Hur provar man ut en sadel?
Jag har ingen direkt att ta till hjälp när jag ska prova ut sadeln, åtminstone ingen jag vill ta till hjälp, så hur gör man när man provar ut en sadel? Har ingen som helst erfarenhet av det, och antar att jag kommer bli tvungen att ta hjälp av den här personen som jag egentligen inte vill. menn finns det liksom ingen proffesionell man kan betala för att komma och hjälpa en?

Det kommer bli väldigt långt om man ska skriva och berätta. Vart bor du? Det finns proffisionella sadel utprovare att ta till hjälp, kolla runt i din närhet och hör med annat hästfolk om dom veet något
I stockholm bor jag. Vet du om man kan söka efter dom på internet nånstans?

Åh men vad bra! Tusen tack!
Ett superställe om du bor nära stockholm är också Mustang, du åker dit med hästen och så provar dom ut flera sadlar åt dig och så får du provrida. det är definitivt värt att åka dit även om du bor långt bort! dom har otrolig erfarenhet!
Peter rekommenderas VARMT!!! Den enda "nackdelen" är att han ibland kan bli lite FÖR noga.
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Japp, i stockholm bor jag! Men undrar en sak bara, min häst har haft en skada och får inte ridas på ett tag, så därför kommer jag ej kunna provrida. Kan dom ändå se bra om sadeln passar bara genom att hästen går med den?

Jag tycker du ska vänta med att passa in sadeln till du kan rida hästen, en förutsättning är att se hästen riden och även hur du trivs och passar i sadel. När du då sen passar in sadeln kommer din häst sakna muskler men det går ändå att göra en inprovninig, men du får troligtvig göra en uppföljningn senare så hästen inte ändrat sig mer eller mindre än förväntat

Jag säger som #6 :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

det finns ju absolut ingen anlednign att köpa en sadel nu, vänta du tills hästen ska ridas istället och spara dom pengarna!

hitta.se Där kan du söka var någonstans det du letar efter bor och vad du letar efter
Jag tycker inte alls om mustang 
…och inte Hästbiten heller 

#13 o 14 varför inte?
De är inte bra tycker jag 
Jag har ett par bekanta som varit där med sina hästar och samtliga har kommit hem med sneda och felstoppade sadlar som jag tyckt de skulle lämna tillbaka direkt. En kompis gjorde det, hon såg problemet när man påpekade det. De andra behöll sina sadlar och såg problemet först senare.
Eftersom jag tyvärr ännu inte sett en enda komma hem med en bra sadel från någon av dem speciellt M*stang så kan jag inte ge dem några pluspoäng
Jag undrar om det är väldigt lätt att få titulera sig auktoriserad sadelutprovare…??
Sen att få provrida lite i sadeln i ridhuset säger inte mig så mycket, även om det är långt att föredra framför att inte få prova den på hästen innan köp. Tänk dig själv när man köper ett par skor, de känns säkert toppen i affären men när du vant dig vid dem så kanske de inte alls var så bra, speciellt om de har en knöl någonstans som trycker eller är sneda. Hästen kan ju inte tala heller, utan börjar oftast protestera senare när den får ont av detta. Vissa börjar krångla vid sadling, vissa börjar gå snett etc.
Peter Winslow har jag inga egna erfarenheter av men har bara hört gott om honom.
Nu blev det långt 
#16 Det är ALLDELES för lätt att få kalla sig sadelutprovare! Man behöver i stort sett ingen erfarenhet alls, räker med att man bara går någon endagskurs i stort sett…
#17 Jag misstänkte något sånt ja….
Vart kan man gå dessa kurser? Jag ska nog ta och gå en sån där kurs jag 

ok, jag va bara nyfiken =)
Jag har gått en 3-dagars kurs för Peter för att bli sadelutprovare, men 3 dagar är alldeles för lite, vissterligen ska det va minst 1 år praktik oxå innan man får göra provet men ändå. Jag gör gärna provet när jag känner mig redo att testa men då för min egen kunskaps skull (litet test om jag klara det liksom) och för att kunna hjälpa till med goda råd men inte jobba med det, inte ens extra, det saknar jag helt erfarenhet för att göra. Peter har hållt på hur länge som helst och inte ens han kan ge svar på alla frågor, nog för att han kan svara på det mesta men inte allt. Nä, erfarenhet är nyckeln till allt!
#19 aha vad spännande! Jag blev faktiskt riktigt nyfiken på det där, gå kursen. Vet du var man kan hitta mer information?

Jag vet faktiskt inte, vi gick den genom ett företag här uppe som ordnar kurser av alla slag, men kolla runt på distrikten och ridklubbarna, eller ring rätt o slätt till Peter och fråga när han vart han ska ha någon kurs.