SLU söker fler eksemhästar
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=144924
Har du en svenskfödd islänning med eksem, varför inte hjälpa till så att man kanske kan komma närmare lösningen på eksemgåtan?
(själv ska jag bidra med prover från mina shettisar - en med eksem, 7 friska - som de ska använda som jämförelsematerial när studien på islänningar är klar)

Har mejlat henne och anmält mitt intresse.
Hade bidragit mer än gärna om de inte sökte svenskfödda islänningar… Har import (ej islänning) med exem.
Med vänliga hälsningar
Chess
Ska bli himla intressant att se vad de kommer fram till… Och förhoppningsvis får de gå ut med det också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#3 - De letar ju efter ett gentest som kan visa om det är eksemhästar eller inte. De kommer garanterat inte "outa" några enskilda hästar. Man kan väl anta att det är upp till rasföreningen att avgöra ifall dessa gentester ska kunna användas för att peka ut t.ex hingstar som är anlagsbärare.
Synd att det alltid forskas på Islandshästar. Vore bra om det kunde komma forskningsresultat på fler raser då eksem har blivit allt vanligare på andra raser än Islandshästar.
Själv tror jag inte så mycket på arvet utan är mer benägen att tro på miljö och slump. Precis som många andra sjukdomar.

#5# Men det är väl islänningar som har mest eksem. Så kommer dom på något motmedel så kan ju alla andra eksemhästar få det med. Någonstans måste man ju börja. :)
#4 Jo, men det är ju just det. Att de får gå ut med vilka gener det är som ger eksem. Det har ju vart nån forskning där de kommit fram till nån linje som är högre benägen att ge eksemhästar, men det valde de att hålla hemligt. Vilket jag tycker är väldigt tråkigt…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#5 - det är för att det är mest utbrett inom den rasen som det gör det lättast att använda dem för forskningen. Hittar de en genuppsättning som verkar vara gemensam för eksemhästarna så kan de ju jobba vidare för att se om samma genuppsättning ger eksem på andra raser också. Det är till DET jag har lovat att lämna prover från mina shettisar…
#7 - det är stor skillnad på att hitta en linje som verkar vara mer benägen att ge eksemhästar jämfört med att hitta gener som ger eksemet. Att en viss linje är överrepresenterad visar ju just bara att det är en högre eksemrisk med den linjen, inte vilka individer som är fria resp inte fria. Har man genetiken klar för sig är det betydligt säkrare att peka ut specifika individer och samtidigt kunna fria andra från misstankar.

Jag är med nu. Anmälde mig direkt. Dom ska skicka blodprovskitet och så anlitar jag min veterinär som sedan skickar fakturan till dom.