Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 3749 ggr
DinJejja
0

Skänkelvikning

Är det någon som kan förklara för mig vad skänkel vikningar är bra för?

För hästen går ju inte i form eller bär under sig när man gör en skänkel vikning. De är ju bättre att göra öppna och sluta då väll?

Eller är jag helt ute och cyklar? :P

Molla
0

Hästen ska gå i form under skänkelvikningen, annars är det ju inte rätt.

http://www.youtube.com/watch?v=kv2mpPSVofc&feature=related

Inte den bästa vinkel, men man ser.

DinJejja
0

Aha.. Se där ja :)

ThunderClap
0

En skänkelvikning är bra inlärning för både ryttare och häst till att lära sig kroppskontroll och flyttningar. Gymnastiserar framförallt.

Hästen kan mkt väll gå och bör liksom alltid gå i form när den utför en skänkelvikning.

Skolorna och sidvärts är bra på olika sätt, på olika saker.

DinJejja
0

#3 Okej. Jag förstår. :)

Ahnna
0

Enligt den akademiska ridkonsten så är skänkelvikningar rätt onödiga, och istället rekommenderas öppnor och slutor. Har man väl kommit till den punkten i sin ridning och utbildning av hästen så blir skänkelvikningar förlegade och saknar syfte. Inom AR så vill man hellre sträva efter att hästen trampar mot sin tyngdpunkt med bakbenen så att det kommer mer kraft bakifrån.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

skänkelvikning är ju dock en bra sidvärtesrörelse att börja med.

När detta sen sitter, kan man övergå till öppnor och slutor.

Jag tror att om man börjar direkt med öppna/sluta så får man lätt en häst som förböjer sig, i en skänkelvikning ska ju hästen vara i princip rakställd, därför tycker jag att det är bra att träna både skänkelvikning och öppna/sluta, om inte för hästens skull, så för sin egen skull, så man känner att man kan utforma sidvärtesrörelser både rakställd och böjd.

På det viset blir det enklare att "styra upp" böjningen i öppna/sluta.

Hästen ska naturligvis vara stadig i sin form och trampa under sig korrekt i Alla skolorna

Ahnna
0

#6 Mja… Flört Jag har tränat både och på min pålla, med resultatet att skänkelvikningarna aldrig blev bra, hon spände sig och fuskade bäst hon kunde. När jag istället gick över till att träna öppna så klickade det på en gång och schvunget kom nästan omedelbart. (På en häst som aldrig har haft något schvung att prata om förut.)

(Jag tycker bättre om AR än engelsk dressyr, men i det här fallet var det inte "läran" det handlade om, utan övningen som sådan.)

På filmen som går att se i #1 (och de som kommer upp till höger med samma ekipage) så tycker jag att hästen nästan helt saknar schvung, den bara pinnar på i ett ganska högt tempo. Den där maffiga "pondusen" som man brukar eftersträva inom AR finns inte på filmerna, jag ser bara en häst som lullar på i ett konstant tempo.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ThunderClap
0

Jag tycker det blir helt fel att jämföra skolorna och skänkelvikning, för de är ju till för rättså olika saker.

Sedan att öppnor och slutor är mer annvändbara för fler saker än en ren skänkelviknign håller jag med om.

Flaxii
0

Dessutom är det mycket lösgörande.

Reining
0

Jag tycker inte heller att man ska jämföra skänkelviknigar med svårare skolor alltför mycket. Som några andra redan har skrivit är skänkelvikning lösgörande och bra att sidvärtsrörelser att börja med.

[Teddy]
0

#7 Vi kanske kan få se din häst på film Ahnna?

haffoo
0

Jag tycker att skänkelvikning är jätte bra för att få de att lyssna på skänkeln.