Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: avel
Läst 13223 ggr
Believer
0

Den ultimata korsningen.

Hur skulle eran absolut favorit-korsning se ut?
Om man nu inte tänker på hästens personlighet m.m., utan av vilka 2 raser ser eran drömkorsning ut?

Jag tycker Kiaras korsning är väldigt trevlig, Arab / New Forest, men om jag får drömma mig bort blir det nog en PRE / Appaloosa. Med Appaloosa-hingsten Such A Way --> http://www.benjacoranch.dk/such_a_way.htm som pappa =)

Maja
0

Brunblack islandshäst med musblack islandshäst? ;)

Egentligen så är det väl i stort sett bara islandshästen som står på min önskelista, eftersom den används för det jag vill hålla på med, en korsningshäst får inte tävla islandstävlingar.. ;)

Men, nu var ju frågan vilka raser jag skulle vilja korsa så då ska jag svara på det.. ;)

Nordis + Ardenner? :P Gillar stooora, kraftiga hästar.. :)

Mandysan
0

Connemara+Halvblod eller Connemara+PRE eller Connemara+Foxen ;)

Lorita
0

Jag håller mig till renrasigt Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Believer
0

#3. bara korsningar här nu =) det var det frågan var

Denna kommentar har tagits bort.
Maja
0

#3 - Äääääh, det är ju liiiite islänning i Kiara.. ;) Då är ju hon liiiiiiite korsning.. :P

Cilla89a
0

Halvblod/new forrest :) Schess var ju det och han blev ju oslagbar :') ÅÅÅÅH <3 Jag vill järregärna ha en Halvblod/New forrest till fast större, runt 168 cm hade vatt lagom, men svårt att få till en så stor :/
En annan jag känner har också en Halvblod/New forrest, kommer också från min tränare, han är 162 cm.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lorita
0

#6 hon är knabstupper sen kan det finnas många raser men grön är hon

mazze
0

Arab/PRE står nog högst men måste även säga arab/vbl då jag har en och väntar ytterligare en =)

Anna
0

Arab/pinto, som Windy, tycker jag är en jättetrevlig korsning såklart :D

Connemara/arab, arab/new forest och sådana korsningar gillar jag också.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

fridak
0

en av de sötaste korsningarna är shettis/welsh, men stora blir ju inte de små krabaterna, speciellt skimmlar av den korsningen är grymt söta. små drömponnyer i litet format.

bubbelbubbel
0

jag gillar lillan än så länge iaf :P
och hon är halvblod/pinto.

men annars är jag nog som maja, lite inne på nån nordis/ardenner…:)

hjullan1
0

jag säger lätt nsv/hbl , ottino, han är den friskaste och starkaste hästen jag nånsin sett, med sin egna speciella personlighet. på sommaren är han halvblod, på vintern är han nordis. perfekt. skulle jag hitta en till likadan, skulle jag köpa den direkt.

thilda-
0

Russ  / P.R.E

wewwa
0

Halvblod/fjording gillar jag.. ;)
Annars är ju shettis/welsh jättesööta =D

Lindbygarden
0

PRE/halvblod.. med det bästa hos båda givetvis:O)

gejsa
1

Vi har ägt en jättego häst som var halvblod/russ. Hon var en d-ponny och Elins häst i 2½ år. Hon var frisk som en nötkärna i nästan hela sitt liv.

Snuttan2
0

Eftersom man pratar om att korsa olika raser så vet man ju inte vad man får - och det kan slå ut olika olika gånger = vad är ultimalt när samma kombo blir olika :S

hjullan1
1

#18. jag tror de flesta av oss svarar efter en lyckad kombo, man tar ju inte ett dåligt exempel, samma sak som att man inte använder sig av ett dåligt exempel av en rashäst. o jag kan bara tala för mig själv men när jag valde min korsning så utgick jag från en häst jag vet, som är lyckad. för mig är han ultimat.

gejsa
0

#18# Nej, man vet aldrig vad man får. Men det är precis lika ovisst oavsett om dom är renrasiga eller inte. Alla hästar får inte samma extriör eller mentaliet som sina föräldrar. Så det är ju som att spela på lotteri oavsett. Men det är ju större chanstagningar med olika raser som man blandar ihop. Jag är inte heller "för" att blanda olika sorter. Men när dom redan finns på marknaden så kan man ju välja om man vill köpa en korsning eller rasren iaf.

Snuttan2
0

Hjullan, fast om det bara blir lyckat hälften utav gångerna, varför ta en sådan korsning? Inom ras finns det ju avelsmål och standard på att godkänd hingst inte är hur dålig som helst och därav iallafall håller upp sin del utav ärvsgenerna till fölet och inte ger ett monster. Genom att ha sluten stambok och sedan bara godkända de bättre hingstarna får man fram bättre hästar inom samma standard, inget svårare än så…

Gejsa, det är inte lika ovist med en rashäst, än som vissa mkt olika raser som vissa här föreslagit att korsa.
Är inte med i den sista meningen, vad menar du?

hjullan1
0

#21. nu handlar ju tråden om drömhästar och i drömmar är allting bra :) jag är inte insatt i avel och min drömkorsningshäst är valack så det lär inte bli mkt avel av han ändå, hehe o till råga på allt så är han efter en hingst som var en poäng från godkänt. tänk så bra det blev ändå.

gejsa
0

#21# Är du inte med? Förstår du den inte menar du? Jo, att man behöver inte korsa själv.  Dom finns på marknaden (till salu alltså)  och då får man ju välja själv om man vill köpa en korsning eller en rasren. INget konstigt med det.

Snuttan2
0

Fast Hjullan, hur intressankt är det att disskutera drömmar? :P

Inte lär man sig något på det och vad ger det för bild till de yngre på forumet som det alltid pratas så mkt om ;)

Är det en OT tråd och inte en seriös tråd kanske den inte borde ligga under avel och märkas OT…

Gejsa, menade att jag inte förstod vad du menade i den meningen, ja.

Att någon annan är en idiot och gjort något idiotiskt redan gör det ju inte rätt… Är en annan sak att köpa en som redan finns och att sitta och drömma och inbilla sig själv att man får fram något bra utav att göra en korsning.

gejsa
0

#24# Vem har skrivit att det är rätt? Jag skrev att, äsch jag orkar inte skriva igen vad jag skrev. Är för trött för någon djupare diskussion nu. Men du missförstod mig tydligen.

Snuttan2
0

Gejsa, du försökte om jag förstod dig rätt att motivera din ståndpunkt med att det redan fanns och att någon annan gjort det redan?

gejsa
0

Ja, att det redan fanns ja, Att man kunde välja vad man ville ha då i stället. Det finns hur mycket korsningar som helst till salu. Säger inte att det är fel med korsningar. Har ägt en själv som var kanonfin. Men att korsa själv är kanske inte det bästa fast man ändå inte har någon garanti oavsett avel.

davidia
0

ja den korsningen som jag kan tänka mig blir då shire/cladysdale.en riktigt bra korsning.

hjullan1
0

#24. ja, intresset finns tydligen eftersom många skrivit ut sina drömkorsningar, antagligen utan att ha korsat fram det själv. jag har inget syfte att lära nån nånting genom att tala om vilken min drömkorsning är.. det är enbart ett konstaterande oavsett om du tycker att det är intressant eller idiotiskt. så den diskussionen får du ta med nån som vill lära upp "de yngre".

Molla
0

Jag är inte så säker… Vill ha quarter i, dom är allsidiga. Det finns så många olika typer så det är brett att säge quarter…

Den andra rasen är inte lika given… Arabet är ju superflotta, men jag är inte så modig i sadeln, vill inte ha en tittig häst, som jag upplever många araber är…

*tänker så det knakar* Jo, nu!!! Pre (som så många andra skrivit) Det skulle kanske bli bra?! Snygga är dom iaf! Så det står mellan dom alltså!

Quarter/Arab
Quarter/PRE

Snuttan2
0

Får jag skrika lite över att tråden isåfall inte bör ligga under avel?

Handlar det inte om AVEL utan om drömmar och önsketänkande är det inte en AVELStråd och bör heller inte ligga under avel, utan märkas OT.

GRRRRR.

Believer
0

Snuttan - om du nu så gärna vill ha riktiga och verkligen diskussioner och tycker denna tråd är idiotisk - varför skriver du här över huvud taget? Förvånad

det här är så typiskrt här på ridsport, nästan alla trådar spårar ur och börjar handla om annat. Håll dig till ämnet som tråden handlade om, eller skriv dina funderingar/kommentarer i en annan tråd.

Ledin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lätt fråga min första ponny var korsning new forest och halvblod (mamman var full/halvblod men det räknas som halvblod) lite dålig bild man han är supersnygg. tyvärr är han inte min längre

Believer
0

och korsningar handlar väl ändå om AVEL??? nu hänger jag inte med dig riktigt..
OT-trådarna är ju för sånt som inte handlar om hästar. Så vart får du ifrån att denna tråd inte har med hästar att göra? Tror du att den handlar om elefanter??

ser fram emot att läsa hur du ser på detta med korsningsavel, och varför den här tråden inte skulle handla om avel? förstår mig verkligen inte på dig.
Det finns massor som avlar med korsningar, så vad är felet? Det finnns dom som hellre vill ha en korsning än en rensasig häst, och dom flesta som letar då letar ju efter en häst med 2 speciella raser.

tycker att man kan anstränga sig lite och någongång försöka hålla sig till ämnet i en tråd. om man inte tycker det är intressant läsning, så skriv då inte.

Lorita
0

Den ultimat korsningen finns inte, den är redan gjord i våra rashästar.

Däremot så gå in på svensk ridponny och se vilka raser som används där för att bygga upp bra sport ponies, så får man ett hum om hur man bygger en ras. Avel det är inte för nu det är flera generationer fram för att förbättra och finslipa rasen.

bubbelbubbel
0

jag har ju iof haft en fjording/halvblod.
det kan nog vara en bra korsning, men han var inte det.
fast det berodde nog på att det var synd om honom, inte just för att han var halvblod/fjording.

sen tror jag efter närmare eftertanke att hjullan kan nog ha rätt i halvblod/nordis. två bra hästar i en..

Believer
0

#35. Nu syftade ju jag på den ultimata korsning för dig. Den här tråden var inte meningen att den skulle vara på BLODIGT ALLVAR. vad som är rätt m.m. avelsmässigt. Utan hur skulle din DRÖM-KORSNING se ut. DVS av vilka två raser. svårare än så var det inte.

[slo]
0

#37 Men en häst som har exteriören och psyket på plus, borde inte det i första hand vara allas drömhäst…?

Believer
0

#38. jo självklart, men nu handlade ju tråden om vilken korsning mellan 2 RASER.

[slo]
0

#39 Jo, visst gjorde den det. Menar du att det är svårare att få en korsning att ha bra exteriör och psyke, eller vad? Jag förstår inte riktigt ditt svar…

Believer
0

#40 nej, det menar jag inte.
men om du läser vad jag skrev i inlägg #0 så kanske du förstår..

"Hur skulle eran absolut favorit-korsning se ut? Om man nu inte tänker på hästens personlighet m.m., utan av vilka 2 raser ser eran drömkorsning ut? "

Hannapanna
0

Jag tycker de är galet här att vi inte ens får drömma och tänka oss en drömkorsning utan att de ska svalla över med massa tjaffs! Vet förut hur mycket diskutioner om de mesta vi hade..l nu får man verkligen passa sej.. *suck*

Min drömhäst var en arabkorning, vet tyvärr inte vad mamman var(???) men nån i stallet påstod att han såg ut att vara arab/nordsvensk, pga all den vinterpäls han satte, men de fanns inget annat som tydde på de.. Hur som helst så va han väldigt tålig och pigg som gamling!

Annars tycker jag alla fjording-kosrningar ofta är väldigt charmiga.. ;)

Karkkainen
0

#42 Håller med dig! Dessutom är detta så typiskt ridsport, kän ns som om ingen tråd kan få hålla sig till ämnet utan att någon/några ska komma med onödiga kommentarer. Och som någon sa, det är ju inte en tråd på blodigt allvar.

Några av varmbloden i stallet ska kanske korsas med någon halvblodshingst nästa år, och eftersom dom är byggda lite mer som halvblod tror jag det kan bli ganska lyckat? Annars vet jag faktiskt inte, är inte så jättebra på raser.

[slo]
0

#41 Och du menar att svensk ridponny inte är korsningar? För det var ungefär det jag ville få fram i mitt första inlägg…

Men för att inte spåra ut för långt, så är min drömkorsning Tinker och Irish Cob :)

Believer
0

#42 % #43. Tack =). Det var jag som skrev att denna tråd inte var på blodigt allvar.

och håller med om det att nu får man passa sig lite för vad man skriver. det är synd att det har blivit så här, då det var väldigt trevligt här förut, men nu tycker jag mest att det spårar ur hela tiden..

Karkkainen
0

#45 Precis! Alltid ska någon komma med invändningar om ditten och datten. Helt onödigt, tycker jag. Visst får man diskutera, men då i en tråd ämnad för det!

Har en häst nere på ridskolan som är en korsning mellan en massa olika raser. Har arab i huvudet, någon lite kraftigare ras i svansen o.s.v. Men han är faktiskt jättefin :D

Believer
0

#44. ser ingenstans i ditt första inlägg att du menar någoot om sv. ridponny? och jag har väl inte påstått att sv. ridponny inte är korsningar? nu hänger jag inte med för fem öre.. jag vet mkt väl att sv. ridponny är en korsning, jag har en själv. så jag förstår faktiskt inte vart du vill komma?

Alex
0

Islandsfödd islandshäst och svenskfödd islandshäst..? Oskyldig

Nej men kan nog inte komma med nåt här.. Är inte det minsta intresserad av att korsa en islänning med nåt annat, och övriga raser har jag ingen direkt koll på, och de intresserar mig inte heller.. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[slo]
0

#47 Eftersom det var ett svar till det du svarade till Loritas inlägg, som handlade om bland annat Sv Ridponny så trodde jag det var ganska uppenbart… Men då ber jag om ursäkt.

Peppe
0

#13 *host* Peppe *host* i miniformat Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

hjullan1
0

malin, den där minifjordingen va ju rätt rolig. vad var den korsad med, shettis?

WornOut
0

bästa korsningen tror jag är angloarab / welsh.. :)

Lindbygarden
0

Som sagt om avkomman får det bästa av båda så är min önskekorsning  PRE/halvblod.. ska man in överigt korsa så bör man för bästa avkomma korsa raser som ligger nära eller använda ras som klassas som förädlare..

Ska du korsa en varmblodstravare så får du den mest homogena avkomman med fullblod då fullblod finns i stor utsträckning i varmblodstravaren.. arab+fullblod är superb har en egen ras anglo.. Arabiskt fullblod passar till att korsa in med fler ponnyraser och varmblodiga ridhästar.. MEN att korsa arab med långryggade kallblodsraser kan vara en dålig mix..

Jag har även fått höra att om du ska använda en ras till att förädla den andra ska du använda sto av "tyngre" och hingst av lättare

Alltså arabhingst till halvblodssto.. där får du oftast även en större avkomma än tvärtom.. Det är svårt att förädla en arb med n halvblodshingst:O)

Nu vet jag inte om det stämmer då jag inte är ngn avelsexpert..

tessa
0

Önsketänk alltså, är det nu jag ska nämna tinker och vbltravare igen.. ;)

Eller vbl.travare/PRE eller jokern vbl.travare/fjording.. är nyfiken på hur fjordingkorsningar kan se ut, finns väl en pålla här på forumet som verkar väldigt trevlig och söt.. Delay? =)

hjullan1
0

#54. vi har en varmblod/fjordning på gården där våra hästar står. han ser ut som en islandshäst.

tessa
0

#54: vad kul! =) Hur är han till sättet och storlek? Kan du inte fota killen och visa här - vore jättespännande.. ;)

hjullan1
0

han är en liten d-ponny, ser som sagt ut som en islandshäst i kroppen, lättfödd är han så han är skapligt fet nu. sju år, men beter sig som ett barn. jättebarnslig är han och ska ha uppmärksamhet hela tiden.. i hagen är han den som kommer fram först o så följer han efter en precis hela tiden och undrar. har en dålig bild när han står o käkar med ottino i regnet (han står till vänster, ottino till höger).. kan ta bättre bild idag.

AusaBausa
0

skulle nog kunna tänka mig en halvblod/new forest korsning…

Believer
0

#51. Japp. hehe. fjording/shettis är hon =) ser ut som en mini-fjording. hehe

Marija
0

Halvblod/Fullblod tkr även att Russ/Fullblod är en trevlig korsning.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Melanie
0

Mitt sto är arab/halvblod och riktigt fin.

Klasselover
0

Bästa korsningen skulle jag säga var russ/welsh :) Dels lite fullblod i, dels lite kallblod :) Både starka och smäckra :P

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Tusen
0

#62 Vill inte vara petig men russ (Antar att det var dom du menar var kallblod. Inte welshen?), är faktiskt inga kallblod även om man skulle kunna tro det. OskyldigDe klassas faktiskt som varmblod. (Dock inte att förväxla med varmblodstravare. För det är dom inte.)

Min "favvo"-korsning är annars russ-arab (lite inne på din linje #62). Starka, hållbara individer med bra psyke och lite större än russ.

Annars är jag mest intresserad av renrasiga russ. (Som många andra)

svampi
0

Krabat är korsning mellan arab/ nordsvensk travare och han blev väldigt lyckad tycker jag, stabil men ändå inte för tung.

Är inte så bra på det där med korsningar, men jag har ridit en massa.

hjullan1
0

Här kommer fler bilder på Ask, varmblod/fjording-korsningen. Han i mitten, längst fram.

hjullan1
0

en till

Eve
0

pre/kallblodig travare skulle inte sitta fel ;)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Forssen20
0

50% new forest - 25% Russ - 25% welsh, som min älskling :) (bild)

50% Eng. Fullblod - 50% Russ är också en underbar korsning (B.l.a SM vinnare i hopning!)

Kristall
0

Arabkorsningar är fina tycker jag, så kanske arab/new forest? :) Eller arab/russ :D

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Emelie-G
0

shettis/shire ;)

Nä, jag har ingen aning.

Twinlight
0

Friser/PRE helt klart :D

[slo]
0

#68 Var det inte den som tidigare var en tinker…?

Believer
0

#69. min snutta är arab / new forest. jättebra korsning =)

Ledin
0

Blir lite fundersam måste jag säga…. Allså här inne är alla ja en korsning sen på inlägget Travare + Tinker är det lite agg måt korsning. Jag funderar på om det e så att folk tycker att en travare är dålig häst? Dålig ridhäst bla bla kan inte komma så långt utbildnigsnivo blabla Å snackar man å betäcka!  ha då e man ju helt ute å cyklar då e det väldit få som vill säga att dom har träffat en korsning vbl+någon mera. Jag själv håller inte med om att en travare är sämre har träffat så många som jobbar å sliter med sitt vbl (dom slet även med sitt halvblod året innan) utbildar och säger så här: Jag tycker att det är en trevlig häst dels så tar den nya ställen bättre (nytt stall, nytt ridhus mm) Den lär sig snabbt vad jag vill få ut av det jag försöker att lära den, samtidigt får jag anpassa mig efter den. Glad och positiv, omtyckt av hovslagare och vetrinären.                  Pratade med vetrinär och hovslagare: sa själva att dom tycker det är skönt att komma till en travare dels så är dom så mycket mer handterade dels är dom inte så spattiga smidiga och tacksamma hästar sa vetrinären.                                          Nu komemr mitt svar på ultimata korsningen har fastnat för 2 st som fick mitt hjärta åh smälta Den ultimata för mig är Albin= fullblod (pappan) Modern new forest 75% 25% fullblod Köpte han som liten 4månaders föl sålde han pga graviditet (25 kg gick jag upp) som 4åring

Julia
0

Jag skulle vilja ha korsning mellan russ och Welsh som  min sköthäst är .

[slo]
0

#74 Men det är ju dina åsikter om travare, jag kan säga att jag träffat en hel hög som var otroligt odrägliga, precis som jag träffat halvblod som är odrägliga… ;)

Forssen20
0

slo, nej det är min c-ponny? Du syftar på min d-ponny, skäcken.

joytick
0

Jag gillar ju såklart New fporest/Fjord eftersom Delay är det :)

Peppe
0

#74 en jag känner har en 1.5 åring korsning varmblod/halvblod. han är som sagt 1,5 år och har redan varit halt och har ont i ryggen. han kommer antagligen aldrig att ridas in

gejsa
0

#79# Det behöver ju inte vara bara för att han är korsning. Det finns ju renrasiga som föds sjuka eller blir det senare också. Kan ju vara ett medfött fel eller att den rejsat i hagen och ramlat illa och ingen har sett det. Och så har den växt fel pga detta. osv osv

IsaHolm
0

Welsh och Halvblod! Blir D-ponny

Elma_vip
0

#71 Håller helt klart med dig. :D

LinaN
0

Jag är jäklilgt nöjd med min Shire/ardennerkorsning. kanske aningens kort i halsen men en jäkla trevlig häst!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[MartinaPettersson]
0

Bättre korsning än Nordsvensk/New Forest finns nog inte! :)<3333

Pinacoladas
0

Den asbsolut ultimata korsningen är lätt som en plätt Arab/Fjording, underbara, Snälla och helt oslagbara, har själv en, och min kompis har en likadan :)

Och vi står på samma stall =)
Denna korsning rekommenderas så starkt! <3

Bästa korsningen EVER säger jag bara! <3

på bilden är det min häst Cay som är gråblack Arab/Fjording ofc <3

Pinacoladas
0

Cay igen <3

Pinacoladas
0

Cay igen Sorry för bildbomb, men svårt att låta bli ;)

Pinacoladas
0

Och sista på min och min kompis Arab/Fjordingar som är så kära i varann <33
Min kompis häst till vänster
Min Cay till höger <3

Granatapple
0

hmm,svår fråga. Fullblod/NewForest eller Fullblod/Connemara skulle kanske inte vara helt fel!

Koohinoora
0

#44 Är inte tinker & Irish Cob samma sak?

exitingsvillemo
0

Min korsning

E:arab

U:Varmblod/Fullblod

egenuppfödd (alltid retar det väl ngn:O))

exitingsvillemo
0

#59 hur söt som helst, hur hög är hon/han?

Pia-Lena
0

#85 Kul att se några andra fjord/arabkorsningar. Här är min Pontus, född 1966, på bilden är han ca 13 år. Han är efter Skåregärdes Mustapha ( om nu någon minns honom, jag håller väl på att bli lastgammal)

Pia-Lena
0

Pontus igen, nu ca 25 år. Lika bra till ridning……

Pia-Lena
0

….som till körning.

Tywysoges
0

Jag vill föda upp en Welsh Cob/ Hackneyhäst.. Coben för att få lite massa och Hackneyn för dess rörelser. Men vill bara ha en, till eget bruk, annars håller jag mig till renrasiga welshar.

Peppe
0

#80 nej det beror på generna. var absolut inget bra sto att betäcka, sen var dessutom inte hingsten av toppklass heller.

Ahnna
0

Vill inte ha någon korsning, avlar bara renrasigt. Det finns så många raser redan, så om man inte hittar en ras man passar ihop med så kan man ju fråga sig vad som egentligen är fel…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

saragrennberg
0

Nordsvensk/arab, skulle jag tro.

E_hjo
0

Vet inte om jag svarat men Frieser/bruksnordis vore väl ngt.  ^^

Jojaton
0

P.R.E - Arab
Frieser - Nordsvensk
Frieser - P.R.E
Frieser - Arab

Haha x) fast ponny-korsningar som Shettis - Welsh är ju också något ;)

Johanna - Instagram

Trojaa
0

Då måste jag väl säga mina favoritraser då :)

Arab/Varmblod mina favoritraser heltklart!

QALM
0

Jag föder upp Quarter men tycker absolut att en del korsningar är helt underbara. Jag har betäckt Quarter/arab som blev en häst med det bästa från 2 världar. Jag har av misstag fött upp Islandshäst/arab för många år sedan när jag födde upp Islandshästar. En liten islandskille som lyckades rymma en natt. Men vackrare och trevligare häst får man leta efter.

joytick
0

Juste, vi har en shettis/halvblod korsning på ridskolan ;) B-ponny. Chivas heter han, har tyvärr ingen bild.

LinaOhlsson
0

Halvblod/welsh (som min blivande bebis blir)

eller

Fullblod/Fjord (som pojken)

Veero
0

Arab och Welsh ;) Älskar båda raserna :D

jen
0

jag gillar heller inte tanken med att korsa, eftersom det redan finns så många framkorsade raser.

Men, det jag skulle tänka mig om jag "måste" välja. Då är det arab-new forest   eller arab-welsh. Araben är ju den bästa rasen att korsa med eftersom den finns i nästan alla raser redan. (tycker jag)

och jag gillar inte tanken på att korsa tex en ardenner och welsh eftersom det skiljer så mycket i extreiör på rasena.

[Zkold]
0

PRE och frieser skulle nog falla mig i smaken :)

Lorita
0

#107 jag har sett många misslyckade Arab/New forest, då tror jag mer på fullblod/New Forest men då pratar men ju faktiskt ridponny avel så det finns ju redan.

Snurre
0

Jag tror Varmblod/arab eller Varmblod/welsh cob:)

Invisible
0

En korsning mellan morgan och arab är något helt klart tror på!

Jag har en D-ponny som är kallblodig tr./New Forest här hemma. Hon är supergo och trevlig på alla sätt, och hon har en otrolig samarbetsvilja och är otroligt lättlärd. Hon rör sig lätt med fint steg, men är dock något framtung, tyvärr..

Jag slänger med en bild på Ella. Skrattande

HannaT
0

Hm, jag är väl lite trist men måste säga fullblod och halvblod :B

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Salo
0

Nordsvensk/Frieser helt klart. Då ska nordisen vara mörk och utan tecken och gärna med modellen mindre huvud. En nordsvensk med en friesers rörelser, det kan ju inte bli bättre. Snyggare än en renrasig frieser skulle jag tro. Känner två hästar som skulle få den "perfekta" avkomman, men stoet har inte svarat positivt på betäckningen än. :(

running
0

Quater /varmblod är vad jag har planerat för nästa år .

Jag är intreserad av western och har en hellt underbar varmblods sto

Tin-Tin74
0

Men hallå! Vilket tjafs! #0, Jag förstår din fråga mycket väl. Du är helt enkelt nyfiken på vilka "favoritkorsningar" var och en har. Inte OM man ska korsa!

Nu blir det säkert många som kommer skrika högt… Men jag korsningsavlar planenligt faktiskt. Jag har en Korsnings hings Hbl/Arabian Part Breed och några Vbl ston. Många har tidigare uttryckt sin förfäran över detta till mig. Men jag har hållt fast vid min övertygelse att avkomman blir en kanon häst. Och nu har det visat sig att jag har haft rätt!

Avkommorna har fått Vbl styrka och mentalitet, Hbl goda galopp och Arabens vackra utstrålning. Det har helt enkelt blivit de ultimata hästarna. Avkommorna har visat sig MYCKET lämpade både för dressyr och hoppning!!!

Sen kan jag hålla med om att man ska inte korsa hej villt, men vet man vad man gör är det helt ok tycker jag.

Och min Absoluta favorit är VBL-korsning med HBL eller Arab.

Sen bara jag ÄLSKAR jag Ridtravarna.

Alex
0

#115 Vilket tjafs? Det finns väl lite smågrejer i början av tråden, men det är sånt skrivet för över två år sen, och flera av dem är inte aktiva här längre. Så jag tycker faktiskt tråden håller riktigt bra ton.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tin-Tin74
0

Okej, Förlåt! Jag missade helt hur gamla de inläggen var. Och det var i början jag menade. Sorry!Skäms

SamanthaJones
0

Friser/Arab skulle nog kunna bli ganska så fint.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Alex
0

#117 Helt okej. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.