Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6775 ggr
Repoort
0

Nytt träns - oljebad?

Lägger ni era nya lädersaker i olja innan de används? Vilken olja använder ni?

Har själv aldrig gjort det förut men nu har jag ett nytt träns som skulle behöva bli lite smidigare. Hur länge ska det ligga i oljan?

Thorsson
0

Har aldrig gjort det själv, bruakr smörja tränsen ett par gånger med vanlig ekololja innan det används osv. Går även och rör/böjjer på tränset så det håller sig mjuk och smidigt!

h00jff
0

Har alltid oljat in alla nya lädersaker. Dock ska man inte lägga hela tränset i olja utan pensla på med en pensel (eller svamp) och torka av överflödet. Om man lägger ner lädersakerna i oljan och låter dem ligga där kan sömmarna "lösas upp" och bli svagare. Kan verkligen rekomendera att olja in allt, blir mjukare och håller bättre. Jag använder också ekololja.

[Angel88]
1

#1 ja la mitt träns i ekol olja, i ca 2-3 veckor beroende på hur mjukt man vill ha det. och man måste ta isär alla delar, skydda ömtåliga saker, tex dekorerade pannband. va noga med att vända delarna varige till varannan dag. och häll/lägg det/dom i en balja och täck den med plast. sedan ta upp det sätt i hop det och torka av, låt det hänga och torka i minst 3-4 dagar, sedan torka av igen.. sedan behöver du inte olja det på minst ett halvår till ett år.

Cattix
0

Blir det inte dyrt att gör ett helt oljebad av ekololja? Och isf, finns det inget billigare alternativ till olja? Har för mig ekololja är rätt dyrt.

AnnaLundin
0

#4 - Ekololja är framförallt inte det bästa valet för läder, finns betydligt bättre. Fast det är nog det billigaste alternativet…

#3 - Att låta något ligga i olja i flera veckor låter för mig som ett jättebra sätt att förstöra det för framtiden.

Jag brukar olja in nya träns och grimmor med Neats Foot Oil, som är den absolut bästa olja jag provat - och då kan jag lova att jag provat MÅNGA oljor under årens lopp… Det räcker med att pensla på denna olja en gång för att få ett mjukt och följsamt läder.

[Angel88]
0

#5 konstigt då att mitt träns e jätte fint nu då och jätte mjukt och fint. ja gjorde exakt som ja skrev, hadde det i ett oljebad i 2,5 veckor och sedan tork. har gjort så med alla läder saker ja haft och det har funferat super. ja tycker ekololjan e bra och inte så jätte dyr tycker den e bland den billigaste.

Toscany
0

Jag skulle inte lägga lädersaker i oljebad pga som någon annan skrev för sömmarnas skull. Jag tycker att det bör räcka med att smörja in det några gånger och sedan underhålla med putsning o smörjning regelbundet.

Marrsson
1

Sist jag köpte nytt träns så var de av lite sämre kvalitet, ett riktigt budget träns, då la jag det i Ekol olja i ett par timmar och torkade sedan av oljan. de räcker för att få de lite smidigare. Men jag skulle faktiskt inte köpa ett dyrt träns och lägga de i olja.

De känns bättre att använda ett bra laderbalsam och smörja med och sedan hålla efter med den klassiska glycerintvålen från Stûbben efter varje ridtur/vid behov.

//Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Zaphix
0

Jag la ned ett nytt billigt Hööksträns i ekololja i två dygn, tog upp och torkade av sedan. Mjukt och mysigt. :)

Men det kanske försämrar kvaliteten så jag skulle inte göra så med ett dyrare träns.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Molla
0

Jag har gjort oljebad på träns, har haft det legat över natten och sen hängt det över så att det fått droppat av och tills det torkat. Fick jättefina träns, märkte inte att de blev skörare!

fridak
0

jag har inte haft oljebad till träns. vet många som har det och har hört att färgen försvann från ett träns…

Akerberg
0

Nej!! inte oljebad!  Känner en som gör så, alla hennes lädergrejer är flottiga och sladdriga… Remmarna liksom sväller och är jättesvåra att få in i söljor od. 

Smörj ett jättetunnt lager flera gånger och torka av överflödet imellan istället. Eller använd helst inte olja alls, läderbalsam är bättre

Repoort
0

ok, tack för alla tips! Blir inget bad för tränset. Oljar in i omgångar i stället.

Toscany
0

#13 Bra beslut tycker jag. :)

[Angel88]
0

märkte ingen skillnad på mitt träns, det ligger väl i mellan kladd då det kostade 600kr när ja köpte det, tyckerinte d e jätte billigt..

Marrsson
0

Jag kan ge er nåt att skratta åt hihi Gör inte samma miss som jag.. Jag tänkte… "jo självklart smörjer jag mina fina lädertyglar med oljan också"

Hmm… de skulle jag inte gjort.. haha Busen ville springa fortare än jag och när jag skulle korta upp honom så gled tyglarna bara ur händerna på mig.. haha så hoppsan så kan de gå :) Inge bra alls.. :)

Så smörj just tyglarna försiktigt hahaha men jag tvivlar på att ni skulle göra en sån miss haha

//Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Repoort
0

#16 - blir samma effekt med pälsglans på fingrarna Glad

mallan-nog
0

Oljar ALDRIG in mina grejjor, använder istället läderbalsam med jämna mellanrum. Har en bekant som jobbar med läder (syr selar, grimmor, träns osv.) & hon berättade för mig för flera år sedan att oljan förstör sömmarna.

Russtoka
0

Jag har jobbat på ett garveri och sadelmakeri. Där fick jag lära mig att olja ska inte användas utan FETT. Helst ett naturligt fett, inte syntetiskt. Fettet ska arbetas in i lädret, då håller det sig mjukt och smidigt. Som nämnts här ovan så förstörs sömmarna av oljan och porerna i lädret "sprängs" så det blir som en svamp, vilket kan göra lädret jättetorrt om det utsätts för regn och väta.

Repoort
0

# 18-19 Vad rekomenderar ni för fett/läderbalsam

Russtoka
0

Nygammal lädersmorning är bra. Fast det var många år sen jag hade den, vet inte om den finns i handeln längre. Mink-oil (det är ett fast fett) duger bra det med. Finns på Granngården såg jag.