Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1651 ggr
Marrsson
0

Livet med häst?

Jag vill bara höra mig för… När man läser trådar här på iFokus så framstår hästlivet som de bästa av alla världar när ni skriver vad ni gör med era hästar varje dag..

T ex hur en arbetsvecka ser ut för er och hästen? Måndag; Uteritt, Tisdag; Longering, Onsdag; Hoppträning osv.

Är ni helt ärliga när ni skriver att det är så de ser ut för er? Själv känner jag att visst det är ju givetvis min önskan att jag ska kunna erbjuda en varierad träning och att man ska aktivera hästen varje dag med olika spännande övningar!

Men ÄR de så?

Min verklighet ser ju mer dyster ut. Det finns dagar då man bara hinner göra de nödvändigaste, dvs allt utom just ridningen och dagar då man kan njuta i flera timmar…

Jag tror mig veta att i alla fall hälften av er här på iFokus arbetar heltid och resten går väl i skolan. Sen så har ni hästen i flera timmar varje kväll och sen har en del skolarbeten och vi andra har kanske en familj? Hur får ni tiden att gå ihop?

Hur ser ”med handen på hjärtat” en helt vanlig måndag ut för er?

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

tantnett
0

Jag kan svara helt ärligt att om jag inte hade haft min "gamling" så hade jag inte haft häst idag.

Jag har ju varit hästägare i 21 år, och sumerar jag det hela så är jag den förste att skriva under på att man har sämre och bättre perioder.

Absolut inte att man missköter sin häst. Han har alltid varit i centrum. Men gällande ridningen så kan det visst vara perioder som är bättre och sämre.

Förvisso är och har ju aldrig min häst varit sådan att han "går bärsärk" i boxen om han står någon dag eller två.

Men visst har jag oftast under dessa år ridit eller på något annat vis jobbat honom ungefär 1.5- 2 timmar per dag.

Normalt för mig har "är" att jag lägger cirka 3-4 timmar i stallet per dag.

Fast som jag ju skrev i inledningen så numera är min pålle en liten cirka 4 dagar i veckan promenadpålle.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Toscany
0

Jag utgår ifrån att alla skriver sanningen - tycker inte att det finns någon anledning till att ljuga för att framstå som att allt är bättre än det är.

Jag tror att alla har dagar då de måste prioritera annat och bara hinner göra det nödvändigaste i stallet, men ridning är väl inte allt?
Jag kan utan problem tillbringa några timmar per eftermiddag i stallet, med eller utan ridning. Att ha häst är en hobby som kräver tid, så det brukar ordna sig, jag väljer bort annat i så fall.

Kimpa
0

jag är arbetslös och hemma på heltid med min 2-åriga dotter och 100% sjukvårdsbidrag, så den ekonomiska diten är räddad.
Kl 7 lämnar jag grabben, 4 år hos dagmamman och åker sedan ( 5 minuter) och fodrar och släpper ut hästarna, 7st samt mockar.
Det är inte alltid jag hinner mocka klart innan dotterns tålamod är slut, utan då gör vi färdigt när vi lunchfodrar istället.
Middagsfodring tar mamma hand om när hon kommer hem till gården.
Just nu har jag bara unghästar , men när jag hade ridhäst blev det mest tid 1-2 dagar i veckan samt helgen att rida.
Nu ska jag börja rida in en häst så jag försöker komma loss efter middagarna för att träna lite.

Repoort
0

För min del så har jag knappt ridit sedan mitten av november av olika anledningar. Det är inte förrän de senaste veckorna som jag tagit upp ridningen igen.

Men jag har aldrig heller påstått att jag gjort annat.

Men visst är det säkert några som förskönar sanningen om ridning, träning, skötsel och vård av utrustning, vattenfyllning mm.

lisette
0

en helt vanlig måndag?

upp 3.30

släppa ut hästarna senast 3.50

4 köra till jobb

hemma 13.00

fixa stallet

köra och hämta sonen 13.50

umgås med sonen tills mannen kommer hem.

äta vid 17-17.30

någonstans emellan mannen kommer hem och maten kanske jag kan stjäla tid till att rida.

sov dags senast kl 21

Marrsson
0

De är många som valt att inte skriva något…

// Marielle

mallan-nog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag pluggar just nu på högskolan och mina dagar är väldigt varierande. Har svårt att få ihop någon riktigt planering. Går ibland i skolan 8-16.30 mån-fre, ibland är jag ledig både 1-4 dagar på en vecka, börjar sent, slutar tidigt. Men det mest "normala" är väl att jag går upp vid halv 6, gör i ordning mig och tar tåget till sthlm vid 6.40. Då hästarna står hos mamma & pappa så är mamma snäll & morgonfodrar & släpper ut på vardagarna (jag tar helgen). När jag kommer hem från skolan så stickar jag ut med en, två eller tre hästar. Pojkvännen brukar ibland vara med och köra någon. Tränar iaf ponnyerna ca 5 ggr i veckan (beroende hur mycket jag går i skolan) & den stora tränar bara 3 ggr i veckan.

SHV-Pysen
0

Jag har ju så skönt med sköthäst, men även om jag hade egen häst och hade den i det stallet så är det helpension, så ut/insläpp samt fodring behöver man inte tänka på.

Innan jag redogör dagsschemat kan jag säga såhär:

det tar 5 min att cykla till stallet hemifrån, det gäller från båda hemmen för mina föräldrar är skilda. jag bor varannan vecka hos min mamma och varnnan hos min pappa. jag har Pysen varje dag och så rider jag måndagar och torsdagar i samma stall.

En måndag:

07.00 går upp

08.00 väntar på bussen i säkert en kvart och åker till skolan.

13.10 slutar i skolan

13.20 tar bussen hem

13.30 hemma, äter om jag behöver, byter om och cyklar till stallet

ca 13.50-14.00 i stallet

14.00- ca14.20/30 mockar till två hästar och fyller på hö, gör rent vattenkopp m.m

14.30 hämtar in Knasan

ca 14.50 sadlad å klar, leder ut och sitter upp

rider olika länge beroende på väder, humör, underlag

hälsar på pysen, kanske borstar och tar ut på promenad ngn gång ibland.

senast 18.00 åker hem till den förälder jag är hos. packar mitt pick å pack och tar ut råtterna om jag är hos mamma innan jag åker till far, annars gör jag det när jag kommer hem till mor.

Vanliga fall när jag är hos pappa så brukar jag inte vara hemma först vid 19-20 eftersom råtterna ska ut efter stallet.

krävande liv ibland, men skulle inte byta det!

gejsa
0

Självklart har inte alla tid med ett schema hur man rider sin häst. Det du ser är ju olika personer som skriver och då ser det ut som alla gör så.

Själv är jag hemma men har mina hundar också som ska ha sitt. Ibland orkar jag inte med att aktivera dom heller. Säger som tantnett, hade jag inte haft min gamla gobban som är 24 år i år så kanske jag hade sålt fille och så hade jag slutat rida. För mig går det upp och ner med fille så ibland känns det som man ska sluta. Just nu är jag inne i den perioden. Det gick jättebra för ca 3 veckor sedan men så kom det förbi vildsvin som skrämde vettet ur honom. Så dom där jäkla vildsvinen har förstört mycket för min ridning.

Moonick
0

Jag vaknar vid 4 för att amma bebisen. vid hav åtta får hästarna frukost. Där efter äter jag själv mat och lite annat. Som att jag ammar var tredje till fjärde timme får jag göra sysslorna där efter. vid nio till tio kommer hästarna ut och då brukar jag mocka, om jag inte hinner görs det på kvällen innan hästarna kommer in.

Då jag pluggar på distans har jag hela dagen på mig att sköta allt. Men det finns dagar då man inte orkar eller har tid då annat kommer in, är det klart att det inte blir någon ridning.

Då jag inte har någon padock att rida i eller bra ridvägar utan bara asfalterade vägar att rida på blir det ridning när det är soligt och torrt. Hagen är ju inte någon höjdare när det har regnat.

Men tid till ryktning och en snabb mockning har jag alltid. Oavsätt vad.

silvery
0

en måndag: går upp halv sex går ut med hund, gör i ordning mig, går klocckan 0656 och tar bussen 0714

jobbar oftast dag, 0745-1500

åker hem, tar bussen till stallet 16.32 utanför lägenheten, tar ca tio minuter ut, går en kilometer till stallet, mockar, fixar mat och tar in mina två hästar jag tar hand om. borstar, rider oftast två stycken.

vissa måndagar har jag bara min egen, vissa har jag min och en annan. sen är jag hemma vi halv åtta/åtta och då lagar jag middag till mig och sambon, tar hand om katt, och hund och sen tittar jag på tv och myser med sambon och sen sover jag.

jsca
0

en måndag brukar se ut som följer:

07.45 - vaknar
08.15 - 08.20 - kör moppe till stallet/jobbet
08.30 - börjar  jobba ( mocka 8 boxar, ta ut hästar och sätta hö)
11.30 - slutar jobba, går över gården in i  mitt stall, fixar hästen
12.00 - rider,
12.45 - 13.00 - släpper ut hästen
13.00 - 14.00 - mockar, sätter mat/hö
14.00 - åker hem. äter och fixar lite
16.30 - åker till stallet och tar in hästen.. ger middag
17.30 - äter middag med familjen
19.00 - tv/kompisar/promenader osv osv
22.30 - film/soovaa!

alla tider är såklart cirkatider.. och ibalnd e hästen ute när jag slutar jobba,, men så åker hon in vid ca 14 och så rider jag och sen får hon stå inne..

fridak
0

för mig varierar det väldigt mycket. det kan gå perioder där pålle får stå en hel del, andra där det mest är paddock och ytterligare dem där vi mest kommer ut i skogen.
Eftersom skoltider varierar väldigt mycket beroende på kurs, tentor m.m. så ser veckorna helt olika ut.
Men vi försöker iaf träna dressyr på onsdagarna, när det är väder för det, och träna hoppning varannan söndag. Även de mest jäktiga veckorna så försöker jag se till att aktivera pålle minst en gång mellan träningarna.
Vad gäller variationen på aktivering så är inte den så stor, mest ridning och ibland en del lösspring i paddocken mest, någon gång ibland kan vi försöka oss på att tömköra men det blir alldeles för sällan.

Alex
0

Det är väl kanske så simpelt att folk inte känner att de har nån större anledning att skriva att "Idag hade jag tänkt rida, men hann inte pga det och det"? Sen de som har träningsplanering för varje vecka, det är väl som de har tänkt, sen om det av någon anledning någon dag händer något som gör att de inte hinner med det de tänkt göra så ändrar de väl lite. Plus att flera har hästarna hemma, och en ridtur/ett träningspass behöver faktiskt inte alltid ta mer än 10-20 minuter. Så vill man brukar man kunna hinna med nåt i alla fall.

Jag kan ju säga att om jag vill kan jag hinna med mockning och allt sånt, samt lite longering/en promenad eller så på en timme. Det gäller bara att vara effektiv. Så vill man och har ett mål med träningen så kan man nog fixa det mesta. Sen är det väl kanske skillnad om man bara rider för att det är kul, tar mysiga ridturer och så. Då prioriterar man kanske annat framför ridningen vissa dagar om det blir ont om tid.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Marrsson
0

Jag måste bara tacka för att ni skriver och berättar hur de är för er.. De känns skönt att inte känna sig som en värdelös hästägare bara för att man inte kan rida/aktivera hästen varje dag…

// Marielle

tantnett
0

#14 Tyvär är det ganska ofta att man ser dessa "snabbeturer" på 10-15 minuter. Det är ju egentligen bara uppvärmingstiden för hästen.

Efter den tiden är ju hästen bäst i form för att egentligen börja jobba riktigt.

#15 Säger detsamma. Skönt att inte höra att man är ensam med dåligt samvete ibland.

swedensess
0

en helt vanligt måndag börjar med att stiga upp 06:40 sen sticker jag till skolan (går på 1året på gymnasiet) sen när jag slutat 15:15 så cycklar jag hem och lagar mat och äter gör lite läxa om jag känner fär det, efter det sticker jag till stallet runt 4 sen är jag där tills klockan är typ… 7-8 någon gång när jag kommer hem äter jag, duch och gör läxan om jag har någon, sen lägger jag mej =)

Alex
0

#16 Ja jag sa ju aldrig att man måste rida hårt under en sån kort tur. Skritt och lite trav är det väl i så fall, bara för att hålla hästen igång.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

J-Parnebo
0

en måndag för mig går jag oftast upp klockan sex (om jag orkar) går sedan ut med hunden i ca 1 timma, sedan klockan åtta går jag till skolan, slutar fyra, kmr hem halv fem och äter till fem , sedan stallet.
Beror på hur mkt hästen har fått jobba dagen innan, ibland blir det vila och ibland ridhus, lägger inte upp hur jag rider. jag rider för det jag känner för.. sedan är det oftast hem vid åttta om jag har ridit,annars blir det nästan bara en timma,  och då pluggar jag och datan och sedan lägger jag med vid tio.. Går i nionde klass.

Invisible
0

Jag har två hästar, varav den ena är dräktig i snart tionde månaden. Jag rider valacken tisdag, onsdag, fredag, lördag och söndag. Stoet rider jag ca 3-4 ggr/v, dagarna varierar.. :)

Och nej, att ha häst är inte att leva bland molnen. Det kräver mycket ansvar och arbete, och man kan inte bara hoppa över att sköta om hästen bara för att man inte känner för det just den dagen. Jag tycker ibland att det är otoligt trökigt att gå ut i stallet när det te regnar, snöar, blåser eller tempraturen ligger över -20. Men av någon anledning kämpar man sig ut endå. Och när sedan sommaren kommer med varma, mysiga och härliga ridturer, då känns allt värt mödan! :)

h00jff
0

Tiden går inte ihop! Inte just nu i alla fall. Jobbar 90%, har en man som reser mycket, två barn, en hund och tre hästar + en inhyrning. Med handen på hjärtat så är det mest mockning och motion för hästarna ett par tre dagar i veckan. På måndagar brukar det bli vila för hästarna eftersom helgerna är de dagar jag har mest tid till motion. Alltså bara mockning på måndagar… Annars så varierar jag träningen ganska mycket de dagar som jag motionerar dem…

SHV-Pysen
0

#15 aktivera hästen måste man absolut inte göra varje dag. en häst som går VM kan lätt klara sig med aktivering i form av ex. ridning 4 gånger i veckan. fast sen beror det givetvis på hur hästens omgivning är. har den en liten lerhage, kanske går ensam och står inne mycket behöver den mer psykisk träning. men fysiskt räcker fyra grr i veckan

Toscany
0

Om man tränar mycket hårt bör man ju ha lite vila emellan, så jag tycker inte att man ska ha dåligt samvete om man inte motionerar jämt. Vilan är lika viktig som träningen om man ska bygga muskler och träna.

Alex
0

Ja jag kan ju tillägga att det optimala är ju varannandagsridning. För att hästen ska hinna återhämta sig och bygga muskler, på bästa sätt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

HannaT
0

Jag har absolut tid just nu. Har väldigt korta skoldagar så jag rider 4 - 6 gånger vecka, beroende på väder och ork. Hur det blir efter att jag tar studenten nu i juni vet jag dock inte..

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Cilla89a
0

Jag är 19 år och pluggar på halv-distans kan man väl säga, bor på gård med familj.
såhär ser en typisk dag ut;
6.00, upp, fodra/släppa ut, sedan mocka.
6.30, in och sova vidare till 10.
10, upp, byta om, gå ut med hunden och sedan rida (c:a 5 ggr i veckan)
12.30 brukar jag vara klar, lunch-fodrar hästarna med hö i hagen
13-17, äter frukost, pluggar, sitter vid datorn, går ut med hunden.
17, fixar klart i stallet och sedan tar in hästarna
18.30-22, kvällsmat, sitta vid datorn, tv-tittande
22, kvällsfodra hästarna och sedan själv sova.

i och med att vi har hästarna hemma, så har jag att göra ;) hade haft mkt tid över till annat om jag hade haft dem uppstallade.

fast sen ska det erkännas att jag är lat ;) det är nästan skämmigt att säga att jag går och lägger mig igen efter att släppt ut hästarna, annat normalt folk åker till jobbet när jag går och lägger mig igen ;) men det är såå sköönt! jag älskar att sova, sover drygt 10 timmar per dygn.

fast sen finns det dem dagar jag åker till skolan och har lektioner, var 3:e måndag har jag lektioner från 8-19. varannan onsdag har jag lektion 10-13.
och dem dagarna hjälper mamma till att fodra, ta in o.s.v när dte behövs.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Aribigga
0

Måndag börjar med att jag går upp klockan 5.00 äter frukost och sticker till jobbet.

Slutar runt 16.30-17.00 åker då hem till mamma och äter lite innan jag åker över till James och kopplar transporten,

Plockar in James gör i ordning honom och lastar vid ca 18.30

Åker till körträning och kommer hem igen runt 21.00-21.30

Hjälper till att fodra hästarna och vad som behöver göras.

Är hemma igen runt 22.00-22.30

Sedan får han och jag ta igen mig en dag innan jag åker till stallet igen på onsdagen då vi mest brukar mysa eller göra något lite lätt bara. Planeringen är ju varrannan dag i stallet. På fredagen slutar jag oftast lite tidigare så då hade jag tänkt tömköra, öva på det vi gjorde på lektionen. Tyvärr så hann jag inte det förra veckan så det blev uppskjutet till lördagen, men det fungerade ju det med :)

Just nu är ju James tre år gammal, så jag kör på tre dagar i veckan. Hur det blir sen när han blir äldre blir spännande att se då jag jobbar sent. Å andra sidan är det ett år tills dess.

lurvponnyn.vimeddjur.se

tantnett
0

Ja det är ju så i livet att det inte alltid förblir som man kanske trott och tänkt sig. Mycket kan ändras på till och med bara ett år.

Och jag har ju som sagt haft min häst i många år. Men även om mycket till och från inte alltid har varit som då jag köpte honom, skilsmässa, ekonomi. arbetstider, arbete överhuvudet taget m.m så har jag ändå kämpat för honom.

Han har ju följt med mig på en lång resa i livet. Och han har ju trotts allt ändå oftast varit igång gällande ridning m.m fram till det senaste året. Men vi är på gång igen.  Glad

Han är ju mitt allt, och även om det periodvis är svackor gällande ridningen så är han ändå i centrum och han stannar hos mig och vi går i pension samtidigt.  Kyss

LinneaG
0

Innan jag flyttade hemifrån och 7 mil från mitt jobb så var jag i stallet minst 6 dagar i veckan och red. Då hade jag ca. 4 mil till stallet och hade en tjej som mockade alla dagar till mig och fixade allt, det enda jag 'behövde' göra var att rida - det var helt perfekt!!

Nu har jag stallet på gångavstånd på 5 min. Men har dock jobbet 7 mil bort. Släpper ut hästarna 8 på morgonen åker till jobbet och kommer hem vid sju på kvällen och då får hästarna komma in. Har två Medarbetare som rider ena hästen och det fungerar kanon. Men jobbar som sagt 6 dagar i veckan och oftast när man kommer till stallet så är det bara måsten och det är sent och mörkt, speciellt under vintern.
Men allt är självklart värt det. Hästlivet och hästumgänget (hästarna alltså) är helt underbara, skulle göra vad som helst för de!