Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 701 ggr
jsca
0

blivit högre

För att göra detta kort och gott, så När jag hämtade hem min häst så mätte vi henne till 165.  HOn var väldigt undernärd som vissa av er kanske har sett på bilder.

Nu däremot. Mätte henne senast igår, då mätte hon 168. Kan det vara så att eftersom hon var undernärd,, så kan skelettet ha krympt, och nu när hon ''Normal''-närd* så har hon växt igen. Hon fyller 10, så hon har ju inte växt för att hon SKULLE växa liksom..

* hittade inte något annat ord.

Några ideer?

entill
0

Nejdå, skelettet har inte krymt, däremot har muskler och ligament återhämtat sig nu. Bog och framben är ju upphängda i muskler och det är inte alls ovanligt att mankhöjden kan skilja flera centimeter på en häst i dåligt eller gott skick. Det är ofta anledningen till att mätningar vid olika tillfällen blir olika.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

jsca
0

Ahaa (I)  mjo, hon har ju fått en del muskler som hon inte hade innan.. Men hon var musklad innan också, då under den tiden hon var undernärd, eftersom hon reds ändå och allt.. Så men de muskler JAG ar byggt upp har kanske nädå gjort så att hon ''växte'' några cm :) Tack för svaret.

Repoort
0

Kanske var hon nyverkad när ni först mätte henne och nu har längre hovar. Kan ju skilja lite då med

jsca
0

så vr det INTE!, hon hade inte blivit verkad på typ minst ett halvår sa hovslagaren.. så nej. den teorin funkar inte ..