Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 642 ggr
geea
0

Hur tänker dom?

Jag har en brorsdotter som är 14 år och har ridit hos mig länge & även haft egen foderhäst hos mig som hon tävlat i hoppning.

Nu är det så att hennes mamma (& hon) bor 5 mil bort och mamman har bestämt att hon skulle få börja på ridskola en gång i veckan så hon håller i gång med ridningen lite grann.

Hon var där första gången i kväll och när jag ringer och hör vilken häst/ponny hon hade fått och vad dom hade fått räna så berättar hon at hon hade fått rida en shettis, och att dom hade fått träna på att styra hästen! MEN herregud, hur kan man sätta upp en relativt lång 14 åring på en shettis? När hon dessutom är en van ryttare och får börja med att träna på att styra. Jag blir såå upprörd, man betalar ju dyra pengar för att gå på ridskola i dagens läge!

Jag kan förstå att ridläraren inte känner till henne som ryttare och inte slänger upp henne på stallets hetaste ponny/häst och kör ett hoppass MEN nån måtta får det ändå vara!

Hur skulle ni känna om det gällde er dotter/syskonbarn?

Tycker ni att jag är på helt fel spår?

Milli
0

men brukar inte ridläraren fråga hur pass utbildad man är innan man kommer och rider? tkr att hennes mamma ska ringa och berätta om hur mycket hon har ridit så kanske hon kan få komma i en grupp för sånna som har ridit lite längre.

geea
0

#1 Ja det sa jag oxå, får se om det blir samma sak nästa gång då måste hon ringa.

geea
0

Finns det igen fler som har en åsikt???Förvånad

Sandra
0

Jag tycker absolut inte att du är ute o cyklar. Jag hade reagerat på precis samma sätt. Har man dessutom haft foderhäst så kan man ju utgå ifrån att tjejen KAN styra hästen själv! Och att sätta henne på en så pass liten ponny är ju fel för både henne och ponnyn. Okunnig ridlärare kanske? Men det borde ju en ridlärare veta ändå tycker jag.

geea
0

#4 Tack för din åsikt, skönt att få medhåll Flört Jag tänkte på ponnyn ja med, inte rättvist emot nån av dom!

Maja
0

Hmm.. Känner igen det där.. Jag var väl 10 år eller något liknande och åkte på ett "dagsridläger", där jag fick rida på en shettis.. Det fanns två shettisar, en b-ponny och 2 c-ponnyer.. Man kan ju tillägga att jag var längst av dem som var där.. :/

Det blir väl förhoppningsvis bättre nästa lektion!! :)

LinaN
0

Jag blir irriterad, hade ju definitivt tagit den där ridläraren i hampan. Bara för at tman aldrig ridit p åridskola ska man väl för tusan itne haman i nybörjargruppen och sedan som lång 14 åring ska man INTE BEHÖVA RIDA SHETTIS!

Det hade var tsin sak om shettisen var stallets buse o behövs tuktas av en duktig tjej som itne väger förmycket…. men tösen ska ju för tusan inte behöva rullskridskor när hon rider!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Kratern
0

"Det hade var tsin sak om shettisen var stallets buse o behövs tuktas av en duktig tjej som itne väger förmycket…. men tösen ska ju för tusan inte behöva rullskridskor när hon rider!"

Du låter som en sann djurvän du. Förvånad

LinneaG
0

Det är tyvärr så om man anmäler sig till en nybörjar grupp. Va likadant med lillesyrran, hon har ridit själv och travar och galopperat, men började i nybörjar gruppen, första terminen fick de knappt trava.

susanne-s
0

#7  INTE BEHÖVA RIDA SHETTIS!

Låter som om Shetlandsponnyer inte ligger högt i kurs hos dig Fundersam

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

lisette
0

#10 tror itne du behöver ta åt dig, för det är inte så hon menar.

geea
0

#10 Hon menar nog storleken på en shettis!

susanne-s
0

Jag tar inte åt mig, alla får väl tycka som dom vill..Flört

JAG tycker att den underbaraste hästen/rasen på jorden är ShetlandsponnynKyss

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Murre_Uddiz
0

#13 håller med:)

Kratern
0

Håller med #13 o #14 och måste samtidigt tillägga att det måste väl ändå varit mer synd om shettisen än om tjejen om hon behöver rullskridskor för att rida den. Räcka ut tungan

lisette
0

#13 bra för det lät så! ;)

bubbelbubbel
0

men jag antar nu bara att det är hennes mamma som anmält henne, och varför då till en nybörjargrupp ? borde inte ridskolan fråga om det finns nån tidigare erfarenhet, och om om dom inte frågar, kanske man borde säga det ?

låter ju märkligt det hela, men jag tycker ju att hon borde få byta grupp till en som passar henne, och med hästar, som passar henne..

NinaToy
0

Ska jag vara helt ärlig så tror jag att ridskolor slänger upp väldigt stora elever på deras hästar… Tror inte de tänker så mycket på hästens bästa, mest att ekonomin ska gå ihop. Jag är 16 och praoade på en ridskola då jag var 15 förra året och fick rida en shettis, var då 164 lång…

NinaToy
0

FAST kan ju tillägga att den shettisen var elak och slängde av alla barnen det var därför de satte mig på den. :P Tacktack..

tessa
0

Det enda jag kan tycka till om egentligen är att det låter väldigt tokigt att sätta en lång tjej på en stackars shettis men eftersom jag INTE vet vad mamman berättade för ridskolan om sin dotter när hon anmälde henne och vilken fakta ridskolan tog reda på innan lektion, är det ju svårt att uttala sig om lektionens innehåll i jämförelse med tjejens förkunskaper… det bästa är ju att mamman kontaktar ridskolan för att "reda ut" det hela!

OT: Ridskolors ekonomiska intresse i saker och ting kan ibland vara riktigt beklämmande, då det går ut över hästarna och deras välbefinnande! Man får välja ridskola med förstånd för både sin egen skull och hästarnas..

Peppe
0

#8 jag fick tukta en shettis idag Flört

nedå så farligt va de inte. han brukar slänga av småtjejerna så dom vågar inte rida han längre men jag tycker inte han va så farlig…bockade bara lite om man använde spöt (oftast är han pigg, men ibland för han för sig att han bara ska lulla runt)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Kratern
0

#19 Tror inte shettisen var elak, möjligen felhanterad. Aldrig hästens fel, kom ihåg det.

Säger samma sak till #21.

Ordet tukta låter i mina öron fruktansvärt illa. Fot i munnnen

Murre_Uddiz
0

Vad betyder tukta då? *har aldrig hört det förut* :P

LinaN
0

Inger, jag menade inget illa….

Jag har själv haft två shettisar och tillika hingstar, och de var mina ögonstenar. nu har jag itne dom kvar och de finns itne mer heller för den delen…

Men de var fina och otroligt trevliga, så Susanne, jag har visst inget emot shettisar.

Men att sätta en 14 årig tös på en pytteliten ponny om hon själv är lång tycker ajg är fel mot både tösen och hästen… Och det där med rullskridskor var menat som ett skämt så jag ber om ursäkt att det roliga inte framgick…

Och vad gäller uttrycket tuktas. Så kan det användas väldigt brett, jag kan tukta genom att rycka till i grimskaftet när hästen "dummar sig" men det finns också dom som tuktar sin hst genom att gå ut i stallet och slå på dem emd en käpp…

Och då antar ajg att du Inger antog det värsta…. så nu ahr vi en spannfull antaganden…

såhär säger dom om ordet "tukt" i svenskt skoldata lexin

Svenskt uppslagsordtukt [tuk:t] tukten subst.
sträng disciplin

Stående uttryck

• hålla (någon) i Herrans tukt och förmaning ("hålla (någon) i sträng disciplin")

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

geea
0

Vi har pratat med ridskolan nu och hon ska få byta grupp efter nästa gång Skrattande Ridläraren sa att hon tyckte själv att det behövdes!  Så det har ordnat sig! Flört

PimTheGreat
0

#25 så skönt för tjejen. Jag slutade rida på ridskola just av den anledningen att jag kände att jag ingenting lärde mig….. Du får önska henne lycka til i framtiden

geea
0

#26 Tack det ska ja göra =)