Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 9935 ggr
Jenca
0

Strl. på western sadel?

Har tänkt att köpa en western sadel nu till min fjording, blev lite fundersam om en strl. på sittsen. Såg att de va någon som skrev på en sida att de va olika från western sadel och vanlig sadel.Har strl. 17 på min hopp sadel, vad ska man ha för strl. då när man ska köpa western sadel? Kan ingenting om de hela men vill verkligen lära mig! Och så en sista fråga, hur långa läder ska man ha när man rider?Obestämd är de som vanliga så man mäter i armhålan eller hur gör man?

Tacksam för svar Skrattande

Maliiin
0

Om ja inte är helt fel ute så anpassar man väl en westernsadel lite efter ryttaren. Inte bara hästen. En vanlig sadel anpassar man ju mer efter hästen.

Lädrena ska ju va lååångaTungan ute Längre än när du rider vanligt.

mazze
1

Har du 17" i sitsen på vanlig sadel så bör du kolla på 15,5 el 16" på westernsadel.

Jenca
0

#1-aha okej tack så mycket ;)

#2- Ska kanske åka och titta på en, den av nog 16,5". får se om de blir något med den ;)

CelsiusT
1

När du har en klassisk sadel så mäts den enbart efter hästen. När man köper westernsadel så mäts den både efter ryttaren och hästen. Man kan ha full quarter, semi quarter osv som storlek för hästen. Sen kan man ha 15", 15,5", 16" osv för ryttaren. Nu har jag ju ingen aning om hur stor du är. Men jag kan ju tala om att 17" är väldigt stort och i USA så får dom specialtillverka dom storlekarna för att det är så ovanligt att man beställer dom, medan här i sverige vill folk ha stora sadlar.

Jag är ju en ganska liten tjej och jag har 14" på min sadel, min far är ganska normalstor och han har 15,5" på sin. Men det beror också lite på vad det är för sorts sadel, vissa sadlar vill man ha större för att lätt kunna slänga sig ur och andra mindre för att sitta mer fast i, det beror på vilken gren man ska utföra.

Vad man vill ha för storlek är väldigt mycket en smaksak. Måttet som mäts är mellan framvalv och bakvalvet dvs hur stor sittyta du har, eller hur stor rumpa du har Cool

Angående längd på stigläder så ska du när du sitter ner med hängande ben ha fotläget i stigbygeln 2-3 fingrar på högkant ovanför nederkant på hälen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ninnii
0

Jag kan säga att 16" sadel är ganska vanligt. Sen är det viktigt med bommen, det är en myt att en sadel anpassas bara för ryttaren, det är mycket viktigt med rätt bom vidd. Det är inte många hästar som kan ha semiquarterbom. Tar man fullquarterbom så måste man se hur vid den är. Man kan säga att full finns i olika storlekar. De brukar ofta bara skriva ut fullbom. Mne den finns i olika stl.

Lorita
0

#4 klassiska sadlar provar man ut efter både ryttare och häst också.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

WornOut
0

Jag har haft mellan 16,5-17,5" på dom flesta av mina vanliga klassiska sadlar. På min westernsadel har jag 15".

Zahara
0

jag har 17 i min vanliga men i western passar 15-16 mig bäst den jag har här hemma e nu en 16 och passar mig kanon

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

CelsiusT
0

#5 Japp och det är jättesvårt för en vanlig person att bedömma vilken storlek man ska ha (antagligen därför folk inte pratar lika ingående om trävidd), man måste nästan ha en sadelutprovare för det. Sen finns det massa folk som säger att deras sadel har bra passform och därför passar dom flesta hästar, men hur många hästar ser lika dana ut igentligen?

#4 Ja visst är det många som passar ut sadel efter ryttaren, men när man pratar om sadelstorlek så är det inte det vanliga att man pratar om storlek för ryttaren, åtminstone inte lika vanligt som det är att prata sadelstorlek för ryttaren vad gäller westernsadlar.

Lorita
0

#9 då är jag mycket ovanlig, en sadel ska passa både ryttare och häst. I vår ridsports butik så provsitter man först sadlarna och sen så åker man ner med hästen och provar dom man tyckte var sköna att sitta i på hästen.

Där är dom också mycket noga med att sadeln ska passa ryttarens rumpa lika väl som den ska passa hästen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

#10 Okej. Ja min far är sadelmakare och sadelutprovare och han säger att inom klassisk ridning så är det väldigt ovanligt att man pratar om storlek på sittsen (så som man har storleksindelning för westernsadlar). Därremot så är det många som vill att sadeln ska vara bekväm att sitta i och provsitter gärna sadeln den ska ju vara bekväm att rida i, men där är samma för westernsadlar, oavsett vilken storlek du väljer så måste du ju provsitta sadeln så att sittsen är bekväm. Därremot så pratar man inom klassisk ridning inte om storlek för ryttaren, så storleken är inte utpassad efter ryttaren utan efter hästen.

Man kan inte riktigt säga att man rider med den och den storleken i klassisk ridning så då ska jag ha den och den storleken på westernsadeln eftersom storleken (tumstorleken) på westernsadel inte är inpassning efter hästen så som tumstorleken på klassisk sadel är. Därremot kan tumstorleken på klassisk sadel säga lite om vilken storlek man ska ha på träet. Men tumstorlek på klassisk sadel har inget att göra med vilken tumstorlek man ska ha på westernsadeln, det är helt olika saker man mäter.