hästskötarexamen
Som många vet härinne ska jag snart börja veckopendlas och jobba borta i veckorna.
nu håller jag på att kolla om det går att plugga till hästskötare på distans, och sen göra det praktiska efter pendlingstidens slut.
Och jag hoppas att det ska finnas nått arbete någonstanns med hästar sen.
är det nån här som läst detta på distans?

Antar att du menar att du ska ta "hästskötar examen" eller Diplomerad hästskötare som de heter egentligen. Det går alldeles utmärkt att läsa helt själv. Vet att strömsholm mfl har kurser men jag anser att dom är rätt onödiga, kan man boken "hästhållning i praktiken" så klarar man provet, ja självklart att man ahr dom praktiska färdigheter (longering, häst vid hand, foder osv) som krävs, eller iaf vana av dom o gör de enligt bokens föreskrifter.
tack! då ska jag köpa den boken till att börja med ;)
#1 vet du vad författaren heter till boken?
#3 Mats Mellberg. :)
Jag har funderat på det här med att ta hästskötarexamen också. Rent teoretiskt sätt är det inte så svårt, men jag har hört att det praktiska ska vara värre, när man ska rida upp och sådär.
Jag blev nervös bara av att kolla på listan på saker som man gör när man gör provet. Men å andra sidan så har jag inte så mycket praktiska erfarenheter och har man egen häst och gör annat än bara rider så tror jag att man har större möjligheter att klara provet utan att ha gått någon extra kurs.
Ja, jag hade ju fundering att gå en kurs eller nått.
Men så blev inte fallet!
jag får kunskap från annat håll istället som passar mig bättre 

#7 har aldrig hört nå om nå körprov, tror de är obligatorisk ridning, men ring o kolla med Mats eller ridsportsförbundet
Jag är diplomerad hästskötare
(fick mitt diplom 1996 eller något sådant). Jag tror att det är VÄLDIGT svårt att bli godkänd genom att plugga själv, som några ovan säger så är det de praktiska bitarna som är svårast. När jag gjorde min examen så var det följande prov:
* Teoretiskt prov (där det ingick typ allt, foder, sjukdomar, hästens exteriör, utrustning, hästens historia m.m.)
Praktiskt prov består av flera delprov (hoppas att jag inte glömmer något nu):
* Stallprov där man knoppade en häst, lindade ben + splittsade ett grimskaft (tidsbegränsat).
* Longerprov
* Visning av häst vid hand
* Ridning (då kunde man inte köra istället)
Jag gick hästskötarkursen på Strömsholm och lärde mig allt ovanstående. Trots mycket duktiga tjejer (och någon kille) i vår klass på 15 var det INGEN som klarade provet vid första tillfället. Jag misslyckades "bara" på ridprovet, så det gjorde jag om några månader senare och lyckades då (behövde inte göra om alla de andra delarna). 15 stycken andra tjejer kom på examen från en lantbruksskola med hästinriktning, och där var det en eller två som klarade av examen.
Trots att alla som gjorde examen hade specialtränat på alla delar, så var det ändå så få som klarade sig, så att man som "privatist" ska klara provet är nog nästan omöjligt. De är väligt noga med att allt ska göras korrekt, exempelvis när man longerar och visar vid hand, annars blir man underkänd. Som sagt var måste man vara godkänd på alla delproven för att få sin examen, men om man missar något delprov kan man få göra om bara det (missar man på flera så får man göra om hela examen, kan vara så att man får göra om 2 delprov också, minns inte exakt).
Lycka till!

#10 Jag tyckte provet va busenkelt. Vi va 17 st som gjorde och ingen misslyckades (jo en på ridningen) och då hade vi självaste Mats Mellberg och nån kvinna jag nu inte kommer ihåg va hon hette, men hon jobbar tillsammans med Mats iaf.

Det är ridprov, och jag har för mig att man ska rida två hästar. Vi skulle tagit hästskötarexamen via skolan, men blev aldrig av…
Man måste även genomgått en sån där första hjälpen utbildning/kurs och måste ha tappsko-kompetens för att få göra provet. Det är väldigt mycket som själva provet är på. Kolla noga upp vad det är för delar som är med och så.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#11 Vi hade också Mats Mellberg och någon kvinna…
#12 I så fall har de ändrat det, när jag gjorde det red man bara en häst. Däremot stämmer det att man måste ha tappsko-kompetens och ha genomfört förstahjälpenkurs, detta tänkte jag inte på eftersom vi hade detta under utbildningen!
Om man vill ta hästskötarexamen, hur går man tillväga då? vilka är det som annordnar? Är det något man kan läsa som kvällskurser el dyl? Hur hittar jag en kurs i mina hemtrakter?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag komemr göra hästskötarexamen nu i Maj..fast de ingår i programmet jag går på i gymnasie :D

#13 Vi red oxå två hästar
#14 Vänd dig till ridsportsförbundet så kan dom hjälpa dig vidare med provplatser i närheten av dig. Mkt kan du läsa själv, annars ordnas kurser på strömsholm.