Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 1272 ggr
Owen
0

Bättre sits ?

Jag har inte ridit för tränare sen mitten av juni ungefär, och därför har det börjat att gå dåligt när jag hoppar min ponny. Jag sitter i jättedålig sits och "slänger"mig fram över hästens hals, med armarna typ nästan vid hästens öron. Någon som har något bra tips på att få finare sits ? Tack på förhand /

Mandysan
0

Rida för tränare!

VeNyRa
0

du verkar ju veta vad du gör fel, så tänk på det när du hoppar.

Owen
0

Okej tack så mkt

Fluum
0

du verkar som sagt veta vad du gör för fel. Det du kan göra är att antingen rida för tränare(rekomenderar!!), annars kan du under ridpasset bara tänka på det du "gör fel" och helt enklet ändra på det.. Känner du att du lutar dig för långt fram, jamen nästa hinder så försöker du att vara lite närmare sadeln och att inte "kasta fram armarna" över hästen .. =)

PrickigaPeppe
0

Ja som sagt verkar du veta vad du gör för fel. Rekomenderar tränare men om du inte har möjlighet öva på bommar och små hinder och trana på sakerna du gör fel. =)

joooossan
0

Som många skrivit, Träna för tränare ! ;) Annars, har en komips eller annat som kan filma dig när du rider, du verkar ju veta vad du gör fel. Men jag har lärt mig supermycket på att bara se mig själv :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Tywysoges
0

slappna av när du ska hoppa och låt hästen "skjuta" dig ur sadeln… sitt kall och vänta sa alltid min tränare

Tin-Tin74
0

Som #6 skriver är det inte alls någon dum idé att filma ridningen. Det är något som jag gör då och då med mina elever och tittar på efteråt. På så sätt kan man själv se vad man gör för fel.

Även när min dotter åker iväg och tränar för sin tränare är filmkameran med. Och så tittar vi på det sen hemma, lite som repetion.

När min dotter är iväg och tävlar gissa vad som är med??? Filmkameran! Då kan vi gå igenom ritten hemma och se vad som var bra och vad som var dåligt.

Vad du kan göra för att träna din sits är att rida mycket bomövningar och studsserier, så du lär dig att följa hästen.

Men som så många andra skriver… Ta hjälp av en tränare. Det behöver inte vara en "riktig" utan kan funka med en duktig kompis i stallet.

Lycka till!!!

WhoCares-01
0

jag hade de problemet ett tag men sen blev de att ja tappade balansen när ja satt mer tillbaka i sadeln. nu sitter jag i lätt fältsits när jag hoppar ( sätter mej ner när det bhövs) funkar jättebra och på låga hinder behöver man inte ta fram händerna särkilt mycke =) bara ett litet tips. lätt fältsist så riskerar man inte att komma efter i hoppet och sitter man stilla så följer man hästen utan att "kasta sig" =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Toscany
0

Rid för tränare regelbundet och när du rider ensam är det bra att filma och titta på det så fort man kommer hem, det hjälper jättemycket och dessutom är det roligt att ha filmer att jämföra med desto längre man kommer för att se hur snabbt det blir skillnad.