Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3632 ggr
Cilla89a
0

foderjäst..

min tränare gav tips om att ge brimad foderjäst nu då han fäller lite ojämnt och är lite matt i pälsen som ska fällas (är blank där han har fällt)..

köpte foderjäst idag då, och där står att man ska ge 200-400 g/dag. och det måttet man får med ser ut som ett dl mått och enligt spannen rymmer 80 g. alltså skulle han äta drygt 4-5 dl per dag :O är inte det väldigt mycket?

ni som ger foderjäst, hur mycket ger ni?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

AusaBausa
0

Har för mig dem ger vårt halvblod 2 dl per dag för fällning..

Cilla89a
0

#1 var precis ute och fodrade, gav han 1 dl, och det var inte poppis ;) han äälskar krafft groov, och han såg helt förstörd ut när jag blandat i foderjästen ;) men det gick ner, men det tog tid :P

ska nog ge han en dl morgon och en dl kväll, men jag får se om han vill äta det.. tror inte jag får i honom 4-5 dl, som han ska ha enligt spannen…

Kimpa
0

när jag gav min stora foderjäst reagerade jag oxå på hur mycket hon skulle äta.
Gav 1½ dl morgon och kväll som jag fick blanda med betfor för att hon över huvudtaget skulle äta upp.

[Angel88]
0

vanlig bak eller mat gäst går lika bra vet dok inte hur mycket

Cilla89a
0

#4 fast nu har jag köpt 7 kg foderjäst ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Akerberg
0

Om man ger vanlig jäst, hur mycket ska man ge då? Funkar det med torrjäst också?

Cilla89a
0

#7 tror nog det blir billigare i längden att köpa foderjäst, fick 7 kg för 199 kr. och detta är som pulver. och eftersom han igentligen ska ha 4-5 dl, men får "bara" 2 dl per dag, så tror jag det hade sprungit iväg pengar ganska snabbt om man ska köpa dessa små fyrkantiga jästpaketen ;)

finns trådar om om vanlig jäst på buke.

Sehvrin
0

#7 Tror inte torrjäst är så bra, för den ska ju "chockas" för att den ska fungera när man ska baka (dvs ha på varmare vatten än kroppstemprerat).

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

attika
0

Min fick foderjäst förrut då gav jag honom 1dl/dag han äter allt man ställer in till honom, så det var inga problem med att han inte åt det.Glad