Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6489 ggr
monsterblom
0

Kiropraktor

Hallo!

Ska ta ut en kiropraktor till hästen så fort som möjligt.
Så nu är jag lite nyfiken på vad ni har för erfarenheter av kiropraktorer. Bra som dåliga upplevelser.

MVH Michelle

joooossan
0

Bara superbra! Jag har haft ut en kotknackare till min häst då hon haft problem med ryggen, vilken skillnad säger jag bara! Helt annan häst i både ridningen och i stallet m.m! Har en film om det jag kan lägga in senare om det vore intressant :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Cilla89a
1

#1 det får du gärna göra :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Alex
0

Jag har mycket bra erfaraenhet av den kiropraktorn som har behandlat min häst. Hon är extremt duktig och det märks verkligen tydlig skillnad på hästarna efter de behandlats. Men räkna med att det kommer ta mer än en behandling för att fåbort problem helt. Är egentligen inte alls fel att ta ut en kiropraktor med jämna mellanrum, även om man inte märker något uppenbart "fel" på hästen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

AnnaBrandell
0

Nu är det inte jag som råkat ut för detta utan en kompis som skulle använda en kotknackare på sin häst. När gubben kom och skulle titta på hästen så tog han med sig en planka och hammare från bilen så när min kompis frågade vad han skulle ha dom till svarade han bara att ja han måste ju ha verktyg för han var ju kotknackare. Hon bad honom bara att vända om och åka hem igen!

Tror dock inte att det finns så många sådana där ute som man behöver vara rädd för.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

joooossan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vet inte riktigt hur det blev, har bara satt ihop det nu :) Men det var andra gången han var där, hon hade rätt mycket i ryggen då men hals och bog var jättebra :)

Han var där 2 gg med 4 veckors mellanrum, han trodde det skulle räcka. Första gången sade han att hon haft låsningar i ryggen som suttit minst 1 år! Nu är hon verkligen jättefin i ryggen :)

Tusen
0

Vad ör det för grej han har i handen?

Alex
0

#5 Undrar också vad det är för grej han använder, och vad gör han med den?

Kan ju säga att den kiropraktorn som har behandlat min häst använder sig först av akupunktur, sen sträcker/böjer hästen (halsen, ryggen, benen… lite vad som behövs) samt så "knäckte" hon lite, med händerna bara. Så det finns nog flera olika "sorter", eller i alla fall som arbetar på olika sätt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CelsiusT
0

Jag har just nu min häst på behandling av en kiropraktor. Det är verkligen toppen och det var sista utvägen, han skulle igentligen avlivas pga hältor i frambenen.

Hon hittade låsningar i hela ryggen, problem med ena bakbenet och spänningar i atlaskotan och låsningar i två nackotor. Hon har behandlat honom vid två tillfällen och andra tillfället var igår och hon var riktigt förvånad över framstegen, hon sa att många gånger tar det ett par gånger innan man ser resultat men Piper är redan mycket bättre och piggare.

Jag tror nog att många tycker att det ser mycket värre ut än det är. Dels har hon en metallgrej som hon drar över hästen och hästen reagerar rätt mycket på det. Sedan har hon en gummihammare som hon smäller till på vissa koor med, sedan har hon en "pistol" som är en gummiklump i änden som slår, så tar hon den på vissa ställen på ryggen. Hela tiden ser man aktivitet från hästen, ibland att han njuter, ibland att han tycker det är jobbigt och ibland att han rycker till.

Som sagt, vi har haft veterinär på honom en massa och han var utdömd så han skulle avlivas. Men så fick jag ta över honom och jag satte då in denna kiropraktor och hon är jättepositiv och tror verkligen att hon kommer få ordning på honom. Hon har behandlat många hästar med liknande problem och hittills har hon inte misslyckats berättade hon. Jag får ju säga att så mycket bättre som han är redan så är jag också väldigt positiv. Men man får räkna med att det tar tid.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

Den kiropraktiker vi använder oss av har inga andra hjälpmedel än laser och sina händer. Ibland lånar hon två hovkratsar.

Hon anser att knäcka till hästen är helt onödigt. Bättre då att mjuka upp hästen med laser och massage och därefter gå igenom kotor och ligament. Att det knakar i hästen är inget måk i sig utan resultatet blir lika bra ändå. Bara att det inte låter så hemskt. T.o.m. en häst kantycka att det är obehagligt då det knakar till ordentligt någonstans i dess kropp.

Alex
0

#9 Som den jag har erfarenhet av då. Nålar, lite laser, sina händer och ev. två hovkratsar. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

joooossan
1

Det jag har använt mig av är kotknackare, det är som en träklubba, han använder skaftet av det för att rätta till kotorna. Som sagt, det ser värre ut än vad det är och alla hästarna han har behanlat har blivit sååå mycket bättre!

Kn även tillägga att han är hos både,

Peder Fredricsson, han var hos honom för första gången någon vecka innan göteborg horseshow. Och Peders kommentar till kotknackarn var att hästen aldrig kännts så fin. Han vann även den första 1.40klassen med den hästen.

Svante Johansson, som även hann vann sin klass med din häst och hasse, hon han heter, kotknackarn, är där kontrinueligt.

Han har hjälpt mig och min häst jättemycket :)

Cilla89a
0

är detta kriopraktorer ni tar ut? eller ET? vad kallar sig dessa människor ni tar ut, kallar dem sig för kiropraktor eller ET?

och vart hittade ni dem? på http://www.svef.se/? eller annons på något ställe?

joooossan
0

Han jag tar ut kallar vi kotknackare men han själv har utbildat sig kiropraktor. Han gick först och utbildade sig till kiropraktor på människor som han var i några år. Sedan gick han över och utbildade sig till hästar, som han nu jobbar med..

Jag hade aldrig hört talats om honom innan, men några i stallet hade haft honom innan. Fick sedan reda på att han jobbade hos Svante och Peder. Jag ångrar inte en sek att han behandlade dite!

Alex
0

#12 Kiropraktor var hon jag använt. Men det var när jag arbetade i Norrtälje som hon behandlade min häst, så det var ju de som använde henne. Så vart de hittade henne vet jag inte. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Cilla89a
0

#13 får man fråga vad han heter? kankska kan ta det via PM?

joooossan
0

Jag kan PMa dig :)

CelsiusT
0

#12 Det är en Kiropraktor jag har. Hon har gått en 6årig utbildning, till kiropraktor på människa, i england (en internationell utbildning) och jobbat med det i 14 år och för några år sedan la hon till en 6 årig utbildning till kiropraktor för häst (på samma skola i england) och jobbar med både häst och människa numera. Hon berättade det att kiropraktor är skyddad titel numera och man får inte kalla sig det om man inte har en legitimering. Det finns en skola i sverige men dne är inte internationellt godkänd (vet inte om den är godkänd för att få kalla sig kiropraktor sedan eller inte).

Ja jag använder henne för att hon redan jobbar med en annan häst i vårat stall och han har nog tagit hit henne för att en god vän till oss brukar använda henne på sina hästar och var/är väldigt nöjd med henne. Västkustkliniken

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

#13 Vi använder oss av Helena Liberg som står på den sida du hänvisar till. Men vi fick kontakt med henne via travet då både hon och min äldsta dotter tävlar i monté.

monsterblom
0

har ni några tips på någon bra i sthlm-området?

h00jff
0

Jag har mycket goda erfarenheter av kotknackare till häst. Använde mig av en på 90-talet som var superduktig och hästarna blev mjukare och mer lättridna efteråt. Minns inte hans efternamn men han hette Jocke (förmodligen Joakim) i förnamn och bodde då i Norrköping tror jag.

… grymt snygg var han också!