Grisfösare
Mer kommer fram i härvan om grisfösare i travet

hon har begått ett lika stort brott som honom (om det nu är sant) om hon stått och sett på när han använt en grisfösare.
#1 Jo och dessutom kört den dit.
Jag funderar på varför de orkar hålla på så mycket med det här nu. Och ärligt talat, varför har folk först nu klivit fram och vittnat om det här? 2003 är 6 år sen. Om nu så många som hävdar att de sett det här, varför har ingen sagt något tidigare?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag tror dock inte han skulle göra sånt.. Har snackat med honom själv. Och det känns inte som om han skulle gära sånt faktist..
Och säger som du #2, varför säger dom de nu? De kunde väll ha sakt de liiite tidigare.. :S
#2 och #3 - Fast - för att ta lite OT - så tog det ju ett bra tag innan någon valde att berätta om "köttfärs-skandalen" på ICA, Coop och Hemköp. De var väl oroliga att mista jobbet helt enkelt. Människan är ofta för egoistisk.
#4 Fast de flesta av de här var ju anställda då, men inte längre. Och det går att anmäla anonymt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#5# Tror inte att många törs anmäla om man jobbar åt dom. Det kan faktist komma fram även om man får anmäla anonymt. Det är ju risk att bli svartlistad över hela travvärlden som tjallare tex. Och hur många skulle tro på en?
#6 Och det gör de inte nu då i så fall, när det inte ens finns några bevis? Det hade de ju kunnat hitta då.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#5 - Jo, men när de arbetade är det ju klart att de inte vågade. Och varför de inte anmäler nu? Jo, de vet att de som de arbetade hos kan lista ut vem som har anmält för man märker ju rätt så tydligt på en människa om de gillar det eller inte.
Och anonymt? Samma anledning där - de kan ju "lista ut" vem som har anmält och de är väl rädda för att tränarna ska komma på dem.

Det jag tycker är mycket lustigt med alltihopa är att många av dom som nu trätt fram är just föredetta anställda hos Åke, dom har alltså inte jobbat där på länge. T.ex hon som nu har "trätt fram" jobbade där endast under våren 2003. Så då undrar man varför hon inte trädde fram samtidigt som de andra? Och varför fick hon sparken?
Dom första som trädde fram var ju också en föredetta anställd hos Åke och hennes sambo som också var föredetta anställd, hon hade fått sparken för att hon hade stulit från resten av personalen.
Sen att det har förekommit och säkert gör det än idag om än inte i lika stor utsträckning är faktiskt lång ifrån en hemlighet.
Men grejen med grisfösare är det det faktiskt inte funkar! Och just därför är det inte längre "modernt".
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#8 Som #9 säger så har de flesta som trätt fram nu inte jobbat där på flera år. Men ändå väljer de att hålla tyst i flera år, fram till nu. Varför?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#10 - Ingen vågade ta steget. När en trädde fram vågade de andra. Precis som med köttfärs-skandalen (eller vad man nu ska kalla den). Så fort en vågade ta steget dök det plötsligt upp fler och fler som vågade säga.
Folk är rädda helt enkelt. Och fega.
#11 Förlåt, men jag har svårt att jämföra ny datummärkning med att ge hästar elstötar. Ser de sånt och håller tyst om det i så många år tycker jag nog att de är minst lika ansvariga som de som gjorde det (om de nu gjort nåt). Det är levande djur det handlar om, och om de brydde sig såpass mycket som de påstår att de gör, så borde de ha gjort något åt det tidigare.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#12 - Står människor mellan att få pengar och riskera att bli av med jobbet genom att avslöja en sådan här sak är många så pass egoistiska att de väljer pengarna.
Och sedan vill de väl inte "råka illa ut" för om A har jobbat hos en tränare som kör på elstötar och sedan slutar och två veckor senare kommer det in en anmälan om att han gör så så är det inte allt för svårt att räkna ut att det är A som har anmält, eller hur? Och folk vågar inte. Speciellt inte i Sverige, här är vi oerhört mycket för att stå vid sidan och se på och tar inte steget förrän andra visar att det är okej. Hade samma sak hänt i ett annat land hade det mycket möjligt kommit fram tidigare.
Och köttfärsen tog jag bara för att jag inte kom på något annat liknande. Men det pågår säker många sådana här liknande saker i världen - inom hästsport, hundsport och allt möjligt.
#13 Men vad är man rädd för om man inte längre jobbar där? Vad ska de "råka illa ut" för då? Och är det då sant så lär de ju hitta bevis för det, om det anmäls när det händer. Väntar man i flera år, ja då är det ju totalt onödigt att säga nåt över huvud taget, då finns ju inga bevis för det ändå. Och då lär man ju "råka mer illa ut" än om man anmäler och det visar sig att man har rätt.
Så nej, jag förstår det inte, och jag köper inte såna argument (alltså inte dina, utan de som trätt fram nu, om det är de argumenten de kör på).
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#14 - Eftersom tränaren kan lista ut att det är du som har anmält. Och det vill du inte, men fråga inte mig vad de är rädda för, men det är ju en grej som sitter i många människor. "Om jag gör någonting som inte han tycker om så kommer jag att straffas"
Men har du inte jobbat för tränare X på 5 år så kommer han nog inte att misstänka en anmälan som kommer in lika mycket som om den kommer in direkt när du har slutat. För man märker som sagt på människor om de inte gillar grisfösaren och kommer det då in en anmälan: Klart som korvspad att det var du som slutade som anmälde!
Eller så är det en sak som ligger och gnager på ditt samvete. Du vill anmäla. Men du kan inte. Plötsligt vågar A ta ett steg fram och säga som det är. Då blir det lättare för dig att hänga på.

Jag tycker det är ganska onödigt att diskutera hur och varför folk anmält egentligen för det kommer vi nog aldrig få reda på. Jag personligen tycker det är jävligt fegt att inte anmäla ifall man nu tycker att det är så hemskt.
Jag personligen tycker att det finns folk som gör betydligt mycket värre saker mot deras hästar än att ge dom lite ström i baken en gång, för det är trots allt inte mer ström i dom där grisfösarna än i dom flesta trådhagar.
Jag tycker därför inte att det är rätt men för att sätta det i perspektiv lite.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

#14# Dom som inte anmält förut har inte vågat för att dom är rädda för att bli svartlistade inom travvärlden och inte få mer jobb där troligtvis. En del kanske har slutat med hästar och då vågar träda fram. Finns säkert många skäl att inte våga tjalla på andra.

lite klantigt att ingen kom på idén att kanske ta kort på det eller liknande ifall dom kanske skulle berätta om det senare för att slippa risken att inte bli trodd.
Där där med att bli svartlistad är helt taget ur luften. Om någon travtränare gör något fel så man slutar där (eller anmäler missförhållanden) så är det väl självklart att andra travtränare inte heller gilla när hästar behandlas illa. Det är så ont om personal inom travvärlden att om någon missköter sina hästar och man påpekar det så bryr sig inte de andra tränarna sig om det mer än att de ogillar förfarandet med hästarna. Travtränare är inte några elakingar som bara har pengar framför ögonen. **Det är en ren lögn!
**De är minst lika måna om sian hästar som alla vi andra. Om inte mer just för att det finns pengar att tjäna på hästar som mår bra.
#15 Fast går de ut öppet med namn och allt några år senare hade de väl lika gärna kunnat gjort det anonymt tidigare om det är det de är rädda för?
Men jag är med Tusen, anmäler man en travtränare för en sån grej tror jag inte man blir svartlistad hos alla andra. Speciellt inte om det blir bevisat, vilket det kunde ha blivit om de gjort det direkt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Fast när man läser så verkar det ju inte bara vara en travtränare som är skyldig att använt detta.
Klart att man blir svartlistad om det går rykten om att man snackar skit tex. Finns väl inga som vill ha någon som har förstört ryktet på en framgångsrik travtränare.
Nej, ingen svartlistning. Det kan jag lova dig. Så mycket är jag inblandad om hur det går till inom travet att något sån´t förkommer inte. Kanske det är vanligt inom ridsporten där det kryllar av ungdomar som vill jobba näst intill gratis i ollika stall. Visst förekommer rykten men det brukar de flesta vara för god för att tro på förrän man sett något av det.
Sen tycker jag rent allmän att det är fel att hänga ut (och dömma) personer på en så´n här sida. Vi har ett rättssystem i Sverige och inte förrän han (ev också andra) blir dömd är han inte längre oskylldig. Tills dess är han oskyldig. Så SKA det fungera i Sverige. Lynchning är förbjudet enligt lag.
#21 Snacka skit och anmäla är för mig två helt olika saker.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#22# Vi hänger inte ut mer än vad tidningarna gör. Vi diskuterar detta här. Precis som vi gjorde om hon som har slakteriet, dom som misshandlar sina djur osv osv.

#22 jag tycker iofs det är bra att namn kommer ut, annars är det lätt det bara blir skitsnack och antaganden om vilka tränare som gör vad.

#23# Ja, det är olika men du fattade nog vad jag menade. För det kallas ju skitsnack så länge man inte kan bevisa det.
#27 Men hade de anmält det då, när det hände, så hade man ju troligtvis kunnat hitta bevis för det. Nu är det ju kört.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#28# Ja, det kan det vara. Men å ena sidan så kanske dom hittar bevis då är det ju kört. Dom måste säkert fullfölja det eftersom det är anmält nu. Inget som vi kan göra något åt mer än att läsa vad som händer ju.

Mycket bra skrivet # 22