Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4552 ggr
Micky
0

Bomull i öronen?

Har hört att om hästen är stressad på tävlingsplatsen kan man ha bomull i öronen på den? Men hur mycket har man då och sätter man bara in det?

AnnaLundin
0

En rejäl tuss (nästan som en knytnäve på en stor häst) och man trycker in det ganska långt ner i örat - annars trillar det ut när de ruskar på huvudet.

Prova några gånger på hemmaplan först för att se hur mkt bomull det går åt och hur hästen reagerar på det.

Micky
0

Min är en arab en d-ponny ungefär hur mycket ska man ha? Det är ingen risk att det typ glider ner i örat? MAn kan väl ha sån huva eller vad det heter för att det inte ska ramla ut?

thilda-
0

Nästan lika stor som en knytnäve och trck ner ordentligt :) det ska vara fetvadd

AnnaLundin
0

#2 - nästan lika mycket, du får prova dig fram. Nej, det är ingen risk att det glider ner i örat. Bara tryck ner det ordentligt så det "sitter fast". Huvan har du för att det inte ska synas att du har tussar, den gör ingen skillnad på att hålla bomullen kvar.

Micky
0

vad är fetvadd?

AnnaLundin
0

#5 - fetvadd är som fet bomull, men det går precis lika bra med vanliga bomullstussar.

Micky
0

Okej tack för tipsenGlad

juliapettersson
0

Ett tips - på Granngården finns det några slags skummgummi-proppar på koavdelningen. Dessa proppar är utmärkta att använda i hästöron. Smidiga att ta ut ur öronen (med bomull kan bomullsrester bli kvar och det är svårt att få ut hela tussen).

AnnaLundin
0

#8 - det är proppar för rengöring av mjölkledningar du syftar på. De brukar fungera ganska bra.

Såna används ofta inom ponnytravet, där de är lagom stora om man delar dem på mitten.

Micky
0

okej vad menar du me att dela dem på mitten? vilket håll ska man dela på liksom?*lite korkad här*

AnnaLundin
0

#10 - på längden

Dvs så att det blir som två "långa halvmånar".

juliapettersson
0

Jag använder hela proppar på ponnyerna. De drar ihop sig och blir mindre när man använt dem ett par gånger.

AnnaLundin
0

#12 - inte på shettisar hoppas jag?

Där brukar det vara alldeles lagom med halva proppar, jag skulle inte ens komma på tanken att stoppa i en hel sådan propp i shettisöron som är rätt små och trånga…

Men till större ponnyer kan man alldeles säkert ha hela proppar - jag har aldrig provat.

juliapettersson
0

#13, russ, passar utmärkt.