träna unghäst
slogs av en tanke när jag var hos linaN igår.
jag har alltid grimma under bragos träns och har alltid grimskaftet i grimman.
lina hade ingen grimma och hade tyglar direkt i tränset.
jag har inte kommit så långt med bragos träning av den enkla anledningen att det är så förbenat mörkt när jag kommer hem på kvällarna. vi har varit ute och gått med honom för att han ska vänja sig vid bilar, barn, tränset och lite annan miljöträning…
hur gör ni när ni tränar unghästar?

När jag har gått ut och gått med unghästar har jag haft en repgrimma och rep. Det tar ju lite om man drar i det också. Bättre än en grimma iaf enl mig.
Är jag ut och går, går jag alltid i träns + hjälm. Och när jag rider in unghästar har jag alltid grimma under tränset.

När jag gick med Sungria började jag med grimma + grimskaft, sen träns och grimma + grimskaft sen till slut träns + tyglar och grimma.

när började ni med att hålla på med tyglar? alt sätta grimskaftet i bettet istället så de känner att man tar i munnen på dem?
Hur gammal är hästen?
Jag har en hingst som blir två i januari, nu vet jag inte hur andra gör men han fick bett på sig för första gången när han var ett år, då bara för att smaka på det. Efter det hade han inget bett i mun, nu den senaste månaden har jag stoppat in det ett par gånger och han bryr sig inte nämnvärt så jag har haft tyglar i och styrt, stannat ett par en-två minuter, sen slutat. (från marken alltså)
När jag är ute och går har jag alltid grimman på, men det har jag även på de vuxna. Om de inte är bekväma med bettet och måste vänjas in med det är det ju bra att ha på det när man är ute och går, med grimman över och grimskaft i som du skrev, beroende på hur gammal hästen är. Jag tycker dock inte man ska ha en spänd nosgrimma på en så ung häst, min unghingst har munnen stängd utan nosgrimma - har den inte det - se över tänderna om den inte verkar vilja slappna av med bettet. (detta gäller även vuxna hästar)
Det beror på vad det är för unghäst. Är det en främmande, hur pass mkt den är hanterad osv…
Jag undviker däremot tyglar och bett i munnen så mkt som möjligt och kör med bettlöst/grimma ofta en bit in i inridningen tills hästen börjar bli skolad där och jag kommer till den biten i ridnignen där jag faktiskt behöver tyglar för att förmedla det jag vill.

min lille är ju bara ett och ett halvt. harry är väl i samma ålder har jag för mig.
brago har haft bettet/tränset på sig max tio ggr sedan jag fick honom i april. ingen nosgrimma eftersom det inte har behövts hittills, han är väldigt tillsfreds med sitt bett.
Jag försöker litet försiktigt lära honom att förstå vad tygeltagen är bra för….. till vänster är det igna problem, men höger är knepigare….
Jag ahr INGEN nosgrimma överhuvudtaget, tycker itne om nosgrmmor generellt däremot kan detr vara snyggt till en uppvisninge ellr tävling.
Lisette, anledningen til lat tjag itne hade ngn grimma under (för det brukar ajg ananrs) var för att vi skulle ta ltiet bilder på sötnosen ^^
I vanliga fall så brukar ajg låta honom få ränna runt litet i lång lina efteråt å den fäster ajg i grimman och inte i bettet…..
Jag ahr börjat träna med tygeltag o dyl redan eftersom jag är litet lätt insnöad på den akademiska skolan och dessutom ska ajg påbörja inkörningen till nästa vår/sommar så jag vill j uatt ah nförstår tygeltahgen när vi börjar dra släpor och vi börjar blanda in linor etc…. och han tränas med tygeltag max en gång i veckan för att munnen och hjärnan ska få vila…. när han börjar fatta principen så kan jag eventeullt öka det till 2 gånger per vecka men inte mer. inte förrän ha när 2 år.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag har träns med bett på Nicole ett par ggr i veckan, över det en grimma med grimmskaft, vi håller oss på stallplan då. Har inte börjat med tyglar än.