Mockning
-Vi har tre olika bäddar hos oss som fungerar bra och tänkte delge våra som är kostnads och tidssparande nu i tider som gör att det är svårt att bli av med gödslet.
1)Ute hallen:trägolv, grus underst sedan en genom trampad halmbädd som vi mockar ut högarna på och ströar vid behov, utehallen har en förbindelse med en rasthage där går mina unghästar i på nätterna, på dagarna går de i stora hagen med de andra.
2)Eftersom Louise som har 30 åringen är allergisk har hon valt att ha en torvbädd hos honom där mockas högarna ut och det värsta blöta, bädden jämnas till genom att alltid ta torrt torv från kanterna, sidorna.
3) Mina boxar:Halm bädd som man plockar ut allt gödsel, och undviker att få med något strö alls,det blöta läggs kvar underst och strös Staltosan på när man mockat ur och gått igenom efter allt smått gödsel (använder händer/hanskar för att sortera ut gödsel och strö) så trampar man ner bädden underst och tar det rena ströt över och fluffar till över bädden och ev. strör på nytt.
Vi har otroligt ren luft inne hos oss och bäddarna väldigt rena.
-Dessutom så minimerar man gödselstacken till ett minimum eftersom bara gödsel som brytsner lättare blir kvar, då man mockar ut hela bäddar eller mkt strö lägger vi det på ett annat kompost ställe och på så vis har vi nästan inget gödsel kvar att skicka i väg.
-Gödselstacken jämnas till och rörsrunt i med jämna mellan rum och på sommaren kan vi lätt sprida den i tex hagar som ska stå i träda över sommaren eller varför inte använda den i rabatterna?
mvh Linda
-Hur har ni löst gödselhämtningen?

Det där staltosan! Vad är det frö något? Är det samma som kalk fast dyrare?
Carola

Det är bättre änn kalk och är framställt för att minska amoniak och för att torka upp bäddarna en stor hink kostar ca 160kr och håller ce 2-3 månader för 2-3 boxar.
Doftar väldigt rent och är brun-röd aktigt i färgen.
mvh Linda
Ps man köper det på granngården

Ok! Tack för tipset. Ska nog inhandla det. Kalken är inte så bra tycker jag inte. Torkar det upp bäddarna bra så är det super.
Carola

#3 Har du bädd i dina boxar oxå?

Visst har vi det. Eller försöker ha iaf. Vi lägger först 4 balar med torv och sedan halm över. Först kalkar vi förstås massor i botten. Emellan varven kalkar vi också. Men jag tycker att det börjar bli så blött i vissa boxar nu. Sedan har jag ju vissa hästar som skrapar upp på nätterna. Inte heller så kul.
Carola

#5 Jag har aldrig behövt ha torv unders innan jag gör bädd, den blir bra iaf om man ströar små mängder varje dag i början, trampar ner det understa först.
Prova Stalosan, du kommer bli överaskad 

Nej en del säger att dom inte har behövt ha torv under. Men jag tycker att det skyddar träet inne i stallet lite bättre. Mot om du bara har halm under. Fast det kanske inte är så jag vet inte faktist.
Det blir ju bara dyrt med torv också.
Ja, jag ska pröva att köpa det nästa gång jag handlar på Granngården.
Carola

Så nu har jag varit till Granngården och köpt en hel säck på 25 kg stalosan. Så nu ska vi se om det fungerar bra. Kostade något på 230 kr. Så det blir bra mycket billigare än 8 kg:s hinken.
Nästa år ska jag göra som du. Ingen torv och massor av stalosan underst sedan bara halm. Det ska nog fungera det också. Eftersom det fungerar bra för dig.
Carola

#8 Tack för tipset visste inte att de hade säck.
-Du behöver inte ha en "massa" stalosan det hade inte vi
-Lycka till!

Varsågod!
Nej, det står ju på säcken hur mycket man behöver. När man börjar behöver man ströa 3 dagar i sträck sedan är det tydligen en gång i veckan bara. Jag ska börja i dag iaf. Det var ju t o m bra för hosthästar. Jag har ju en hosthäst, Gobban.
Carola