Stabila skänklar
Jag har märkt att mina ben gungar väldigt mycket när jag rider, liksom rör sig fram och tillbaka. Detta händer främst i trav och galopp. Hur gör jag för att träna upp mina ben? Vad bör jag tänka på när jag rider? Jag vill att dem ska bli mer stadiga, mer stabila. Vanlig muskelträning hjälper säkert till viss del, men jag kan inte träna det i så stor grad pga sjukdom. Jag har väldigt långsmala ben.

jag vet inte om detta funkar för dig men det funkade för mig att börja rida lite utan stigbyglar. det är iallfall ett tips som funkade för mig och kanske för dig med =)
Jag har ridit mycket utan stigbyglar, skänkeln är mycket stabilare då men det gör inte skänkeln stadigare med stigbygel.

#2, min blev det automatiskt även med stigbygel, men jag vet inte hur det fungerar för er andra :P

Ja jag har aldrig haft problem med deta.
Men man kan rida utan stigbyglar (barbacka) men de hjälper sitsen mäst men skänkeln med.
Jag har ett tipps man kan rida med en stigbygel o sedan bytta fot de kan fungera .Då om de ska ge resultat ska du rida utan en stigbygel varje dag.De har jag läst i en bok o min ridlärare sa att de ska fungera.
Rider du med ridstövlar? De ger bra stöd åt skänkeln om den är ostabil.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Om du nehöver mer muskler i benen så är ett tips att börja cykla ;-)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#5 Jag rider med ridskor och läderchaps, nästan lika stadigt som med ridstövel. Men det hjälper inte eftersom det är hela benet som 'gungar.'
#6 Kan inte bygga muskler på det sättet pga sjukdom. "Vanlig muskelträning hjälper säkert till viss del, men jag kan inte träna det i så stor grad pga sjukdom."

Trampar du ner hälarna ordentligt? Det kanske bara är en sån sak? Det är så svårt att komma med tips utan att ha sett det liksom irl :) Men det var väl det jag kunde komma på nu som kan ha med det att göra.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Hade också mycket problem med det förut. Kommer faktiskt inte ihåg vad jag gjorde. Min ridlärare påminde mig jämt och ständigt om det, så det fastnade väl antagligen till slut. Tänk på det när du rider, att du hela tiden ska ligga med skänkeln intill hästen. Och på att trampa ner hälen.
Har också problem med detta. Mer eller mindre beroende på vilka skor jag använder. Sen om jag sitter fel blir det också värre.
Så endel sittsträning kan säkert hjälpa som vissa skriver. Men skulle också vilja ha fler tipps :)
Ja, att trampa ner hälarna är inget problem.
Försök att sitta avslappnat, spänn inte benen och tänk inte för mkt på att trampa ned hälarna, det kommer automatiskt när du är avslappnad. Håll benen om hästen. Men avslappnandet kanske inte är något problem?
Kan det vara så att du har för korta stigläder så att du stödjer mer i dom än vad du sitter i sadeln? Eller tvärtom, för långa?
Jag vet inte riktigt jag bara tänker högt nu ;), för mig hjälpte det oxå att tabort stigbyglarna+lädren ett tag.

jag läste nånstans att man kan träna det genom att fästa stigbygeln med ett typ balsnöre i sadelgjorden och på det sättet träna musklerna, har inte själv så stort problem med det här så jag vet inte om det funkar.. men man kan ju alltid testa :)
Att underskänkeln inte är stilla beror ofta på att man kniper för mycket med knäna. Försök släppa på knäslutet och slut om med underskänkeln i stället. Lägg tyngden i stigbygeln i stället för att hålla dig fast med knäna.

Jag tror på en allmän översikt av din sits, att inte fokusera bara på benen. (antagligen spänner du dig lite här å där). Stark - inte spänd
Men ett tips för att du ska slappna av mer i benen är att inte trampa ner hälarna utan istället höja tån
Jag tycker det är svårt att ge tips om sånt man själv inte har problem med men jag tror att tå-grejen kan hjälpa till endel. Min kusin har haft det här problemet och hon hade fel på höfterna när hon var liten för övrigt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
En kompis åkte lite hit och dit med skänklarna när hon red, och tränaren band fast stigbyglarna i sadelgjorden, och hon fick både hoppa och rida så i några veckor, och det funkade faktist.
Hon höll benen stilla sen när hon tog bort snörena :)
Hon hade inga problem med sin sits förövrigt, det var just bara en ful ovana hon hade..
Jag tror att för det första kontrollera och gå igenom din sits med hjälp av en tränare eller annan duktig ryttare.
Sedan kan troligen olika sits-övningar hjälpa dig som flera tidigare har skrivit. Men räkna inte med resultat över en natt. Sånt här tar sin tid. Men ge inte upp!!!

Man kan även använda ett snöra som man trär runt stigbygeln och fäster i sadeln gjorden, på så sätt lär man sig att sitta stilla och man får en bättre sits, en kompis fick det tipset av hennes tränare :)

Håller med nr. 5. Ett par bra ridstövlar gör underverk. :)
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Eftersom du sitter bra barbacka så är jag lite inne på AnnaLundins spår, att du kanske sluter om mer med knäna när du har sadel? Sen håller jag med Peppe om hennes tips, trampa in ner hälarna utan höj istället upp tån.
Har du tillgång till en stock någonstans på lite högre höjd (t.ex uppbindningsplats för hästar)? I så fall, upp och sätt dig på den och träna balansen. Sitt som på en häst, med benen på varsin sida. Då kan du inte sluta om med knäna, utan måste hitta balansen och stadigheten i sitsen. Försök sen hitta den balansen när du rider också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag är också inne lite på det som både AnnaLundin och Alex är inne på. Att du kanske kniper lite med knäna istället för att lägga ordenlig tyngd i stigbygeln och balans i sitsen. Att trycka ner hälarna är igentligen inte så viktigt (nu rider jag iof westernridning), utan det är att lägga tyngden i stigbyglarna som är det viktiga (iof dit man vill komma med att "trycka ner hälarna").
Tänk på att knät ska ligga så löst att knät "rullar" i sadeln när du rider. Du ska inte knipa med underskänkeln heller utan slappna av så att bäckenet öppnas, knäna hänger löst och tyngden hamnar i stigbygeln. Tänk även på att om du spänner dig i mage och axlar så kniper gärna knäna åt och då vill skänklarna svänga om man inte "håller emot" vilket man ju inte ska (jag hade jätteproblem med detta och min instruktör tjatade alltid på mig att slappna av, jag tyckte dock att jag satt helt avslappnat, så gick jag, av helt annan anledning, till en naprapat och "rättade till" låsningar i ryggen varpå jag redan lektionen efter det red otroligt mycket bättre och mer avslappnat).
Medarbetare på westernridning.ifokus
jaa. Som #21 skriver kan det ju faktiskt vara så att det är låsningar i den egna kroppen som är problemet… Det finns så många orsaker till varför man har problem med sin sits. Du glömmer väll inte att stretcha själv efter ridningen???