Lära en travare att galoppera?
Hej!
Jag undrar en sak,
Dels undrar jag hur man lär en travare som aldrig har galopperat att galoppera? I mitt fall är det ett 8årigt sto som är inriden men kan ej galoppera men har gått på trav förrut.
Ska ev. ta hem ett travsto på 153cm i mkh, som jag skrev 8år.
Tacksam på förhand!
Mvh

Det lättaste är att ta hjälp av en tränare, annars skulle jag börja galoppträna hästen ute i skogen på ängar och liknande för att den ska bygga upp musklerna som behövs för att orka hålla galoppen på ridvolten =) Hur man lär dom själva galoppfattningen har jag ingen vettig beskrivning på, med russen har vi typ bara gjort en tydlig galoppfattning, och berömt dom när dom gjort rätt, många gånger tagit hjälp av en häst till som får "visa" vilken gångart som gäller :P (säkerligen helt fel sätt men så har jag gjort)
//Mickan

Jag har ridit ga. mycket travare, och som #1 gör jag en tydlig galoppfattning på samma gång som man använder rösten och lär dom ett "kommando" för galoppfattningen. Man kan även fatta i en sväng med ngt motställd häst, så att man nästan "puttar" in hästen i galoppen, och därmed också gör det väldigt lätt för den att ta rätt galopp på samma gång.
Sen är det ju bara (när hästen kan själva fattningen) att bygga upp galoppen efter hand. Man kan ju inte räkna med någon perfekt, rund fin galopp från början :P
Kör galopparbetet i samband med något litet hinder eller en stock ute i skogen? Det borde ju kännas naturligt även för f.d. travhästar att landa i galopp om man kommer på med bra fart.

Alla sätt är bra utom de dåliga!!
Jag har använt mig av ridhushörn, kurvor m.m tycker det är lättare på böjt spår då man kan få dem i galopp genom att de tappar balansen lite.
Mycket viktigt att berömma dem när de galopperar!!! Detta har ju varit en förbjuden gångart för dem tidigare.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
det är ju lättare för de flesta hästarna att galoppera i uppförsbackar, så det skulle jag prova. men som sagt försök att hästen "ramlar" in i galoppen.
gjorde så med en isis (vet att det handlar om travare) som inte galopperade och hon är 17 så visst går det att lära gamla hästar galoppera ^

har du ridit henne nåt själv ?
jag föreslår att du rider mycket i skog och mark en tid fram över och när du provar med gallopen är de ett bra alltenativ att prov i uppförs backe och mycket beröm när den ramlar in i gallop.
Kan ju vara så att den inte tror att den får gallopera där av den över drivna berömen så den känner sig smart…
hon hade gått trav och många har ju lärt sig att gallop är fel .
tänk även på att inte pressa in hästen i gallop före den är redo kroppsligt för den .
Du har fått många bra råd du hittar säkert nåt här som passar ditt sto lycka till och hoppas du får många härliga stunder med din häst.
En bra tränare som passar dig och din häst gör underverk.
Prova att få galopp efter ett litet hinder?
Jag kan ju säga hur jag gjorde på min travare men tror inte att det hjälper dig :P
Vi bad om tölt och i tölten ''gungade'' vi i galopptakt, funkade bäst i lite svår terräng (halvhögt gräs på våt, ojämn mark), då kom ett ben i galopp.. efter mer träning (tillsammans med 'vanlig' stärkande träning så klart) kom frambenen i galopp och det kändes som en mjuk men fyrtaktig galopp. Nu har han en fin galopp, fattar den lätt och ändrar hastighet utan att bryta den, från lugn till räsergalopp. ;) Han har ett litet, omärkbart taktfel, men det får vi nog leva med eftersom han trots allt är en femgångare med stark tölt och pass, det taktfelet är minst lika uppenbart i ''älggalopp'' vilket var det enda andra altenativet när vi började (vilket i princip är vilt kontrollerat sken så det kändes som sagt inte som det bästa sättet)
Du kan ju fösöka att gunga in galoppen, även om det nog är mkt svårare i trav.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Uppförsbackar brukar vara väldigt galoppvänliga 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Man kan försöka longera och få henne i galopp då, det fungerar på vissa hästar, min sköthäst till exempel. :) Använd dig då av ett galopp-kommando, som du sedan använder när du rider också.

Jag har gjort en liten fuling en gång med en häst som faktiskt totalvägrade att gallopera, vi provade alla förslag ovan utom en tränare. Alltså att fatta galopp i svängar, uppför, springa in i gallopen, hoppa, från skritt ja allt man kan komma på och ingenting fungerade (hon måste ha haft en balans utanför denna värld för oavsett vad vi gjorde så travade hon.)
Då provade vi en liten fuling som jag egentligen inte rekomenderar utom som en sista utväg när man inte får hästen att gallopera alls.
Vi tog med oss en kompis som hade lätt för just galoppen. Stod stilla i en uppförsbacke och smackade så hon blev riktigt "på tårna" och så bad jag min kompis galoppera iväg och jag försökte hålla henne så gott jag kunde tills jag till slut släppte av henne och smackade som tusan så hon inte hade något annat alternativ än att galoppera. För att starta från stillastånde i en uppförsbacke i trav är nog näst intill omöjligt. Självklart fick hon massor med beröm när hon väl galopperade. Gjorde så två gånger sen var det inga problem att få henne i galopp. Sen började vi naturligtvis träna fattningar när hon förstod att det inte var "fel" att galoppera.
Lite dålig förklaring men hoppas ni förstår.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Ojjdå , varit borta några timmar och redan såhär många svar, tack allihopa!
Nu är det så att hon är inte "min" ännu, men jag funderar ev, att ta hem henne, men jag vet att jag kommer få lägga ner mycket tid åt det.
Ägaren sa att hon var väldigt lättlärd och lyssnade bra.
Återigen tack för alla tips! :D
Jag har själv en travare som jag lärt galoppera. Han kan visserligen bara fatta högergalopp än så länge, men vi jobbar på.
När jag lärde honom så började det med att jag bara försökte dressyrjobba honom i form på en volt. Då han tyckte att det blev väldigt jobbigt att trava så långsamt och arbeta i form började han att "fuska" genom att galoppera med frambenen, när han gjorde så fortsatte jag att han kvar honom i samma form, släppte ngt & sen drev framåt och sa tydligt gaaalopp. Efter ett tag klararde han av att galoppera på kommando. Däremot har han VÄLDIGT svårt att fatta galopp från trav. Han har lättast från stillastående eller skritt, travar man måste traven vara väldigt långsam, näst intill skritt… Det som däremot inte är att rekomendera är att låta dem fatta galopp genom att springa in i galoppen, det som händer är att de bara travar snabbare och snabbare.