Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttidningsurklipp
Läst 2669 ggr
Mari
0

Häst allergisk mot gräs

Hästen Pandora är allergiskt mot gräs

Såg denna artikel på aftonbladet precis. Är det verkligen rätt mot hästen?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Alex
0

Jag tycker absolut inte det är rätt mot hästen. Men känns som att det borde vara nåt speciellt ämne i gräset hon är allergisk mot och inte just gräs i allmänhet… För är hon allergisk mot gräs borde hon ju vara allergisk mot hö/hösilage också, och då undrar jag ju var hon äter.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Mixie
0

Jag läste den där inne på aftonbladet.. Känns som om att det är humanast att avliva hästen…

//Mickan

lisette
0

undrar om det inte kan vara just en sorts gräs den är allergisk mot. undrar hur det är med hö?

Mari
0

Ja jag undrar också om det bara är en sorts gräsden är allergisk emot..

Fast den där utstyrseln kan ju inte skydda så bra, hästens mule är ju synlig och den måste ju hästen säkert ha nere i marken någon gång?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jojaton
0

Usch, känns ju inte riktigt schysst mot hästen att ha kvar den.

Johanna - Instagram

[Angel88]
0

varför inte låta den gå i en grus hage då!!..

allt detta löjliga tjat om att hästar måste gå på gräs. den kan fungera med hö och i en grus padock..

stackars lilla sto.

MLphoto
0

Jag hade låtit den stackarn somna in. Ingen häst mår bra av att vara så inpackad hela tiden för den delen heller..

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Maja
0

Nej, usch.. Den skulle jag ha avlivat, kan ju inte vara ett vidare kul liv.. :/

hestellen
0

Usch, stackarn, som sagt, mulen då? Kan inte tänka mig att den låter bli o sätta ner den, eller har hon lärt sig o inte göra det kanske?

Jag tänkte också på grushage. Normalt sett tycker jag det är hemsk, med tanke på risken för sandkolik och ja kolik öht. Hästar SKA gå på gräs. Om inte är det ju som att ta bort hela deras beteende o instinkt. Men med tanke på just denna hästen verkar ju grushage oavsett konsekvenser milt!

Zabbio
0

Låt den gå på grus då!

Hm.. jag har följt dödshjälpdebatten en hel del (på människor) och börjat fundera.. Ofta är försvaret till dödshjälp, på vuxna eller spädbarn m.fl att ''de inte kan ha ett värdigt liv'' med den och den sjukan.. men frågar man mäniskor som faktiskt har sjukan, istället för de som bara föreställer sig hur det är, så vill de människorna leva, och de är ofta lyckliga och levnadsglada. Inte skulle jag kunna avliva någon av dem för att de ''måste lida'' i mina ögon? Det har fått mig att tänka om med djur också.. vill de verklgen hellre dö? Hur kan vi sitta och säga att just den hästen inte kan ha ett lyckligt liv för att den inte kan göra precis allt som andra hästar kan? Djur är ju inte ens medvetna, som människor, om hur de ''borde'' vara.

Att hålla hästen nöjd lär kräva mycket, och jag hade förstått om ägaren låtit den somna in, men jag anser inte att vi kan sitta och säga att den hästen inte kan ha ett bra liv pga en allergi.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Maja
0
Alex
0

#10 Fast att jämföra människor och djur i det läget anser jag är fel. En människa kan bli av med armar och ben i en svår olycka och fortfarande ha inställningen att "Jag är glad att jag lever", eftersom vi vet vad som kunde ha blivit, att det kunde ha vart värre. Så tänker inte djur. De förstår inte att "Jag kunde ha dött istället, så jag är glad över att jag lever, även om jag inte kan göra alla de saker jag vill". Snarare ser ju de allting tvärtom, de förstår inte varför de inte kan eller får göra de saker de vill.

#11 Det står ju i de artiklarna att hon är allergisk mot alla typer av gräs… Då borde hon ju inte heller kunna äta hö? Då skulle jag verkligen vilja veta vad de ger hästen för mat…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#12 - Joo, det undrar jag med..

lisette
0

#10 hade något hänt med mig som gjort att jag blivit ett kolli hade jag velat försvinna. tänk att ha ett fullt normalt liv och sedan bli ett kolli som inte ens kan tänka. usch nej.

en häst ska äta gräs, så enkelt är det bara.

Cilla89a
0

fast tänk alla topphästar som står på box 24 timmar om dygnet året runt, ev, om dem har tur komma ut i en minimal grushage nån timma.
så det skulle ju vara en lösning att låta den stå i box/grushage. tycker det är överdrivet att folk tycker den borde avlivas. visst är det trist att inte kunna gå i gräshage, utan att vara inpackad, speciellt på sommaren, men höst/vinter ser jag inget större fel i det hela om att låta den stå i grushage faktiskt..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Maja
0

#15 - Fast det jag undrar mest är vad hästen egentligen äter? Gräs och ämnen som finns i gräs finns ju i väldigt mycket mat och i i stort sett alla växter över huvud taget..

Cilla89a
0

#15 jo, det är klart, man kan ju undra vad den äter om den inte äter hö/hösilage o.s.v. men förutsatt att dem har en bra lösning på det anser jag inte att det är nödvändigt att avliva..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zabbio
0

Jag jämför inte hästar och människor genom att ge hästen mänskliga drag, men allt som lever vill leva. Och inte är vi väl så blinda att vi inte kan läsa av våra djur? Jag tycker inte att hästen ser deprimerad ut, men utan att träffa den IRL finns inget sätt att bedöma om den mår psykiskt dåligt. Jag sätter mig fortfarande emot att avliva för att ''den måste lida eftersom den inte kan äta gräs'', utan att ens ha sett hur hästen verkar må. Ska vi fundera på att avliva alla fånghästar som måste hållas i grushage och bara äta magert hö för att inte få återfall, för de måste ju lida nästan lika mycket..? Kanske det finns mer även i hästens liv än att äta, trots att de i grunden är byggda för att äta otroligt stor del av sin tid. Kanse vill de leva och tycker om att leva trots att de kanske t.o.m. har ont emellanåt, det har vi inte en aning om utan att läsa av dem. Och knappt ens då.

Nej, hästen kan inte tänka ''jag kunde ha dött'', men det är knappast huvudanledningen för människor som fortfarande vill leva heller, jag tvivlar på att jag hade velat fortsätta leva av tacksamhet för att jag inte dött…. Skillnaden i tankesätt skulle snarare vara hästen till fördel; den kan inte tänka ''alla de andra får springa och äta gräs'' eller ''jag hade kunnat äta om bara inte…''. Den känner inte heller att ''jag är annorlunda och jag duger inte'' (vilket faktiskt är vad som får en del skadade och sjuka människor att söka dödshjälp, inte själva skadan i sig). På en del svårt skadade djur ser man att de har gett upp, de vill inte mer helt enkelt. Låt dem då få somna in om man inte tror att man kan göra det bättre för dem så att de lever upp igen. Men på många djur om är svårt skadade eller sjuka ser man ändå pigga ögon eller ett nöjt lugn. Om ni ska döma deras livskvalitet, se hur de mår, inte hur de borde må enligt er standard. Och tänk efter om de mår dåligt pga sjukdomen, eller om det är något runt omkring som kan ändras för att de ska må bättre. Det kan till exempel vara att hänga in en boll till en häst på boxvila, ibland räcker det med något sådant för att ge hästen nytt mod. Ibland krävs mer. Och ibland kan man inget göra.

Djur som människor har faktist en hel del gemensamt, bland annat viljan att leva och förmåga att anpassa sig till nya livssituationer. Att man inte kan överföra allt till 100% mellan oss, pga människans annorlunda tankesätt, förstår jag. Men jag tycker ändå att frågan är relevant. För tankesättet (mellan ''normala'' personer) när det gäller aktiv dödshjälp och huruvida den här hästen ska leva eller inte enligt era svar i tråden, är EXAKT samma. Nämligen ''de måste lida'' och ''jag hade aldrig velat..''. Och jag undrar om inte synen från ''de som måste lida'' är ganska lik den också. Men det är förståss svårt att be hästen förklara hur den tänker.

#14 Har du träffat någon i en sådan situation? :) Kanske du ska fråga ''dem'' istället? Jag har också väldigt svårt att tänka mig ett lyckligt liv om jag t.ex. skulle bli totalförlamad. MEN de människor jag känner som hamnat i sådana situationer (efter ett 'normalt' liv!) vill leva. Innan olyckorna hade även de svarat att de hellre hade dött än råkat ut för ''det'' men nu efteråt har de ändrat uppfattning. Trots att många ofta har ont och enligt våra normer ''lider'' så vill de leva… Jag anser bara att vi ska passa oss för att döma någons livskvalitet utan att själv vara i samma situation. Det gäller även djuren, vi kan inte veta hur de tänker, men djur ljuger inte. Vi kan faktiskt läsa av deras sinnesstämning rätt väl, om vi känner dem. Och vi här på internet känner inte den hästen och vet inte hur mycket den lider av sin allergi.

Jag är absolut inte för att rädda ett djur till varje pris. Ibland finns inte resurserna, ibland vill nog individen få somna in ändå. Men jag är emot att döma någon annan varelses livskvalitet efter hur man själv tänker och tycker att det borde vara. Kommunikation! Läs av! Och försök först höja livskvaliteten trots omständigheter runt djuret, om det går.

Och om vi nu ska vara ärliga med jämförelserna.. jämför du en häst som inte kan äta gräs med en människa som inte kan röra sig alls, inte kan kommunicera och eventuellt inte heller kan tänka?

En människa ska kunna gå, stå, sitta, höra, se, tala och ta hand om sig själv, så enkelt är det bara. Eller är det verkligen det? :)

Jag är också nyfiken på vad hästen egentligen äter.

Alex
0

#15 Fast det tycker jag är minst lika hemskt, om inte värre. Bara för att hästen är bra och mycket värd så får den inte vara häst… De som gör så tycker jag ärligt talat kan börja med motorsport eller nåt istället. Då kan de ha sina värdefulla bilar ståendes i garaget.

#18 Jag kan bara säga simpelt att jag tycker att det är fel att hålla hästar på ett onaturligt sätt, så de inte kan leva ett riktigt hästliv. Och då menar jag i stort sett allt från att låta hästen gå ensam i en hage till att stå inne i en box större delen av livet. Missförstå mig rätt nu, självklart finns det ju undantag, och att rida på hästen och allt vad det är inte är naturligt… Jag vet det, men det är inte det jag menar. Självklart får hästarna stå ut med tamlivet och sånt vi hittar på, och som kanske måste göras pga skador eller liknande… Men när vi inte använder hästen så ska den få gå i en stor hage med kompisar, och leva ett så naturligt hästliv som möjligt.

Jag kan ju även tillägga att skulle min häst bli skadad och beordrad boxvila i ett halvår, även om det var 100% säkert att hon skulle bli helt bra efteråt, skulle jag ta bort henne. Aldrig att jag skulle utsätta henne för det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zabbio
0

#19 jag är helt för ett naturligt hästliv i den mån det går, men jag tänker inte dömma en häst till döden när det inte går, utan att ens ha sett om hästen faktiskt är olycklig.

gejsa
0

Allt sånt här är svårt att säga hur man skulle göra eftersom ingen av oss är i den sitsen. Den dagen man själv skulle hamna i den sitsen så reagerar man nog helt annorlundan än man skriver här. Så jag skulle aldrig skriva vad jag skulle ha gjort i detta läge.

Marija
0

Håller med #1.

Undra också vad 17 hon äter?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Invisible
0

Jag tycker inte att det där är något liv för en häst… :/

lisette
0

#18 nu är det nog ganska svårt att fråga en människa som inte kan medla sig med omvärlden hur den mår…. ;)

men nej, jag har inte träffat någon - tack och lov.

jag kan bara tala för mig själv vad jag känner.

Kristina-
0

Stackars häst , den lever på sockerbetsagnar och sojaolja ,vad är det för liv för en gräsätare ?

h00jff
0

Nej, det är verkligen inte rätt mot hästen. Usch vad hemskt. Ibland undrar jag vad man gör för att hålla hästen vid liv… flera antihistamintabletter per dag. Suck!

gejsa
0

Tänk om tidningen överdriver som så många skriver när jag har länkat från en tidning. :) Hästen kanske inte alls mår så dåligt som det skrivs om.

Vi har ju tex en massa islänningar som kläs in i paket (eksemstäcket alltså)  sommartid med. Dom lider jag verkligen med. En del islänningar får vara ute några timmar mitt på dagen och stå med eksemtäcke även då inne har jag sett. Många islänningsägare tror att dom inte får äta för mycket protein för att det är så kargt på Island osv osv.

Detta är en häst hur många islänningar med eksem har inte vi i Sverige? En tanke bara.

Alex
0

#27 Det är väl ändå lite skillnad. En häst med eksem får ju äta, de får vara i en vanlig hage och leva normalt. Och sen undrar jag vart du har fått för dig att "många" islandshästägare tror att de inte får äta för mycket protein?

Och jag kan säga även där, att de hästar som verkligen lider under sommarhalvåret och är extremt känsliga, de anser jag faktiskt också borde tas bort, om det inte finns någon möjlighet att flytta dem till ett knottfritt område.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

#28# Snälla du, fått för mig……trodde nog att du också som är mycket med islandsägare har hört det. Konstigt om du inte hört det måste jag säga.

Och när jag menar protein så är det bl a gräset sommartid. Dom kan leva på ingenting tror många. Så där är maten som dom inte får äta normalt. Visst dom får gå i en hage men så mycket mer är det inte för en del. Tror och hoppas att folk mer och mer börjar förstå att även en islänning behöver protein för att bygga muskler och bli en stark häst.  Dom får även stå med sitt islandstäcke mitt i sommarvärmen. Även om det sägs att täcket inte är varmt så nog sjutton är dom genomsvettiga under.

Jag kan nog gissa mig till att säkert hälften av alla islänningar som bor här i Sverige som har eksem lider.

Cattix
0

Jag tycker också att avliva hästen låter lite väl mycket. Visst, den här hästen mådde dåligt när hon fick bölder och grejer, men hon mår ju inte så nu.

Skillnaden mellan den här hästen och en "vanlig" häst är ju att hon inte kan äta gräs eller hö, och inte kan vistas på gräs. Hon lider ju knappast för det. Ang. fodret så finns det säkert något annat hästen kan äta istället för hö, och jag tror faktiskt inte att en häst tänker så långt som att den kommer sakna hö.

Och hagen då. Så hemskt tror jag faktiskt inte det är att ha en sådan dräkt på sig. Inte så pass att hästen, om vi kunde kommunicera med den, skulle be om att få dö istället för att ha den där dräkten på sig. Dessutom är det ju inte så att hon aldrig får gå utan dräkten, man får ju helt enkelt hitta lösningar. Förutom att hon inte har dräkt i stallet eller när hon rids kan man ju låta henne springa av sig utan dräkten i en paddock eller liknande. Alternativt låta henne stå i en hage med annat underlag emellanåt.

Jag tycker verkligen att man ska vara barmhärtig nog att ta bort en häst som har ont eller på något sätt lider, men bara för att en häst inte lever ett "vanligt" hästliv in i minsta detalj betyder det inte att det inte är ett bra liv.

Alex
0

#29 Japp, jag känner väldigt många islandshästägare. Men de flesta är väl tillräckligt kunniga för att veta att de behöver protein. Sen att de är lättfödda är ju en annan sak.

Och din islandshäst har väl eksem? Lider han?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

#31# Ville bara få folk att tänka på att det finns hästar i vår närhet som lider. Fast det är så vanligt så folk tänker inte på det längre.

Men jag kan ju svara på din sista fråga. Han lider inte så mycket eftersom han både slipper täcket och att jag sköter honom bra. Han kliade ju varken av sig man eller svans elller fick sår förra sommaren tex. Men skulle han bli så dålig att han lider och kliar sönder sig överallt som en del eksemhästar gör så skulle jag nog fundera på vad jag skulle göra med honom.

Just det ordet "lättfödd" är ett otäckt ord när det gäller islänning. Jag har inte sett att dom är mer lättfödda än en fjording tex. Men det verkar många tro. Menar inte dig nu fast du verkar ta åt dig så fort jag nämner islänning.

Alex
0

#32 Nej, inte mer lättfödda än en fjording. De är kallblod båda raserna, alla kallblod är i regel mer lättfödda än varmblod.

Sen tycker jag det är fel att jämföra en islandshäst med lätt eksem, som klarar sig bra med täcke, med en häst som får smärtsamma bölder och svårt att andas så fort den kommer i kontakt med gräs. En häst som får såna problem av knott, som har den graden av eksem, en sån häst kan jag jämföra. Och jag har samma åsikt när det gäller dem. Dock är de väldigt ovanliga.

Sen förstår jag inte på vilket sätt det är värre att ha ett tunnt eksemtäcke på en häst under sommaren för att skydda mot insekterna och låta hästen stå inne de värsta perioderna, än att ha ett tjockt vintertäcke på en häst med tunn päls på vintern och stalla in den när det är dåligt väder.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

#33# Precis. Men så tänker inte alla tyvärr. Utan dom hör bara att den är lättfödd.

Jag hade inte tänkt ta upp fille i denna diskussion. Det var du som frågade och jag svarade. Så jag har inte jämfört fille och hästen i länken. Det är du själv som gjorde. Jag menade självklart dessa stackars hästar som står och kliar sig blodiga och kliar bort all päls som finns  här runtomkring oss i våra hagar här i Sverige.

Ja, alla tycker vi olika vad som är värst och inte. Det är dom som inte har islandshäst och eller kanske har i sin närhet som jag ville skulle få en tankeställare.  Detta är ett diskussionsforum och inte bara vad som är svart eller vitt.

Håller med dig ang täcken. Sorro tex hade aldrig täcken på sig här hemma (mer än om det snöade blötsnö hela dagen eller spöregnade och blåste samtidigt). Och det har han inte där han står nu heller.  Men får en häst ont i ryggen som tex gobban som är gammal så måste man sätta på ett täcke vintertid. Men jag skulle aldrig stalla in bara för att det är kallt. Jag är nämligen så att det ska vara så naturligt som möjligt. Så det håller jag med dig om.

Alex
0

Jag syftade inte på Fille. Utan mer det du skrev i inlägg #27, om att vi har en massa islandshästar med eksem i Sverige. Och ja, det finns en del. Men antalet sjunker och det är inte så många som har det så illa att de kliar sig blodiga. Så det var det jag menade, för när du skrev att det är så många som har eksem så tog jag förgivet att du menade alla med eksem och inte bara extremfallen. För de är det inte så många av.

Och ja, du sätter på täcke för att din häst inte ska få ont i ryggen. Jag sätter på täcke för att skydda min häst från insekterna. Ändå tycker du det jag gör är värre?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Toscany
0

#21 Håller med, det är en situation som är för svår att sätta sig in i när man inte själv är där.

gejsa
0

#35# Lustigt att du alltid ska försvara dig när jag skriver om eksem och islänningar. Tänker inte argumentera mer med dig eftersom det inte var det jag ville utan att folk skulle få upp ögonen på hur många islänningar som står och lider i hagen det finns. Sedan om din lider vet jag inte eftersom, vad jag vet din inte har eksem. Det är dom som har grovt eksem som jag syftade på. Och jo då, dom flesta kliar sig blodiga. Har haft en i stallet bl a. Men det är en annan historia.

gejsa
0

dubbelt

gejsa
0

Men vart tog mitt inlägg nr 37 vägen? Har någon tagit bort det?

Alex
0

#37 Jag försvarar mig inte, jag försöker bara komma med fakta (det råkar ju vara ett ämne jag kan en del om). Och nej, de flesta kliar sig inte blodiga. Jag har stött på en enda häst som gjort det (som tydligt led), och då räknar jag hästar som sköts på ett bra sätt. Den hästen anser jag borde ha tagits bort för längesen. Och nej, min häst har inte eksem. Jag försökte bara säga att jag sätter på täcke i förebyggande syfte för att hon inte ska få ont av insekterna, precis som att du sätter på Gobban täcke för att han inte ska få ont i ryggen. Men ändå anser du att det är värre att sätta på en häst ett eksemtäcke?

Jag kan ju säga såhär, om man nu ska jämföra en gräsallergisk häst med en knottallergisk, hade gräsallergikern bara reagerat på kontakt med gräs på huden, och fått reaktioner där (klåda, smärta…) vid kontakt, då hade det vart en annan sak. Då hade det bara varit att täcka hästen så hade den klarat sig bra, precis som en knottallergiker.

Skillnaden? I artiklarna står det att hästen får andnöd när hon kommer nära gräs, och eftersom hon är allergisk mot alla grässorter så lär hon ju inte kunna äta grovfoder. Och det är jag rätt så säker att du har ganska bra koll på, hur en häst som får för lite grovfoderbör må. De är ju trots allt gjorda för att tugga 16 timmar om dygnet, och ständigt bearbeta mat i magen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zabbio
0

#30 du har förstått min poäng helt och hållet (även om du listade ut det utan att läsa just mina inlägg så har vi i stort sett samma syn på det) bara för att det inte är normalt behöver hästen inte ha en dödslängtan eller vantrivas..

gejsa
0

#40# Hur kommer det sig att mitt inlägg försvann?

Jo, för mig känns det som du försvarar dig. Du skriver att du vill komma med fakta. Men du tänker inte på att det jag berättar om är fakta för mig? Antagligen är väl du i andra kretsar mot mig. Jag är väl inte så mycket bland tävlingsfolket som du. Utan mer dom islänningar som rids för husbehov. Ja, inte vet jag. Men jag har iaf sett många klia sig blodiga. Tycker det är mycket konstigt om inte du sett det som varit så mycket bland islänningar. Men skit samma. Jag vet ju vad jag sett. Eller hur?

Sedan har jag knappt nämnt den hästen som det handlar om i inlägget mer än att jag skrev att dom kanske överdriver om hästen eftersom den går ju ute iaf. Vill inte ens skriva om vad jag skulle gjort om jag själv ägt den hästen eftersom man aldrig vet det. Jag är inte i den sitsen och förhoppningsvis blir jag det aldrig heller.

Gobban blir inte svettig av att ha täcket på sig som en eksemhäst har mitt i solen. Det är en viss skillnad på att ha täcke på sig sommar- resp vinter. Visst vet jag att många behöver ha eksemtäcke på sig. Men man kan kanske orka ta av det när dom tas in på kvällen. Jag vet ett stort stall där dom får ha på sig eksemtäcket dygnet runt. Även inne och dom får gå ute ca 3-4 timmar bara sommartid. Det tycker jag inte är humant mot hästen. Är du intresserad vilket stall jag menar så får du gärna mejla jag skriver inte ut det här.

Maja
0

#42 - Det var jag som tog bort det eftersom det var dubbla, men du hade visst hunnit ändra ett av dem till "dubbelt" innan jag var klar.

Zabbio
0

#40 Det är mycket möjligt att hästen har ont pga fodret, inte för att vi vet det här, de kan ju ha kommit på något sätt som ger både fiber och tuggbehov tillgodosett. Är hästen även allergisk mot halm? Det är ju inte en grässort på det viset. Annars går det säkert att få fram någonting med lång tuggtid, lagom närings och fiberinnehåll för att hästen ska må ok i magen.

Men oavsett om hästen faktiskt skulle ha ont, kanske tom rätt rejält ont emellanåt, är det inte alls säkert att den vill dö. Den kan faktiskt ha ett gott liv trots en del smärta. Människor med kraftig reumatism eller av andra anledningar faktist har rejält ont vill inte dö bara för den saken, så varför skulle en häst vilja det? Så olika är vi inte ändå, vi resonerar/tänker på helt olika sätt och vi uppskattar olika saker i livet men vi är allihopa levande varelser med en hel del likheter mellan oss. Utan att känna hästen vet vi inte om den mår så dåligt att den är väldigt olycklig eller vill dö.

Sen kan det finnas andra anledningar till att ta bort hästen, tex om ägaren inte har råd och tid att ge hästen den speciella omsorg den kräver. Och jag undrar verkligen varför hästen, om den är så sjuk, vistas i en gräshage istället för en stor grus eller sandhage. Antingen är den inte så sjuk som det verkar eller så föredrar ägaren att göra hästen dödsjuk framför att släppa den i en mindre grushage/har inte resurser för en stor nog grushage…

#24 Du jämför fortfarande en mäniska helt utan möjligheter att röra sig, kommunicera eller någonting, med en häst som är allergisk på gräs?

Hästen kan faktiskt kommunicera.

Och även om du inte kan fråga de som inte kan kommunicera, så kan du fråga de som faktiskt kan kommunicera men ändå är i en, ur våra ögon sett, ''hopplös'' situation. Exempelvis totalförlamade. Nu hade jag absolut sagt att jag inte velat leva om jag blev totalförlamad, och det har de också tyckt och tänkt innan de råkade ut för det. Men inte längre. Och därför tror jag inte heller att en häst som inte kan leva normalt hellre vill dö, bara för att vi inte ser det som ett normalt och sunt hästliv. Lär känna hästen först, se om något kan ändras till det bättre (ex. kanske en grushage ger mindre symptom) och avgör sedan om det är snällast att avliva eller om hästen trots allt är helt ok med sitt onaturliga liv.

gejsa
0

#43# Ha, ha så det var därför. Jag trodde min dator krånglade.

gejsa
0

#43# Ha, ha så det var därför. Jag trodde min dator krånglade.

Alex
0

#42 Jag är också bland islänningar som rids för "husbehov". Flört och faktum är att antalet importerade islänningar som får eksem har minskat kraftigt de senaste åren, och de som får det får det oftast lindrigt, eftersom vi har mer kunskap om det och kan förebygga det på bästa sätt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Royalz
0

Bättre att sälja hästen dit det är snö året runt, så slipper den komma ikontakt med gräs..

gejsa
0

47# Ja, det hoppas jag verkligen.

Det har ju även kommit upp så bra medel som tex Absorbine. Ett bra medel som folk har råd att köpa till sin häst. Det gäller bara att få folk att köpa det för att prova hur bra det fungerar.

Du har ju tex bott hos flera uppfödare på islänningar så inte är det bara husbehovshästar du varit hos.

Alex
0

#49 Nej absolut inte bara. Glad Men även de med hobbyhästar vill väl sköta sina hästar på bästa sätt? De har ju dessutom ofta mer tid till pyssel med var och en av hästarna, om man har kanske 1-3 stycken, än en som tränar, tävlar och föder upp som kanske har ett 20-tal, minst.

Så varför hästarna skulle ha mindre besvär av eksem pga att de är tävlingshästar förstår jag inte? Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

gejsa
0

#50# Tävlingshästar är ju mer värda och så vill dom inte att det ska synas när dom tävlar att dom har eksem. Det är väl eg inte så svårt att lista ut. Handen på hjärtat så förstod du nog det själv också. Skrattande

Alex
0

#51 Nej det gjorde jag faktiskt inte. Där jag har vart var majoriteten av hästarna (nästan alla) importerade, ingen hade eksem. En inackordering hade lite känningar i alla fall, men klarade sig bra med täcke.

Och för att hästen har ett lägre försäljningsvärde så betyder väl inte det att man bryr sig mindre om hästens välmående?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lisette
0

#44 hur ska hästen kunna säga att den inte vill äta gräs? :S

en häst väljer ju gräs framför hö/hösilage. och jag ställer mig bakom alex där, undrar vad den får för grovfoder…

gejsa
0

#52# ha ha nej inte för mig. För mig är alla djur lika mycket värda oavsett om jag fått dom till skänks som tex Gobban. :) Men för många andra. Så krasst är det faktist inom hästvärlden även om du inte märkt av det.

Maja
0

#51 - Oj, jag känner många eksemhästar som tävlas.. Och visst är det inte vidare skoj med eksemhästar, men nog tusan behandlar man inte en häst bättre bara för att den är värd 40.000 kr mer än den andra hästen i stallet?

Precis som Alex skriver så lär väl lilla Stina hinna lägga mer vård på sin häst än vad Partik hinner på alla sina 20 hästar? Vi hade runt 35 hästar på min ridkola innan och ridläraren var ute och tävlade dressyr med sin valack lite då och då och han var verkligen välutbildad, den hästen. Men hon gav inte honom bättre mat, mer omvårdnad eller bättre kvalité på foder. Alla hästarna fick samma sak. Även hästarna som tyckte att grisepass var den bästa gångarten och förmodligen aldrig kommer att ta sig ut på tävlingsbanan.

Så att man är mer noggrann med att ge sin tävlingshäst det bästa vet jag inte om jag håller med om. Vanliga "svensson"-hästar får nog minst lika mycket vård.

För inte skulle väl du börja ta hand om en häst mycket mer än Fille om du skulle få dig en VM-häst i stallet?

gejsa
0

#55# Tror nog att sånt där uppfattas olika tyvärr. Hur man sköter en häst bra eller inte. Men det är ju jättebra att ni bara ser välskötta eksemhästar där ni bor. Det ska dom få en eloge för dom som gör det.