Stark ute..
Jag ska kortfattat skriva vad jag vill ha lite svar på. Tidigare läst alla hemskheter om pessoa, samtlidigt som min tränare tycker jag ska prova det hemma..
Iallafall, jag har inte tillgång till paddock utan rider ute på grusvägar. Bort från stallet går super, mjuk och fin. Hem blir hon jättestark, funderar på om jag skulle kunna använda mig av ett något starkare bett. Inte överdrivet starkt, men något. Förslag? Jag vill ju för guds skull kunna få stopp på henne om ngt händer ;) Jag rider nu på ett vanligt 3-delat tränsbett. Övningar m.m ? Tips?
Jag vet allt som "börja i skritt, sväng och få henne mjuk" Ja, allt sådant och hon är mjuk och fin, sålänge vi ska hem. Jag har under en rätt lång tid mest skrittat hem och över lika skänkelvikningar m.m men det finkar ju inte i längden. Ska jag behöva skritta hem när det ar 1,5 timme? Ni förstår..
TACK
Amvänd inte pessoa. Finns så många andra starkare bett, som verkar på ett bättre sätt.
Mer arbete från marken, styrkan ska inte sitta i bettet.
Jag tycker att du kan prova att använda mer vikthjälper, man kan göra halt med nästan enbart vikthjälper så att använda ett skarpare bett tycker inte jag är någon bra lösning i längden, tänk när inte det skarpare bettet fungerar längre, vad gör du då?
Om din häst inte går att stanna med det bett du rider med nu bör ju problemet "sitta" någon annanstans, i många fall i kommunikationen/respekten.
Det är jättebra att du gör skänkelvikningar som sysselsätter hästen. Gör även halter och kanske volter regelbundet så att hästen alltid måste lyssna på dig för att veta vad som ska hända.
När du känner att det börjar fungera kan du ju göra skänkelvikningarna i trav osv.
Om du har möjlighet till att någon duktig hästmänniska går eller rider med er ett tag kan du få bra tips kanske.
jag hade samma problem som du bara att så fort jag vände för satt rida hem stack hon och gick inte stanna så det slutade med att jag fick hoppa av i full galopp. hyrde henne från tenhult och hon var en gammal ridskolehäst på 24 år gudomligt snäll utom denna lilla egenskap. jag bytte dock aldrig bett utan red på ett vanligt tränsbett, men min lösning var helt enkelt att jobba henne trött innan jag vände hemmåt och mkt volter och halter faktist i alla gångarter, och fick väll ryta till en gång med men nu har hon aldrig stuckit eller blivit stark å kan rida lungt i alla gångater hem :) låter kanske hemskt men hon lärde sig
Försök hitta ett annat sätt att lära henne av med ovanan. Kanse det hjälper att så fort hon börjar dra hemåt (mista lilla) ända och rida åt andra hållet tills hon lugnar sig. Eller göra halt och hålla den, fast på en het häst kan det vaa lättare att bara byta riktning. Är man bara konsekvent så lär sig hästen att den inte kommer hem för att den drar.
Om du tvunget måste ha ett starkare bett, ta inte ett pessoa eller annat hissbett. Ta ett med kinnkedja och korta skänklar. Vad heter de där som ser ut som D-rings bett med en ring ovanör att fästa sidostycke och kinnkedja i? Välj inte ett tvådelat, om du hittar ett rakt/oledat som hästen tivs med så ta det.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
stanna hela tiden, och utnyttja framåtbjudningen till skänkelvikning m.m har samma problem å det funkar bra!
Sedan kan jag ju fråga om du brukar dra runt huvudet, det bör alla kunna, one way stop. ta tag med båda händerna i ena tygeln (ena handen räcker men är bra med båda om pållen är stark) å dra runt huvudet sedan släpper du så fort hon/han slapnnar av och står stilla. det sak man göra varje gång när man sitter upp på hästen.

Om du sätter på hästen ett skarpare bett för att kunna rida den är chansen ganska stor att den blir sönderdragen i munnen, försök i stället att alltid hålla hästen sysselsatt.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Har samma problem med en av hästarna. Jag har därför på hemvägen börjat jobba mkt med sidförflyttningar, serpentiner och volter (vilka kan vara väldigt knepiga att få runda och fina för damen i fråga har väldigt bråttom att komma tillbaka med nosen hemåt). Jag rider ovanstående både i skritt och trav och i olika tempo. I början var det enormt jobbigt, men går lättare och lättare. Skam den som ger sig
. Lycka till!
#8 Jag tror att risken är större att dra sönder munnen med det hon har nu, då man måste "dra" mer för att få stopp på hästen.
Har hon ett skarpare behöver hon förhoppningsvis inte ta lika mycket.
Jag tror inte att hon drar sönder munnen. Ett bett blir aldrig skarpare än handen som håller i det. :)
Dock finns det andra sätt att lösa problemet, så som de andra har beskrivit ovanför. Men om du känner dig osäker tycker jag att du ska sätta på tex. ett pelham under en tid, för att sedan byta tillbaka igen :)

#10 jo i för sig, men jag tycker inte att det är någon långsiktig lösning att sätta på hästen ett skarape bett 
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#11 Jag tycker inte heller att det är en långsiktig lösning som jag skrev i mitt inlägg, men om hästen är väldigt stark och man knappt kan hålla den så kan det vara en kortsiktig lösning. Jag har haft ett skarpare bett någon vecka på min förra ponny, och hon blev bättre och jag kunde sedan gå tillbaka till mitt vanliga tredelade.

Rakt gummipelham :) Har nästan samma problem, men då har min häst lite respekt så han vågar inte sticka iväg. Men blir jääkligt pigg på hemvägen..

varför tycker alla att pessoa är hemskt? jag använder det och trivs väldigt bra.. nyfiken bara :)
Jag fick tips av min ridlärare att byta gångart ofta, så att den blir vad när man tar i munnen och vet exakt när den ska stanna, som halt från trav och sånt, det gäller liksom att få den så mjuk i munnen som möjligt. På banan brukar jag göra en övning, jag kan föröka skriva så ni förstår. ;)
skritt-halt-skritt-halt-skritt-trav-skritt-halt-trav-skritt-halt-skritt-trav-galopp-trav-galopp-skritt-trav-halt osv.
och verkligen rida henne in i avsaktningen och i ökningen, få henne att trampa och så. det har funkat bra! :)
- Ellen
errare humanumest ignoscere divinum.
#14 Det finns ett antal pessoatrådar, men det som man brukar säga är att det ger dubbla signaler, tryck i gommen = dra upp huvudet, samtidigt som tryck i nacken = dra ner huvudet.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Behöver du ett skarpare bett så testa istället ett rakt pelham, helst ej gummi (dom svarta) då dom är aldeles för tjocka =) använd dessutom gärna 2 tyglar så behöver du inte rida på det skarpa hela tiden (t ex så kan du ju då rida på den övre tygeln på ditvägen och sen ta i den nedre om hon drar på hemvägen), men som sagt, ett rakt pelham tror jag på =)
Jag tycker inte det är fel att använda skarpare bett i vissa situationer, men om man måste ha det på heltid så får man nog lägga sig i hårdträning för att försöka lösa det på annant sätt.
Fröken Haag på bilden med min ponny =) syns tydligt att den undre tygeln får hänga eftersom den inte behövs för tillfället
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

smart! :) men får man ah det när man tävlar? och är det inte lite krångligt att hålla reda på det? jag är ganska vimsig;)
- Ellen
#17 Jag kan svara då, haha :P Själva bettet får du tävla på, men du måste ha en delta, inte två tyglar. Tycker det är lite synd,. Men vi har gjort så med peppes ponny att han går med två tyglar på träning när han använt bettet, och haft delta på tävling. det har funkat. dock funkar han bäst på två tyglar.
och nej, jag tycker inte det är krångligt att hålla reda på, jag vande mig efter första gången, det är en vanegrej :)

#18: okej;D men asså, ett rakt pelham ja.. ska komma ihåg det! ;)
men hur blir det då med ett rakt pessoa?
- Ellen

19, aha, för många säger liksom att det ger effekt mot varandra när det börjer sig och trycker upp i gommen som jag förstått…?
- Ellen

#0.Skulle jag va du skulle jag prova pessoa,vi har en ponny på ridskolan han är skitt stark o då satt de på pesso på honom han blev bättre.
När jag red på honom fick jag honom på tyggeln(i form,de är få som får hohom på tygeln p4 o p5 jag är p3+ are.)(de är bara i p4 man lär sig att få hästen på tyggeln) han va faktiskt skitt bra jag trode att pessoa var hämskt.
Men om man är mjuck i handen då kan man ha pessoa Tycker jag.
#22 Ehm, om du läser trådarna om pessoabettet kanske du kommer förstå varför du fick din häst "på tygeln" som du säger.
jag förstår inte varför alla ska envisas med att rida på ett bett med så dåliga konsekvenser som ett pessoa, när det finns så många andra bett. Jag tror att ridskolorna använder det för att det är lätt för nybörjarna att tränsa med ett pessoa..
Jag tror inte att hästen gick på tygeln utan den krullar bara ihop sig och eftersom pessoat ber hästen att trycka ner huvudet så trodde du att den gick iform.
Du säger ju själv att du rider i gruppen som inte lärt sig rida hästen iform.
Inte dumt emot dig men det är lätt att tro att hästen går iform när den börjer huvudet neråt så som pessoat inverkar.
När hästen går i form handlar det om så mycket mer än att kröka på nacken, den ska jobba på bakifrån och fram, trampa under sig, mm.
Det kvittar om du är mjuk i handen med ett pessoa, det kommer alltid ge samma inverkan när du tar i hästen eller bromsar..
#14 Pessoabettet ger dubbla signaler, det trycker i nacken samtidigt som det trycks upp i gommen (= gör ont i munnen), hästen vet alltså inte vart den ska ta vägen (den vill höja huvudet för att komma undan smärtan i munnen, och sänka huvudet för att bli av med trycket i nacken). Då krullar hästen ihop sej för att komma undan och då tror många att hästen går i form vilket det verkligen inte gör. Det sägs att hästar ofta får trippigare steg med pessoa också. Du kan heller inte ge en eftergift med pessoa - då måste du släppa tyglarna helt.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jag tror att risken är större att dra sönder munnen med det hon har nu, då man måste "dra" mer för att få stopp på hästen. Har hon ett skarpare behöver hon förhoppningsvis inte ta lika mycket.
Nej, man drar mindre men det känns lika mycket i hästens mun.. det är ju det som gör dem skarpare. Hästen blir inte söderdragen efter hur mycket du känner i handen, utan efter hur mycket den känner i munnen ;)
#26 Ja det är sant, men för att dra sår i munnen, så tror jag att man har större chans att göra det på det hon har.
Så borde det ju vara?

#26 man kan ta i hästens mun på olika sätt (t ex segdra eller rycka) men det är ju främst det där segdragandet, att man hänger i handen som gör hästen stum i munnen. med ett skarpare bett så kan man ta snabbare förhållningar som går igenom direkt, så man kan lätta i handen igen. (nu menar jag inte att man ska rycka)

#23I alla fal vet jag att pessoa trycker ned naken.Men de flästa som hade ridit honom hade svårt att få honom på tygeln(de i p4). Som sagt vet jag vad pessoa gjör men om man använder pessoa rätt är de inte så hämskt.
Jag har bett min lärare att säga om jag får hästen på tygeln o jag känner till och med när en häst gjör de.Då när en häst går på tygeln ramppa den under sig o då får den upp ryggen då kommer nackenned. Min morsa hade pratat med läraren o sa att jag skulle tränas hårdare en de andra jag ska börja p4 föratt de har gott bra.
Ps.Jag är inte ny börjare.De tror alla eller? O när jag red honom sa läraren att han gick på tygeln.O när hästen går nybörjar grupper bytter de bett till ett två delat,då finns de ledare bred vid,som kan hjälpa om han rusar.Jag har fott hästar utan pessoa på tygeln.
#28 Vsst kan man det men jag ser nog ändå hellre att man drar till hårt i ett mildare bett än drar till ''vanligt'' i ett skarpare bett; då håller man sig iaf medveten om problemet på ett annat sätt och man slipper bekymret med att oroa sig när man byter tillbaka till snällt bett, utan kan enkelt och gradvist ta ner hårdheten i tygeltagen. Och mycket lättare att först ge en väldigt lätt signal och sen öka hårdhetsgraden om hästen inte lyssnar på ett milt bett; med ett skarpt bett är den första lätta signalen svårare att få till, och det är ju den man vill använda mest. Men det behöver väl inte vara fel/missbruk eller så att ta ett skarpare bett, jag tycker bara inte att det är den bästa lösningn.
I hästens mun känns det ju lika skarpt oavsett. Bara ör att bettet är mild behöver man ju inte rycka eller segdra om hästen är okänslig.
Kan du då förklara för mig HUR man gör när man använder ett pessoa rätt??
För att det inte ska ge skador i munnen mm. Du sa att om man är mjuk i handen så gör det inget, men för att ge eftergift på ett pessoa måste man släppa HELA tygeln. Så hemskt är bettet.
Jag kan självklart inte säga om din häst gick på tygeln eftersom jag inte har sett det, men hästar som rids med pessoa går inte i en bra och ärlig form så är det bara.
Och jag sa inte att DU va en nybörjare, ta och läs mitt inlägg en gång till är du snäll.
Jag skrev "Jag tror att ridskolorna använder det för att det är lätt för nybörjarna att tränsa med ett pessoa.." står det någonstans i texten att du är nybörjare? Nej just det.
Börjar förövrigt bli trött och upprörd på folk som säger att deras hästar går bra på ett pessoa, när de inte ens vet hur bettet funkar.
#31 Känner verkligen samma sak som du!
HUR kan man använda ett pessoabett på rätt sätt? För mej är det galenskap att äns stoppa det i munnen på hästen!
Hästen kan inte säga ifrån, den är förvirrad, det är därför den fungerar "jättebra".
Det värsta är nästan att köpa ett bett utan att veta hur det fungerar, gör du så när du köper bil? (Lite dåligt exempel, men ni förstår). Vet själv en kompis som köpte pessoabett till sin ponny för att "några inom ridsporten i umeå" sagt att hon skulle göra det… Och att efter att veta hur bettet fungerar ändå rida på det, är ofattbart för mej. Hur kan man ha det på sitt samvete?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#32 Precis.

Till mitt försvar så ska jag byta nu iaf. :)
- Ellen
#34 Bra beslut :) Vad ska du byta till då?

Pelham med två tyglar, så jag kan träna som ett vanligt bett och ta den andra när det behövs :)
- Ellen
#36 Tycker det låter som ett bra val. När du tycker att du känner dig säker sen tycker jag att du ska växla till ett vanligt bett :)

jo, asså det finns en mysko tjej som rider i vårt stall, henness häst blev gammal och avlivad, hon tog bort den och hade massa saker, hon är allmänt konstigt men jag vet att hon har koll på sina grejer som hon har hemma och frågade om jag kunde få låna hennes raka bett, för hon hade sånna, samma storlek som jag behöver, men då hittade hon dom inte, men jag lovar att jag skulle få köpa dom om jag hade pengar! ;)
men jag vet inte om jag ska köpa ett rakt också som jag kan variera med :P Har ett tredelat jag kan ha ibland:P
- Ellen

#36 glöm inte bort att det ska vara rakt bara, ledade hävstångsbett = no no =)

#30 då är vi inte av samma åsikt =)
#40 Det må väl vara hänt då :P

#31.Jag är tröt på folck som hackar på andra.Jag skrev fel o var inte nogran när jag skrev att man kan använda pessoa på rätt sätt men om man är mjuk i handen så är de ju bättre en om man är hård o drar skitt mycket.Själv skulle jag alldrig ha pessoa på min häst.
#0.Jag tar tillback att ja sa att du kan ha pessoa på din häst men de var bara de första jag komm o tänka på som gjorde hästen mindre dragig.
Men vissa folck bara hugger efter andra de är jobbigt.Jag vill absolut inte tjafsa jag vade förut men lyckades alltid lösa de men ja lyckades att inte läga mig i som vissa andtra jag är inte sodan o tänker inte tjafsa tillbaka..
Jag komm på att tygeln satt i bett ringen o inte i pessoa ringen
#42 Jag hackar inte på dig. Vi för en vanlig diskussion här. Kan man inte ta kritik eller stå för sina åsikter, tycker jag inte heller att man ska dela med sig av dem här.

#43.Jag va oxo en son som du förut tyckte att jag inte hackade på andre men de visa sig att jag gjorde.Jag tar kritik helt ok o Jag tar inte kritik så personligt jag brukar oftast skitta i de men nu tackar jag för mig.Jag kan stå för mina åsikter o ta kretik men jag har varit med masa tjafs so jag lämnar dena tråd o tänker inte svara på vissa andras kakel.

ONE WAY STOP är den enda grunden för att lära hästen stanna!! Var noga med att DIREKT ge efter o berömma när hästen stannar!!!!
Träna på att lösgöra o skritta på lång tygel, rid med sitsen!!! När hästen förstår det så fortsätter du o öva i trav osv. Ta det i små etapper o BERÖM!!
Till slut så kan du rida på långa tyglar för att gå fram eller för att stanna! Har själv en 25åring, HET som tusan men vi börjar förstå varandra bättre nu. Toppen om du kör NH o ser till att få respekt. När hästen förstått så blir allt roligare o lättare!!
Lycka till MEN rid på 3delat o lek mjukt i munnen, skynda långsamt!

hästar som "lär sig" att rusa som en galning hem är sannerligen ett problem man kan få svettas med.
jag ser att du har fått en hel massa råd #0, både goda och en del vilka kan tyckas mindre goda (jag tycker väl eg. inte att något råd om att byta till skarpare bett är särskilt bra; det är inte en långsiktig lösning på ditt problem utan en genväg).
en sak värt att tänka på kan vara hur du lägger upp rutten när du rider ut. rider du alltid samma väg? rider du ffa alltid samma väg hem? vad händer om du tar en annan väg hem? eller om du vänder mitt i ridturen och sedan vänder tillbaka?
om hästen "lär sig" vad och när som är hemväg kan det förstås bli problem med springande, kanske ffa om den brukar utfodras väl hemma. prova då en annan väg om du har möjlighet och se hur det går.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#0 ett kimbelwick är bättre än ett pellham och lättare att rida med, det kallas oxå för en jackt stång. ta en som e rak utan eller med en jätte liten tungfrihet. man kan reglera bettet efter hur stark hästen e, och det ligger still i munden. du kan ha tyglarna i bettringarna, eller i dom två mindre hålen i bettringen. ett pelhan har långa skänklar, vilket ger dig en oerhörd kraft i tygeltaget om du råkar ta för hårt. jag har ridit en nordsvensk på pelham då hon var super duper stark, och kunde inte stå still mer än en hundra dels sekund. det räkte med att krama om tyglen så stod hon helt still, så ja gillade det inte vi bytte till ett kimbelwick och hon blev super fin, tuggade och sög på bettet, och man vågade rida mer, utan att vara rädd för att man kramade om förmycket. kan ju säga att hästen va stum i munen innan då hon hade blivit körd konstigt på travet.
#47 Fast det fiffiga med pelham är att man kan ha två tyglar; en spm blir som ett vanligt tränsbett och som man använder, och en som sitter i skänkeln och bara hänger löst (i handen eller knuten runt nacken, hängd över sadelhorn/framvalv etc, finns alltid sätt att lösa det om man inte vill hålla i båda tyglarna av någon anledning) för ''nödfall''.