Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4473 ggr
Zaphix
0

Slår sig.

Går rakt på sak..

Storis har ett ganska rejält övertramp med bakbenen, det har gjort så att han slår sig ibland på bakhovarna med framhovarna. Men det har inte varit så ofta..

Nu har det dock ändrats. Equiterapeuten var ute hos oss för snart två veckor sedan och efter det har han slagit ihop hovarna mycket oftare. Främst händer det nöär jag travar igång honom och han inte är helt varm i kroppen, då slår han sig riktigt ofta. Men det avtar när han är varm..

Vad kan man göra åt det? Hovarna slits.. Har boots bak, men dom täcker ju inte ända ned på hovarna.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

hestellen
0

Menar du inte att han slår sig med bakhovarna på framhovarna?   Prata med hovslagaren! Så kan han försöka ändra lite så han rullar över bättre=)

Zaphix
0

Ja, så gör han.

Okay.. Det kan ju vara en bra lösning. :)

Min och Dackes blogg

Alex
0

Sätt boots på framhovarna istället?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

_Jag_
0

#3 Precis min tanke :P

hestellen
0

Oj, jag läste visst inte det sista så noga. Ja, bootsen gör bättre nytta fram. =)

Alex
0

Sen så kan jag ju tillägga att det är ett problem som ofta uppkommer när hästen lägger för mycket vikt på framdelen, och därmed har framhovarna i backen längre tid (=bakhovarna hinner slå i, innan hästen flyttar framhoverna). Så det bästa sättet att bli av med det på, och som håller bäst i längden, är ju att få hästen att bära sig ordenligt på bakdelen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

sus-sharon
0

du kan be hovslagaren korta tårna lite också.

min har lite samma problem, men med boots på framhovarna och korta tår bak så går det mycket bättre.

och, förstås, ju starkare hon blivit, ju mindre slår hon.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Zaphix
0

Men boots på framhovarna? Det är ju bakhovarna som blir skadade?

Jo, han går gärna på bogarna, helst i början av ett pass då han är stel. Men han slutar upp med det när han är uppvärmd. Och då slutar även slagandet.

Min och Dackes blogg

hestellen
0

Blir han skadad bak?:O Är du verkligen säker på att han slår sig mot frambenen då? I så fall låter det mer som att han stryker sig bak. Alltså slår bakbenen mot varandra. Då rekomenderar jag benskydd/lindor bak, och kanske även boots om det behövs=)

Zaphix
0

Alltså, bakhovarna blir skadade på framsidan.

Min och Dackes blogg

hestellen
0

Hmm, det låter konstigt:/ Inget jag varit med om själv, men att prata med hovslagaren är nog mitt första tips då iaf=)

Mixie
0

Sätt på ett par boots med tyngd i fram för att fördröja upp steget, inte för att skydda, har han tyngd i fram kommer han lyfta mer på benen och då hinner han undan med bak, även om du sätter boots som skydd i bak så kommer han ju fortsätta slå sig fast på skydden i stället och så fortsätter han vara snabbare i fram än bak steget ojämnt så det bästa är att försöka jämna ut det istället =)
Det är lite komplicerat hoppas du förstår hur jag menar =)

//Mickan

AnnaBrandell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som jag förstår det så skalpar han sig bak? alltså stryker tån på framhoven mot bakhovens framsida? så att det blir märken på bakhoven.

I regel är detta inte speciellt farligt ifall han inte slår i jättehårt så att det blir som hack i bakhoven.
Det finns skydd att köpa, så kallade skalpers. Är som gummiboots med en flärp som du sätter längst ner runt hoven med flärpen upp på framsidan hoven, skyddar men är svåra att sätta fast så att dom inte åker upp. (bild)

Sen kan du som tidigare nämnts korta tån fram för att få en snabbare överrullning eller vända på framskorna, även det ger samma effekt. Problemet är väl att du kanske inte vill ha den snabba överrullningen i rörelsemönstret hela tiden?

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Zaphix
0

#13 Ja, precis så han gör!

Har du någon aning om var man kan köpa såna boots?

Korta tån är jag osäker på, eftersom det bara är när han är ouppvärmd som det inträffar, sedan springer han på bra utan att slå ihop.

Min och Dackes blogg

AnnaBrandell
0

Dom finns att köpa i dom flest travbutiker, det finns dom med "spikar" som man spikar fast mellan skon och hoven för att dom ska sitta bättre och så finns det dom utan som man bara trär på hoven dock är det väldigt svårt att få dom att sitta fast.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

jeanette
0

Det där är hovslagaren som ska åtgärda, endera genom att fördröja bakbenet eller skynda på överrullningen fram. Att sätta på boots tar knappast bort grundorsaken.

AnnaBrandell
0

Ja självklart ifall det vore så att den slår ihop hela tiden.
Nu slår den bara ihop under uppvärmingen då den kanske har lite stela muskler och så.

Nu vet jag ju inte på vilken nivå trådskaparen rider tex, dressyr med hästen. Men om du kortar tån fram eller kanske till och med vänder på skorna så får du en snabbare överrullning = ett rundare steg. Det är ju inte säkert att hon vill ha ett rundare steg på hästen.
Och ska du fördröja bakbenen så behöver du antingen en jättelång tå = sliter oherhört mycket. Eller tynga med antingen tunga boots eller tyngre skor = sliter också onödigt mycket.
Det är så mycket lättare att få frambenen att röra sig snabbare än det är att få bakbenen att röra sig långsamare.

Så ifall nu inte hästen går och slår ihop för jämnan så tycker jag att skydd är en bra lösning ifall hon inte vill hålla på och vinkla hovarna. För det blir ju trots allt en påfrestning för senorna när du håller på och ändrar hovvinkeln.