Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 1340 ggr
Primee
0

Tömkörning..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det många här inne som tömkör sina hästar? Hur går ni tillväga på ett "pass"? Ex. bara frammåt i skog o mark, arbetar på volt, bommar m.m. Ja, man kan ju göra MASSOR av saker! Förstår ni vart jag försöker komma..? ;-) Typ, lite tips på vad man kan göra.

Själv så försöker jag att tömköra(alt. köra) minst en gång i veckan, bra som variation. Ibland går vi bara rakt ut i skogen. Men arbetar mkt på ridbanan också. Mkt avbrott o igångsättningar i alla gångarter, att lätt kunna blanda hög o låg form, gå från rakt till böjt spår. Nu de senaste gångerna har vi även hållt på med skänkelvikningar, öppna på voltspår o galopp på 8-volt.

tezzie
0

Jag tömkör ibland, men nästan alltid på volt. Jobbar henne i alla gångarter. Jag är lite halvdålig på detta men jag anlitar en duktig kompis och hon lägger in lite mer skänkelvikningar och sånt.

*** Kärleken övervinner allt ***

Cavello
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar tömköra islandshästarna lite smått ibland, har hittills mest varit i paddocken och på volten och tränat på halter, formen i de olika gångarterna och olika ridvägar. Blir mer och mer undan för undan :)

Brukar också löslongera din ena piggare hästen lite smått (ibland med gummisnodd för att hon ska anstränga sig lite mer än att bara springa runt) och det funkar bra på henne. Om hon inte får busa av sig är det extremt svårt att försöka att göra något då hon bara studsar omkring av överskottsenergi :D

Peppe
0

jag tömkör lite då och då, och lägger tyngdpunkten på att han ska ta för sig (Blacky). Han lunkar gärna runt så tempoväxlingar och övergångar finns alltid med på ett pass. Ibland även skolorna och bommar och grejer. Kort sagt, ett dressyrpass från marken.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ThunderClap
0

Jag arbetar på töm en del. Hur passet ser ut beror helt på vad det är för häst och vad det är för typ utav pass, är det ett dressyrpass, ett joggningpass eller en utetur (brukar bli mest skritt och skritt-trav övergångar då eftersom jag sällan är i särskilt bra kondition ;)).

Hästen jag har nu har jag försökt arbeta på töm två gånger, men valt att inte göra det på ett tag tills han varvar ner i huvudet och jag uppsuttet skolat om honom i munnen (galoppör).

Men tidigare har jag tränat mkt rakriktning (tycker det är svårt att få egenom korrekt böjning på töm så håller sällan på med volter), halter, ryggningar, skolor, sidvärts, tempoövergångar osv. På mer välskolade hästar blir det mer samling, tramp, galopparbete och mer flyttningar utav alla typer.

niare
0

när jag tömkör beror de oxå på vilken häst jag har, med min vana lilla shettis arbetar jag med ryggningar mellan bommar, halter mellan två hinderstöd och då ska hästen kunna stå stilla i 20 sek på samma plats man märker gärna ut en 30 cm bred linje så man vet vart fram eller bakhovarna ska hamna detta gör jag även i vanlig körning, slalomkörning i trav och skritt, arbetning på volten, sidvärtsrörelser mellan bomar från ena långsidan till den andra, annars e de ju bara ut i skogen å får dom riktigt styrtama mellan träden,

Tin-Tin74
0

Vilka bra tips! Jag har fått en ryggskada efter en ridolycka i höstas och kan för tillfället inte rida. Jag har blivit LITE bättre i ryggen och funderat på att börja tömköra min ridtravare. Men eftersom jag aldrig tidigare gkort det (men longerat regelbundet) tvekar jag. Kanske jag ska bröva lite försiktigt? Verkar ju vara ett alternativ…