Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 650 ggr
tessa
0

Jäkelskap i hagen!

Det blev en lång text men ni som har lite koll på hästarns beteende får gärna läsa min tråd, vore väldigt tacksam för detta =) Yrla har nämligen fått "återfall" på jäkelskap i hagen..

Lite bakgrund: : Yrla har tidigare varit halt. Har därför gått i sjukhage ett par dagar till och ifrån samt delat en större hage tillsammans med en annan halt herre. Detta har fungerat väldigt bra. Yrla har varit trevlig att ta in från hagen, nästan lite uttråkad och sett fram emot att bli inhämtad.

Såhär ligger det till: I förrgår släpptes Yrla in i en stor hage där de flesta av hästarna går. Yrla har tidigare gått tillsammans med dessa hästar. Men.. När jag skulle hämta in henne, lade hon öronen bakåt, vände rumpan lite mot mig och gick bortåt från mig. - Visade tydligt att hon inte tänkte gå någonstans med mig. Försökte gå mot Yrla långsamt med blicken bortvänd och handen lite utsträckt med handflatan neråt. Detta har fungerat fint hittills! Men icke denna gång, Yrla signalerade tydligt att hon ICKE skulle gå någonstans med mig. Hon lät mig komma såpass nära att hon luktade på min hand men så fort jag skulle "koppla henne"/ta henne i grimman, blev hon grinig och gjorde om sitt "gå-iväg" beteende.

Blev då irriterad på henne, sådana här fasoner pysslade hon lite med i somras också då jag haft henne ett litet tag. Så fram med ett svingande grimskaft för att fösa henne bortåt och kommando "framåt". Denna "övning" har hennes tidigare ägare kört med henne, så hon vet vad det handlar om (dock ej pga. sådana här dumheter). Hon såg ut som en ädel hingst där hon bröstade upp sig och spänstigt sprang. Hon slog med huvudet och halsen och kickade mot mig med innerbenet. Galopperade, slog bakut och krumpbuktade sig så det stod härligt till. Har aldrig sett henne sådan förut - hon såg ut som en yster kalv på grönbete. Misstänker att hon är brunstig också, till råga på allt. Efter många vändor och varvbyten med hotande kickar från Yrla, så mattades hon, - även jag själv - och när jag slutade "driva henne", stannade hon och tittade på mig. Gick då sakta fram till henne, och gjorde som jag brukar då jag möter henne i hagen - blåste försiktigt i näsborren och hälsade på henne och satte fast grimskaftet i grimman. Sedan gick hon snällt efter mig ut ur hagen. Tösen var bra svettig och jag såg att hon blivit biten på halsen av någon annan häst, så helt obemärkt gick hon inte in i hagen efter ett uppehåll därifrån. Inte alls oväntat förstås.

Men efter denna långa text, gjorde jag rätt eller vad ska jag göra när hon är sådan här? Hon är ju en rätt ranghög, envis dam som vet vad hon vill och inte så jag känner att jag vill göra rätt saker för att hålla sådana här fasoner borta.

Gårddagen slutade med att jag "vallade" runt henne tills hon blev trött. Tyvärr orkade ingen av oss hålla på så länge att hon kom fram till mig utan jag närmade mig henne där hon stod och tittade på mig och hon stod kvar och lät sig villigt tas in från hagen.

Liknande med "tamare", lugnare beteende från hennes sida idag, och samma beteende från mig. Skillnaden var att hon "gav sig" mycket snabbare idag, stannade och såg ut att vara nöjd med sina fasoner. men ändå kom hon inte mot mig, utan jag fram till henne, - vilket ju hade varit önskvärt att hon gjorde.

Så råd, tips, idéér och tankar kring detta är varmt välkomna!

Mvh Tessan - som inte kan sånt här ;)

LinaN
0

oh, bra fråga…. du gör ju enligt mig rätt, men samtidigt inte hlet rätt, du vill ju att din häst ska komma fram till dig. Men dagens stressade männiksor har tine alltid tid att vänta.

Stananr hon efter att du slutat puscha på henne? För stannar hon själv är det ju hon som bestämmer det och inte du…

Hade ett fullblod som envisades med att springa ner en i grindöppningen när man skulle ta in honom, detta avhjälptes en dag då jag redan var irriterad och ahde vart och hämtat posten, tyvärr var där bara ett stort gult reklamblad från netto där…. Han kom rusandes som vanligt och jag hötte upp näven med tillhörande gula nettoblad mot hans huvud och ah nskyggade undan kraftigt…. han gjrode en ny ansats och jag viftade emd nettobladet. så fortsatte det väl en 5-10 minuter till och min irritation byttes mot förundran… otroligt! äntligne gör reklamen nytta! Efter det rusade ha naldrig över mig när jag skulel ha in honom från hagen….

Men är Yrla brunstig så är hon ju extra bitchig också…. men ajg skulle nog fortsätta driva på henne ett par dagar o se vad som händer….. bara för att hon tar kortare tid på sig innan hon lugnar ner sig så är det ju ingen garanti, hon kanske lurar dig? hästar rä smartare än vad man tror…. framförallt kan dom språket bättre än vi gör…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.