Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 962 ggr
jsca
0

sojaolja i fodret..

är det sojaolja man ska ge i fodret om pälsen ska bli glansig? ;O

AnnaLundin
0

Man ska ge en välbalanserad foderstat i största allmänhet. Det ger en välmående häst och en välmående häst är blank och fin i pälsen.

Cilla89a
0

jag ger min foderjäst för att få blank päls på min ena häst, han har lite matt päls och lite problem att fälla pälsen jämnt..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

jsca
0

#1 - det säger väl sig själv.
#2 - ah okej.. Ja, fjag har hört att man kan ge sojaolja så blir som lite blankare :)

CBA
0

#0 jag säger som #1 men tillägger att om det är för att hjälpa hästen vid pälsfällning/sättning så är kallpressad linfröolja suveränt. Den nya pälsen som kommer blir jättefin och blank samt att man och svans blir fin.

Sen är ju även grundlig rykt bra för blankare päls, inte bara för att man får bort gammalt stöv ur pälsen utan det även masseras hästens hårbotten som främjar sundare hud vilket ger blankare päls.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Zaphix
0

Inte hört att sojaolja är bra för det. Vi ger sojaolja för att hästen lättare ska lägga på sig vikt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

jsca
0

#4 - ah okej.. kallpressad linfröolja. vad innebär de ? jag vet skållad linfröolja,, men som sagt,, vad innebär kallpressad?

#5 - ja, men isf är de ju bra för min häst vilket som ;) hon behöver få ytterligare hull :D

CBA
0

#6 Som det låter, den är kallpressad dvs inte behandlad så att alla ämnen är kvar när den pressas :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

jsca
0

#7 - aahaa :) Får la testa lite olika ;D