Film: Astra longering 11/3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min klasskompis följde med ut till stallet i onsdags för att hjälpa mig longera Astra.
Astra var jätteduktig och hade verkligen sina glansperioder där hon gick som en klocka.
Vänster är hennes jobbiga varv och det tog lite tid innan hon slappnade av ordentligt i det varvet.
Jag passade på att filma lite. La till musik för att min kompis inte ville att man skulle höra henne prata konstant och det är tråkigt när det är helt tyst 
Har fler klipp egentligen men tog bara med en film från varje varv.
Vad vacker hon är!
Hur går det med hennes "problem" nu?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1 Det går framåt! Igår ömmade hon lite i ryggen när hon kom in från hagen, men efter att ha gjort lite stretchövningar så var hon redan mycket bättre.
Och när hon kom in efter tömkörningen så var hon supermjuk och reagerade ingenting alls i ryggen 
Fin hon var :)

Hon är verkligen jättefin!
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Som vanligt är hon otroligt snygg! 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Vad kul att se att allt är bra med Astra, jag var fodervärd åt en häst som stod hos Linda samtidigt som Astra stod hos henne. Saknar henne lite, hon hade en sån otroligt söt personlighet :)

Jättefin är hon..:-)varför använder du inspänningar? Är det inte bättre hästen får hitta sin egen form? Så har jag fått lära mig..så jag använder inget på kingen
#6 Att allt är bra är väl kanske en överdrift :P Men är på god väg att bli rätt bra dock :)
#7 Utan inspänningar så springer hon bara med huvudet i vädret utan att arbeta med ryggen. Och det är ryggen som behöver arbeta på henne för att hon ska bli av med sin smärta.

Vad har hon för problem? Med ryggen alltså :)

#7 ok. hoppas du inte tog illa vid. undrade bara…:-)
#9 Vi är inte helt säkra på vad det kommer av. Kan vara sadeln, dåligt musklad, felriden eller att det gått via benen.
Hon var halt förut och diagnoserades med kotledsinflammation i två ben och artros i båda bak men det är läkt nu.
Ryggen är röntgad två gånger utan någon särskild anmärkning. Kanske att två tornutskott var lite lite nära varandra men det berodde mest på att hon inte ägde muskler i ryggen då.
Ont i ryggen har hon fortfarande men det blir bättre och bättre. Jag tränar henne enbart från marken just nu med tömkörning, longering och skogspromenader.
#10 Jag tog inte illa upp. Du frågade och jag svarade :)

Jag undrar lite som #7 och delar gärna med mig av ett tips för att få henne att söka sig fram och ner samt att det ger henne friheten att hitta formen utan inspänningar.
När jag longerar har jag bara grimma och lina och Mirabil jobbar på med rumpa och rygg ändå och bibehåller den formen utan mycket påverkan från min sida.
Det jag gör är att när han tar upp huvudet tar jag en mjuk förhållning i linan och håller den tills han bjuder fram och ner, direkt då ger jag eftergift.
Med tiden som du tränar detta kommer hon lära sig att bära upp sig korrekt själv ändå.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#12 när jag tar i linan så på Kingen så vill han gärna vända inåt mig, antingen att stanna helt eller så minskar han volten. Hur gör du för att hålla hästen ute på volten samtidigt som du tar förhållning?

#13 Dels gäller det att vara snabb med eftergiften när han söker sig ner och fram så man inte blir "hängandes" i linan och drar dom innåt volten.
Men om Mirabil tex börjar minska volten utan att jag bett om det så använder jag bara den överblivna änden på linan genom att mjukt gunga den mot mitten på hans kropp men inte så att linan rör honom.
Linan blir då som min skänkel eller hand när jag ber honom flytta sig för tryck, bara att nu blir trycket inte fysiskt på hans kropp.
Eller så gör jag samma sak men mot hans bakdel för att få honom att antingen öka tempot men framför allt för att få honom att trampa frammåt och under sig med bakdelen, då får linan samma effekt som tex om du skulle peta med ett dressyrspö på bakdelen.
När Kingen går på i det tempo och form du vill ha och håller volten så gör du inget utan låter det vara lite slack på linan så han inte störs…inverkan med linan gör du bara när du behöver korrigera honom.
Jag har aldrig varit med om att detta inte har fungerat på en häst, vissa behöver man bara öve lite mer med :o)
Fråga gärna mer om du känner att det är lite oklart ;o)

#14 det är så jag gjort med honom faktiskt…:-) Blir glad att jag gjort rätt då..:-)
Hur gör du när du sakta, om hästen springer för fort? alltid i början lyssnar de ju inte på rösten…

#15 Jag gör samma förhållning i linan och säger mmmmmmm lite mjukt tills han saktar ner tempot då får han eftergift.
När han det jag ber om berömmer jag massor muntligt så att han fattar att det var rätt.

Hon är häftig tycker jag =)
//Mickan
Jag longerar väldigt sällan så när jag väl gör det tar jag hjälp av inspänningstyglar.
När jag longerar Astra utan inspänning så springer hon som sagt bara med huvudet i vädret och sticker iväg i sin "showtrav" oftast. I galoppen så drar hon upp huvudet och sänker ryggen och slår nästan alltid över till korsgalopp direkt. Det gör hon inte med inspänningar. Och såklart så spänner jag i etapper. Först longerar jag utan inspänning, sen sätter jag på lite löst och fortsätter så tills vi når en lagom form.
Det här funkar bra för både mig och Astra och vi är nöjd med det.
Däremot tömkör jag enormt mycket.
Longering gör jag nån gång ibland för att variera lite.
longering anser jag ska ske med inspänning, då en häst sällan går i bra form självmant när den springer runt på en volt, så #18 tycker du gör bra med att successivt öka spänning
utan inspänningar är det som nämnt tömkörning. då blir det som att rida med tyglar ju :P

#19 Vet man hur man skall göra så är det inga problem att lära en häst jobba korrekt utan inspänningar ;o)

damn, SÅ läcker häst! och vilket fint täcke :-D
hon är så fin..
får man fråga om musiken? Japanska är så mysigt, vem är det som sjunger?
#21, 22 Tack :)
Det är Lena Park som sjunger. Japanska versionen av "You raise me up" (som du kanske hör? :P)
Nu har jag äntligen lyckats ta mig kragen och ringt Strömsholm, väntar nu bara på att veterinären som tog hand om oss där senast ska ringa tillbaka. Ska prata om hur det går med Astra, hur hon mår och höra om det är dags att ta ut sadelprovare för att sen börja rida :)