Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 3407 ggr
Micky
0

Tömköra?

Jag har en häst som ogillar linor vid bakbenen. Ska jag försöka mig på att tömköra in henne ändå eller strunta i det?

Zaphix
0

Träna henne först vid att ha linor bakom sig?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Micky
0

Hur då menar du?

SHV-Pysen
0

#2 du måste ju lära henne att vara van vid att ha linor vid bakbenen. Finns lite olika sätt att göra det. Du får väl ta en lina och dra den längs bakbenen tills hon vänjer sig. Du kan ju inte bara sätta igång och tömköra om hon hoppar runt för linor osv. börja försiktigt med det och se till att vara försiktig och ta det lugnt, inte stressa!

Självklart skk du tömköra henne om du vill det. Man ska aldrig strunta i eller undvika läskiga eller farliga saker me hästar, man ska vänja dem istället. Din häst kommer bara att bli lugnare och säkrare desto mer saker hon får göra och vänja sig vid.

Tusen
0

Vad är ditt mål med tömkörningen? Skall hästen köras in och den är rädd för linorna rekomenderar jag dig att ta hjälp av någon med mycket stor erfarenhet och tålamod. Annars låt bli.
Vill du tömlongera hästen (rörelser på lång töm) så kan man göra det med tömmarna över ryggen istället. Linorna bakom benen på hästen är inte så bra.

niare
0

ha gärna två medhjälpare som kan gå brevid med linor dom ska inte sätta fast dem i selen utan gå brevid och på så sätt kan de hoppa udan, så slipper du att hästen blir nervös och börjar trassla in sej.

vi har kört in många hästar och även problemhästar som vart rädda för linor, de tar mkt länfre tid att få dem att lita på vad det är , men börja sakta och be nån gå med med linor och dra saker som däck mm alltså inte hästen utan personen först.

Micky
0

Tack för tipsen.

#4 Jag hade mest tänkt tömköra henne för omväxlingen.

entill
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men inte behöver du väl ha linor för att tömköra. Har du inte för avsikt att köra in hästen, kan du lungt tömköra utan linor. Det finns mycke kul man kan göra med tömkörning.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Låt tömmarna löpa längre ner på selen/tömkörningsgjorden istället för i ringarna uppe på däckeln. Finns det ringar på så använd dem, annars kan man sätta dit lösa med hjälp av remmar.

Jag brukar göra så för att få mer ledande tömtag och så lägger jag yttertömmen om baken på hästen när jag kör i volt. På så sätt vänjer sig hästen vid att något tar i på baken och benen. Dessutom är det lättare att "rama in" hästen, ge den stöd på yttersidan.

Linorna kan du vänta med ett tag. För enbart tömkörning behövs de inte alls.

Molla
0

Även tömmarna kan ju komma ner mot bakbenen av misstag när man tömkör så jag tycker absolut att du ska jobba med hästens bakrädsla! Jag tycker man ska försöka jobba bort alla rädslor hos hästarna, för att få en lugn och trygg häst.

Vill du lära hästen att longeras med töm tycker jag att du gör det! Det är ett roligt alternativ till allt annat man gör.

silvery
0

finns ju även sån där bra "lastningsgrejlina" som har en lina över baken också för att den inte ska glida ner, tror börjes säljer den, kan ju vara en bra start… så välnjer du in hästen fast slipper riskera att linan glider ner….

Invisible
0

NH-träna? ;) Det finns en hel del övningar där som säkert kan hjälpa dig! :)

Micky
0

Tror jag var otydlig jag menar ju att hon är bakskygg för tömmarna. Även om de inte kommer ner mot benen så ogillar hon starkt att ha något över,vid bakdelen. (ländtäcke och täcken och sånt går ju bra.)

Tusen
0

Ta hjälp av en som är mycket kunnig och som också lyssnar på hästen. Att frörsöka själv med en häst som inte är  bekväm med att ha något runt benen eller på bakdelen, kan sluta i katastrof. Så Ta Hjälp!

Russtoka
0

Hur gammal är hon?

Ja som Tusen säger i inlägg #13: Ta hjälp.

När det nu är så att hon reagerar så negativt på tömmarna, kan det vara ett mer tålamodsprövande arbete att få henne bekväm med dem.

Tin-Tin74
0

Som så många anra har skrivit tidigare… TA HJÄLP AV NÅGON KUNNIG!!! Om du försöker dig på något som verkar så känsligt för h*n kan det verkligen sluta i katastrof!!! Och det är det inte värt. Men med rätt hjälp är det väl investerad tid och ev peng.

Lycka till!!!

Micky
0

#14 Hon är faktiskt hela elva år