foderjäst..
min tränare gav tips om att ge brimad foderjäst nu då han fäller lite ojämnt och är lite matt i pälsen som ska fällas (är blank där han har fällt)..
köpte foderjäst idag då, och där står att man ska ge 200-400 g/dag. och det måttet man får med ser ut som ett dl mått och enligt spannen rymmer 80 g. alltså skulle han äta drygt 4-5 dl per dag :O är inte det väldigt mycket?
ni som ger foderjäst, hur mycket ger ni?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Har för mig dem ger vårt halvblod 2 dl per dag för fällning..

#1 var precis ute och fodrade, gav han 1 dl, och det var inte poppis ;) han äälskar krafft groov, och han såg helt förstörd ut när jag blandat i foderjästen ;) men det gick ner, men det tog tid :P
ska nog ge han en dl morgon och en dl kväll, men jag får se om han vill äta det.. tror inte jag får i honom 4-5 dl, som han ska ha enligt spannen…
när jag gav min stora foderjäst reagerade jag oxå på hur mycket hon skulle äta.
Gav 1½ dl morgon och kväll som jag fick blanda med betfor för att hon över huvudtaget skulle äta upp.
vanlig bak eller mat gäst går lika bra vet dok inte hur mycket

#4 fast nu har jag köpt 7 kg foderjäst ;)

Om man ger vanlig jäst, hur mycket ska man ge då? Funkar det med torrjäst också?

#7 tror nog det blir billigare i längden att köpa foderjäst, fick 7 kg för 199 kr. och detta är som pulver. och eftersom han igentligen ska ha 4-5 dl, men får "bara" 2 dl per dag, så tror jag det hade sprungit iväg pengar ganska snabbt om man ska köpa dessa små fyrkantiga jästpaketen ;)
finns trådar om om vanlig jäst på buke.
#7 Tror inte torrjäst är så bra, för den ska ju "chockas" för att den ska fungera när man ska baka (dvs ha på varmare vatten än kroppstemprerat).

Min fick foderjäst förrut då gav jag honom 1dl/dag han äter allt man ställer in till honom, så det var inga problem med att han inte åt det.