller nått likande så hästen ska "lära sig" att hoppa högre.

Russtoka
0

Strypa en häst ???

Det låter som en långsam plågsam död. Men visst går det att strypa alla sorts levande varelser som andas luft.

Ser att tråden är lite gammal från början. Men har ni tänkt på vilken story som skulle kunna ligga bakom varför en person stryper sin häst?

Travsporten styrs av pengar, icke vinstgivande travare tas bort. Ägaren kanske inte ville lämna på avlivning/slakt för att undvika oseriös handel. H*n kanske inte tål se blod. H*n kanske har traktor att vinscha upp hästen med rep/band i tak/träd.

Man får hoppas ägaren hade plegicil eller nåt att droga med så h*n slapp se stackarn sprattla.

Ni får förlåta mina kanske konstiga ord, men det var tankar som kom upp medan jag läste tråden.