naturliga hinder?
jag har ett appaloosa sto vid namn Krezip som är 5 år gammal hon är livrädd för diken, fallna träd, saker som stiker ut, broar, konstiga snödrivor osv. jag måste gå av och leda förbina eller backa förbi de läskiga för att jag ska komma förbi. hur ska jag göra? när jag rider och vi kommer till tex 10 cm dike blir hon fjantig och slänger sig undan eller bakar ivär men om jag hoppar av och leder då bryr hon sig inte det är som om det inte hänt något alls.
vad gör jag för fel eller är hon bara är fjantig? och hur får jag bort det?
Hur länge har hon gjort så? Och hur länge har du hoppat av när detta har hänt?
det började för ca en vecka eller 2 sen. jag hoppar bara av vid dikena då jag inte vill slå eller rycka henne över annars så backar jag förbi/över broar, snödrivor, gamla cyklar, hundar osv
jag vill oftast inte hoppa av då jag har en barbacka sadel och har mycket svårt att komma upp igen
Hon kanske testade dig i början, och när hon märkte att du antingen hoppade av eller backade henne så fortsatte hon med det? Hur är hon när du hoppar av, lugn direkt? Likaså när du backar förbi med henne. :)
när hon backar så kan hon bli lite sur men när nag hoppar av(kan inte backa över diken
) så är hon helt lugn som om det alldrig i livet varit ett problem med diket eller saken

hur är hon om de är en annan häst med och går före? :)
Hon fjompar sig kanske bara, eller har det hänt något med henne innan hon blev rädd eller så? Diken kan de ju vara rädda för, eftersom att de kan se det som svarta hål eller så! Har du chans att rida ut med någon? Rid där hon fjompar sig, be den andra hästen gå först, driv på ordentligt med skänkeln och håll tygeln stadigt, låt hästen kolla lite innan du verkligen driver den över/framåt/brevid! =)
jag rider ca ut 6 gånger veckan ugne för 3gnr själv och 3 med min kusin annie. hon fjantar sig lika mycket om det är hästar med och även om de går före härom dan när jag red med min kompis ebba så blev hon rädd för ett grästrå som var högre en de andra ute på åkern och ville inte ens gå runt grässtrået

:O vart har du köpt henne ? :O adseke ? :O:O
japp hur vet du det?
hon kan ju testa gränserna osv men NH tränaren säger att hon gör allt för att värkligen förstå och samarbeta med en. (ycker hon kan tycka så ute också
)
som sagt, tror nog hon håller på sålänge du inte rider rakt fram med huvudet före, sittandes på hästen ;) Men bara fortsätt träna och traggla. Har ju aldrig haft dessa problem så kan inte komma med spesifika råd! =)
när jag rider rakt fram utan att bry mig så går hon en bit närmre sen kaster hon sig åt sidan men sticker inte och jag rider med stadig hand och manar på henne blir det tvärstopp och sen åt sidan
(vem vet kanske tröttnat på alla dessa långa uteritter varge vecka?
)
ja tycker det låter som fjomp. hon e van nu, vid att du går av där. hon vill ju ha det så. testa och lägg på spöt om hon fjompar sig. inte hårt utan en snärt, som visar att du menar alvar, tästa oxå att länga tyglarna, annars känner hon att du späner dig och att du tänker "oj just det ja nu händer det" hon läser av dig väldigt långt innan.
ja red en valack som va sådan innan, han va van vid att få som han ville. och det gick inte alls när ja va bestämnd (d va innan ja blev lite häst rädd), då började han bocka och stegra, vart bara att rycka upp huvudet slänga sig hårt frammåt när han stegrade (då smal han ner rätt igen) och snärta till han på bogen och rumpan. då först fattade han att ja inte tänkte gå av och leda utan han fick snällt gå för bi. vi hade bråkat i ca 20 minuter. och så hände på många, många ställen. men det gick till slut och han gör inte så mer mot mig, eftersom han vet att det inte hjälper. SÅ sitt inte av
kolla även upp foderstaten, går hon på havre. iså fall hur mycket dom kan ju börja se "spöken över allt" av förmycket foder. det blir ju överskotts energi.
måste bara säga att det va en otroligt söt och fin häst.
Att backa förbi hinder tycker jag att du kan fortsätta med om hon vägrar, backa är jobbigare än frammåt så hon borde sluta vägra om du är envis.
Kan du inte leta upp nåt mindre dike nån dag när du har massor tid och bara vara envis. Sitt kvar och håll henne frammåt mot diket och ge dig inte. Det är ju som med lastträning, kan ta några minuter till nån timma men förhoppningsvis tar det kortare och kortare tid för varje gång. Men sitt inte av!
#14 jag vill inte använda spö på henne hon är så känslig tycker jag, och hon får inte havre i fodret jag använder musli blå. och tack! det är många som tycker hon är fin!
#15 ok jag kan nog prova idag vi har ledigt från skolan
#16 man du ska inte låta henne bestämma över dig. det gör du om du sitter av, då märker hon att det fungerar att komma ifrån arbetet. hon kan börja göra så överallt då, ja e egentligen oxå emot spön, men ibland behövs dom som förstärkning. hon kan ju skada sig själv och dig om hennes fjomp blir värre. man ska sätta stopp för det itid, annars e risken stor att det blir ett invant beteende, och dom e rätt svåra att bryta sedan. att lägga till spöt en eller två gånger skadar henne inte, vänj henne vid spöt innan du rider ut, stryk det försiktigt på hänne och viffta lite med det, så vänjer hon sig. d e med det att hon ska fatta att nu e det nog med fjomp och att det är allvar som gäller.
ja menar mer att du ska smätta till henne, du kan göra det på dig själv på ditt ben om du har stövlar eller chaps, för d e ljudet du ska utnytja inte att d ska göra ont.
hon är otroligt känslig om jag bara lägger på skänkeln flyger hon fram men jag ska prova har tyvär inget spö men det funkar väl lika bra med western tyglar?

jag har en häst som är en riktig mes när vi är ute i skogen ;)
buskar som blåser är farliga, vattenpölar, stenar, mystackar, stengärd, soptunnor ska vi inte prata om ;)
han stannar, och vill inte gå förbi, ville i början vända och gå hem, men idag vet han att jag inte ger mig, han kan stå där och rå blänga och försöka vända bäst han vill, men till sist ger han upp..
i början var det så illa, så vi backade hem 1 km ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#16 Jag tror att du tänker helt rätt med spöt. Om hon redan tycker att det är obehagligt med att t.ex. gå över en bro, så kan den negativa känslan förstärkas av att du ger henne ett rapp.
Och att sitta av hästen och leda förbi den behöver inte visa hästen något annat än att du är en stark, modig och bra ledare. Det har åtminstone jag lärt mig..
Min häst var också väldigt fjantig och rädd när jag köpte honom. De första månaderna var vi bara ute och gick i grimma och grimskaft. Jag tror att det gäller att själv vara lugn och avslappnad och försöka få hästen att förstå att det inte är farligt, snarare än att bestraffa den för att den tycker att något är läskigt.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.