Varför halt?
I torsdags blev Dandelion oförklarligt halt. Han markerar lite i skritt och ordentligt i trav. Men det är svårt att säga exakt vilket ben för det ser ut som att han är så halt att hela kroppen liksom dras med…
Han har inte ont nånstans när man trycker och klämmer och är inte svullen. Däremot är han lite varm precis ovanför höger hov. Inte jättemycket, men märkbart och jag har känt det i två dagar.
För några månader sen var han också oförklarligt halt, men då sa hovis att han var öm i hovarna så han fick sulor och blev ohalt direkt.
Men nu har han ju fortfarande sulor så det lär ju inte vara problemet?
Vill höra spontana tankar och idéer.
Han har inte feber och verkar inte må dåligt så min plan är att låta honom vila nån vecka och blir det inte bättre så får det bli klinik. Ska dock försöka få ut hovis igen och be honom ta bort sulan. Funderar på om det kan ha kommit in nån sten eller nåt under som gör ont…
Precis vad jag tänkte. Att det sitter något under sulan! =)

Jag skulle sätta mina pengar på att han har vrickat sig, mest eftersom han inte är svullen utan bara lite varm precis ovanför hoven. Dom kan bli ordentligt halta av det men brukar oftast gå över efter någon dag. Om det satt något under sulan borde han ha blivit halt relativt fort tycker jag, om det inte är något som gjort att han har fått någon slags röta under sulan.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Kan vara en hovböld också.

Höger framhov ska det stå så klart.
Kanske ska tillägga (nu när jag läste tråden om hästen som trampat sig i transporten) att han gjorde ett ordentligt broddtramp för nån/några veckor sedan. Blev ett ordentligt jack i kronranden i höger bak. Men det ser inte ut som att det är i det benet han är halt, men som sagt, det är svårt att säga.
Kanske kan vara bra att ha i åtanke.
#2 Han var inte det minsta halt i onsdags. I torsdags tror jag att han tuffade på bra i skritt och sen började markera i trav på grusväg. Efter det markerade han i skritt också. (tror det var så iallafall, inte jag som red) Så tänkte att han kanske lyckades få in en sten när han travade.
Hovböld hade jag med gissat på !
Vrickning, hovböld eller nåt under sulan
Gissar oxå på hovböld.

Vad gör man åt hovböld? Hovslagare eller veterinär?

Det var jag som red i torsdags. Han skrittade på bra i skritten, och så skulle vi trava en liten bit och då kändes det inte helt bra. Kändes inget i skritten fortfarande. Jag kollade honom på fredagen, och då hade han börjat markera i skritten också och kraftigt i traven.
#8 Det är hovslagaren som letar efter hovbölden i så fall. Han klämmer med en stor tång på lite olika ställen och om det är en böld rycker hästen till när det klämms på den. Det kan vara en hovböld om hästen blir halt kraftigt på en gång. Nu när ni säger hovböld, kommer jag ihåg att en häst på ridskolan var lite knackig på en lektion och lite senare på kvällen kunde han knappt skritta utan att visa kraftig hälta. Då var det en hovböld.
Ibland sitter den så högt upp så hovslagaren inte kan göra något, utan då får den "leta sig ut" själv. För ut kommer den så småningom. Är den längre ner kan hovslagaren försöka "gräva" sig fram till den, så det blir ett hål så det rinner ut.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Vrickning/sträckning tror jag på. En häst blir blockhalt av en hovböld, och det går fort. Började han halta i torsdags och fortfarande bara markerar så kan jag nog nästan garanterat säga att det inte är hovböld.
Men kolla så det inte har hamnat sten under sulan först. Sen kan du ju, om du vill, när du redan har veterinär ute fråga om han/hon kan kolla ifall det är en hovböld också om du är osäker. Fast en häst blir inte varm på benet av hovböld. Blir den varm nånstans så är det på själva hoven. Så det tror jag inte du behöver vara orolig för.
Så därför tror jag mer på nån vrickning/sträckning om det inte är en sten under sulan.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

En hovböld som är mogen blir man blockhalt av ja. Men en hovböld som inte är mogen den kan komma och gå sa min förra hovis. Det finns många oförklariga hälter som kan vara en hovböld sa han. Så kolla upp det först. Det skulle jag iaf jag ha gjort.
#11 Men en häst blir inte varm på benet av en hovböld. Av en omogen blir de väl inte ens varma på hoven?
jn84, kolla om du hittar något ingångshål i hoven (är ofta i lamellranden, men kan finnas i sulan också, eller om hästen fått sömstick). Det bör du kunna hitta något om det är hovböld.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Visst kan dom bli varma av en hovböld. Det beror ju också på var den sitter.
Kan kan de säkert, men det är inte vanligt. Och som sagt, då är det hoven i så fall. Och en omogen hovböld har jag svårt att tro att de blir varma av… Men jag kan säkert ha fel.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
nej jag har varit ed om en del hovbölder, och de "kommer fram" typ över antten. ena dagen kan hästen gå normalt och vanligt i benen för att på morgonen efter inte kunna gå ut i hagen…
men det spelar ju egentligen ingen roll, för hovslagare/vet kan ju svara bättre eftersom de kan se hoven det kan ju itne vi andra
skulle nog ringa hovslagaren till att börja med och be honom komma ut och titta på hoven…

#10Hästen behöver inte alls vara blockhalt av en hovböld! Den kan va halt en dag sen bra dan efter sen bli halt igen. Olika graders hälta. Men sen självklart kan den bli blockhalt också!
Jag hade själv en häst som fick en hovböld men han blev aldrig blockhalt.
Hovslagare och eventuellt veterinär, om det behöver ges nån penicillin eller smärtstillande, är botemedlet för en hovböld.=)
Och jag vet många som fått hovbölder!=)
#0 Vad som är felet på din häst är ju såklart svårt o säga, men varför inte be hovslagaren komma ut o titta?=)
Lägg ett våtvarmt omslag om hoven, är det en böld så hjälper det till att få den att mogna snabbare. Är det en vrickning så gör ju omslaget ingen skada i allafall.
Vad jag har märkt så kan det bli varmt både i hov och en bit upp på benet, av hovböld. Benet kan t.o.m svullna upp ordentligt.
Hältan kan komma smygande under flera dagar innan blockhältan kommer… om den kommer.
Beror på hur stor bölden är, var den sitter, hur pipplig hästen är…
Har du (ganska hårdhänt) klämt och känt igenom benet utan reaktion… känns det ändå som att det sitter i hoven.
Jag skulle börja med att ta ut hovslagaren
Vad det nu än är, så hoppas jag att din häst snart mår bättre.

Idag var han ordentligt svullen från hoven och upp en bit vid senan. Lindade med back on track och då upptäckte jag att han har ett ordentligt jack från sidan av hoven upp i ena ballen. Det är där han är som allra varmast också…
Så jag antar att orsaken är funnen.
Ska ringa veterinären imorrn och höra vad de har att säga, men jag gissar på att det måste göras rent (kunde inte göra det själv för hovväggen var håååård) och sen blir det väl antibiotika av nåt slag. Gissar jag rätt?
Hur lång tid gissar ni att det tar för honom att bli bra?
#18 Är det hovböld så ska du ringa hovslagare som får komma och skära ut hovbölden. Om han/hon kan hitta den. Lyckas h*n inte med lokaliseringen kan du få åka in till klinik och röntga.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#19 Är inte så insatt i hovbölder men är det inte så att om hovslagaren konstaterar hovböld men inte kan skära ur den får hästen gå med bölden tills den når ytan själv, givetvis med AB och smärtlindring. Vad kan en klinik göra mot djup hovböld, mer än konstatera den?

#20# En klinik kan också öppna en hovböld. Första gången min häst fick en hovböld så anlitade jag inte min hovis utan veterinären på Strömsholm. Hon haltade massor och jag var livrädd för vad det var. Men dom kände hur det bultade i hoven och sa direkt att det var en hovböld. Dom skar upp den och så fick vi åka hem. gobban har haft flera hovbölder innan vi kom på att han måste ha sulor i skorna för att han har tunna sulor under hoven. Slog han i en sten så fick han en böld. Men han haltar inte så mycket som tex Gejsa gjorde. Det är nog individuellt också hur pass känslig hästen är.
Är det ett jack så låter det som att bölden har kommit ut (Luktar förjä..git!) och hästen brukar bli mindre halt ganska snabbt. Tvätta/skölj rent med jodopax.
Men… vid det här laget har du nog redan fått hjälp av veterinären:)
Lägg ett våtvarmt omslag- det hjälper att dra ut skiten.
Köp koksaltlösning och skölj rent ordentligt-sen kan du lägga omslag med jodopaxindränkt bomull och däröver virar du ..vad heter det nu igen.. sen där klibbig linda som fäster själv..
Se över om han behöver stelkrampsvaccineras igen..
När Fenita fick ett spiktramp så la vi våtvarmt omslag- sen vandrade eländet ut i ballen på henne och det luktar som sagt.. inte mumma
Har han fått ngt som skurit in är det viktigt att ta reda på så ingen vital del skadats- att det blivit för djupt.

Ringde vet imorse och dom tyckte jag skulle ta ut hovis i första hand. Så gjorde det och han tittade inte ens på hoven utan klämde bara på benet vid senan och ner mot hoven. Han lyckades liksom flytta på svullnaden och sen var hästen knappt halt längre… Jag fattade ingenting!
När han försökte förklara lät det som att det var nåt stopp i benet eller att nånting hamnat fel och han löste upp på nåt sätt upp det för svullnaden minskade direkt. Mycket, mycket märkligt! Men billigt blev det! (Gratis
)
Han är fortfarande lite halt, men markerade ingenting i skritten och bara lite i traven. Till skillnad från när jag ställde upp honom för hovis, då kunde han knappt gå ut ur boxen…
Nu är han lindad med BoT och jag hoppas att allting är ur världen om några dagar. Nu på kvällen var han inte det minsta svullen längre.
Hovis sa att om det hade varit hoven som var problemet så hade han varit kokhet om den och det var han ju inte..
Men tack för alla era tips och råd! Håller er underrättade med vad som händer!

#24# Vilken tur att det var gratis. Men jag undrar vad det kan ha varit. Kokhet låter överdrivet men varm blir hoven iaf.
Undrar vad det var för ngt?