körövningar
Hej. Jag kör två minishettisar i par och ska även börja köra en welsh mountain nu
. Men behöver lite inspiration. Typ på olika körövningar. Alltså på bana med typ koner och annat så man tränar sig själv och hästarna. Vet ni några bra övningar eller kanske någon sida med olika övningar? :) Är inte så bra på det här med körning, har lxm typ lärt mig själv så behöver hjälp och inpiration.
Slalom. gå i mellan och på plankor… trava en sträcka och sedan stanna osv :)
Lär dig programmen Svenskt lätt 2 och 3 (Finns på www.kuskringen.nu) Jättebra och varierad övning att köra program.
Tänk på ställningen i alla hörn. Blicken ska se vägen, inte hästnacken. Halvhalter innan hörnpassering, tempoväxling och ny väg.
när jag tömkör beror de oxå på vilken häst jag har, med min vana lilla shettis arbetar jag med ryggningar mellan bommar, halter mellan två hinderstöd och då ska hästen kunna stå stilla i 20 sek på samma plats man märker gärna ut en 30 cm bred linje så man vet vart fram eller bakhovarna ska hamna detta gör jag även i vanlig körning, slalomkörning i trav och skritt, arbetning på volten, sidvärtsrörelser mellan bomar från ena långsidan till den andra, annars e de ju bara ut i skogen å får dom riktigt styrtama mellan träden, om du har två personer till hjälp så kan du du öva dem dra, medans du kör håller vadera person i vars en ände utav nått rep som fästes i ringen för skakelremmarna. man kan då öva motstånd och få hästen att arbeta i rätt läge med ryggen, varje gång hästen sänker sitt huvud ökar man trycket i repet alltså man håller emot mer men börjar hästen dra upp huvet släpper man efter. ^^

tack så jättemycket för tipsen =) . #2 Jag känner mig jättedum, hittar inte programmen påden hemsidan :S.

Träna precision och maratonhinder med koner. (Då kan man riva om man kommer helt fel, vilket kan vara bra i början innan man får in snitsen!)
Jag ställer oftast upp en bana med koner, två snäpp svårare än nivån jag tävlar på. Ska jag tävla med +30 så tränar jag med +10 eller +15. Det medför att vissa koner flyger all världens väg ibland, men oftast inte faktiskt. Man lär sig hur hästen fungerar ihop med vagnen i de allra snävaste kurvorna efter ett tag och då kan man faktiskt klara såna banor felfritt på träning även om man aldrig skulle komma på tanken att tävla på någon liknande nivå.
Rakkörning är svårt, alltså att ha 3-5 portar på en precis rak linje efter varandra med varierande antal meter emellan.
En bra svängövning är att ställa en port längs staketet/väggen på ridbanan, nästa port 10 meter bort fast 2-3 meter ut från väggen, och tredje porten ytterligare 10 meter bort precis bredvid väggen, som den första porten står. Vinkla inte portarna utan låt dem stå helt vinkelrätt mot väggen. Det är precision i dess rätta bemärkelse!
Variera tempot genom portarna så märker du genast hur långsamt man måste ta såna kurvor för att inte missa. (Var noga med bredden på portarna, för blir de för breda så blir övningen mycket lättare och då lär man sig ingenting.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Hejsan !
Ni hittar en massa körprogram på svenska ridsportsförbundets hemsida. och där gren körning och sedan dressyr program. De lättaste är program nr2 o nr3 lätt svenskt och innomhus programet för lätt klass. Lycka till!

Precisons övningar
- Slalom både med 2handsfattning och enhandsfattning (mellan koner) eller det man har
- klockan (ställ upp "portar" på klockslagen 12.00 15.00 18.00 och 21.00 så ingångarna blir mot mitten! sen har du din groom som säger vilken port du ska till. t.ex. Port 12, 3, 9, 6 medans du kör så ska du försöka köra i lungt tempo till en början och känna rytmen och ställa i kurvorna.. sen minskas avståndet till mitten och så ska det gå fortare…. sen är det bara fantasin som stoppar en
- Stora serpentinbågar över volten (tips att ha koner ellet dyl som man ska runda.
det var lite tips från mig!
mvh Anton och Ponnyexpressen!