Bestraffa - ja el. nej?
Hej!
Ååå, det är så svårt att veta och nu måste jag bara skriva av mig lite.
När man har hoppning på en vanlig lektion och hästen vägrar på ett hinder för att den är rädd. Vad ska man göra?
Ska man ge den en snärt på baken eller visa hindret och sitta av, leda hästen över det och sedan sitta upp igen? Det är svårt att veta om man gör det rätta. Hästen har kanske aldrig sett hindret förrut. På vissa ridskolor lägger man på spöt eller bankar med skänklarna, är det rätt?
Det är inte lätt att välja, har du förslag?
Jag skulle aldrig bestraffa en häst som vägrar för att den är rädd/osäker. Inte heller om man SJÄLV lagt hästen fel på hindret (miss i avståndbedömningen) eller glömt att driva/rida/styra.
Istället skulle jag låta hästen kika på hindret från båda håll och sedan rida an igen.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

mmm.
Om hästen vägra gång på gång är det då bäst att sänka ner bommen/arna?
I boken 'Hästhållning i praktiken' (tror den hete så) finns det ett exempel:
"Om ett barn var rädd för att gå in till tandläkaren som sitter och väntar skulle då tandläkaren slå barnet för att han/hon var rädd?"
Tycker också att man inte ska straffa hästen så…. Vill se vad andra tycker och tänker.
Bestraffning, BIG NO-NO!
Hästar kommer ihåg saker, bättre än vi tror, så de där små bestraffningarna du tror bara gör nytta kanske gör mer skada (hästen kanske börjar förknippa hoppning med att spöet åker fram).
Känner jag att hästen tvekar brukar jag trycka till och sitta till lite extra i sadeln för att "visa" och bekräfta att den är på rätt väg, att den fattar att du är med, att den fattar att det är hit vi ska.
Stannar den och du vet vad som är felet. Du kanske håller för lite eller för mycket, sitter lite snett, driver inte tillräckligt, eller kanske driver du för mycket? Ni ligger helt fel, det går för fort, eller för långsamt (ja det finns många anledningar) - korrigera detta och rid an igen.
Om hästen aldrig sett hindret förrut gör jag som #1, låter den gå fram och kolla på hindret. Ofta brukar det gå bra att hoppa efter det.
Det är aldrig hästens fel. Och det finns alltid en anledning till varför en häst agerar som den gör.
Sen beror det ju helt på vilken häst jag sitter på. Om min medryttarponny mot all förmodan skulle stanna på ett 30 cm-hinder (vilket är högst otroligt då hon är så hoppglad och hoppar allt, skulle kunna hoppa 7 dagar i veckan utan att tröttna) skulle jag nog bli irriterad. Men rider aldrig med spö och skulle jag haft det skulle jag INTE använda det för att bestraffa henne. Jag skulle trycka till lite extra med skänklarna och kanske peta med spöet på bogen för att förtydliga vad jag vill att vi ska göra. Förutsatt att vi kommit rätt in på hindret och det känns bra osv. Annars - korrigera felet och rida an igen.
Men som sagt - rider aldrig med spö i hoppningen.
Sitter jag däremot på en osäker häst skulle jag nog acceptera ett stopp och låta den titta på hindret. Hästen kanske inte känner sig trygg med ryttaren och därför stannar?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Okej. Jätte bra svar, tack!
I stallet finns det ett sto som har gått på lösdrift, troligtvis hela livet vet ej. Hon heter Belle och jätte söt men när man är inne i spiltan drar hon bak öronen kan försöka bit, sparka och trycka upp en i spiltväggen när man t.ex. borstar, sadlar mm.
Hu ska man få henne att lite på oss människor?
Jag tycket det är taksigt, vissa vuxna på ridskolan slår till henne ryter högt och arg. Men det gör väl ingen nytta? Belle blir förs rädd sedan försvara hon sig igen.
Eller beror det på något annat?
Om det är på en vanlig ridlektion och hästen är en van ridskolehäst så hoppas jag verkligen att det inte handlar om att hästen är rädd för ett vanligt hinder, även om den inte sett hindret ifråga förut.
Jag hoppas också att instruktören är erfaren nog att avgöra ifall hästen är rädd eller om den utnyttjar situationen med en ovan ryttare - i det senare fallet kan man behöva korrigera den och påminna den om stundens allvar, vem som bestämmer, med en klatsch med spöet.
Jag kan inte påstå att jag någonsin skulle tycka att det är rätt att sitta av och leda hästen över hindret. däremot kan man lägga ner bommarna och låta hästen skritta över det med ryttaren kvar på ryggen.

#5 jag håller med dig igen 
OM hästen nu är rädd/osäker, visa hindret och prata lugnt. Vill den inte hoppa så sänk ner det, ibland hjälper det om man har en s.k draghäst framför! En häst rider framför och man hoppar tätt, men på ett bra avstånd efter! Sedan är det såklart massor av beröm som gäller när hästen har hoppat!
om hästen är rädd för att hoppa så har den inte tillräckligt förtroende för ryttaren.
träna hoppning på marken först.
tvinga aldrig en rädd häst , utan BE den. Om den är rädd så backa den en stund och be den igen.
till slut så får hästen mer förtroende för dig om den märker att du ej pressar den.
Inte bestraffa. Då blir hästen bara mer osäker och då hoppar den för att den är rädd att du ska slå den.
Det finns många andra sätt att lösa det på. Leda över som du säger, sänka hindret och hoppa, sedan höja igen. Fungerade på min kompishäst häromdan. Göra lite andra övningar en stund och sedan försöka igen, mm.
Jag håller med #1.
Skulle aldrig bestraffa en vägran, hästen skulle bara bli mer rädd. Spö och skänklar är inte till för att banka och slå med, tycker att det är ett riktigt dåligt sätt att lära ut hoppning på om (som du skriver) att en del ridskolor gör så. Jag skulle låta hästen nosa och titta på hindret och sedan skritta eller trava över det. För jag antar att man inte hoppar några direkta höjder med hinderrädda hästar.
Att banka med skänklarna är aldrig rätt, inte i någon situation som jag kan komma på!

Tack så mycket för alla erra åsikter. Kul att veta!
Men Vad skulle ni göra som det stod i #4 ?
Om hästen är rädd blir den väl inte mer orädd för att den får stryk? Att bestämt mana på den fram till hindret och nosa på det kan man ju göra, men att slåoch vara obehaglig.. nä.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#11 - man ska inte tolka allt som rädsla eller osäkerhet, det kan lika gärna vara ett dominansbeteende hos hästen ifråga och då behöver den absolut sättas på plats.
Utan att veta mer än det du skriver är det omöjligt att ge råd, jag tycker du ska ta upp saken med ridskolans personal i stället - de borde kunna svara på varför hästen beter sig som den gör.
om man själv har gjort något fel och kommit fel på hindret, så gör en volt bara. har hästen hoppat hindret förut och vägrar bara för att den är tjurig så skulle jag lägga på spö en gång och försöka igen, eller försöka, och om den gör samma sak, lägga på spö en gång. Men har hästen aldrig sett hindret som tex. på tävling kan den tycka det är läskigt, så då skulle jag bara låta den titta på hindret och börja om, för då kan den känna sig osäker, samma sak när det är andra nya hinder. :)

Eh, visst att man inte ska slå hästen och bestraffa den för att den är rädd men om ni tänker efter, vem är det som bestämmer egentligen?
Om hästen tvekar och tycker att hindret är läskigt så borde den väl ändå (ifall den litar på dig) hoppa ändå om du ber den?
Nu har ju inte jag hoppat speciellt mycket i mitt liv men jag ser det på lite samma sätt som när jag är ute och kör och min häst ser en "hästätandemördarblomma!" vid sidan av vägen. Visst att hon tittar och tvekar men säger jag att hon ska gå förbi så går hon förbi! Jag tolererar inga vändningar eller vägringar att gå förbi.
Nu vet jag inte om det här räknas som samma sak men i mina ögon är det ganska samma, hästen ska lita på dig tillräckligt mycket för att faktiskt göra det du ber om även om det är lite läskigt.
Dock gäller det ju att ni ser till att hästen kan hoppa på ett humant sätt. tex, inte hoppa av för sent eller långt ifrån.
Det är mycket möjligt att jag är helt fel ute :S
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#15 Ja, helst ska den lita på dig tillräckligt. Men hur vinner du tilit om den inte litar på dig? Genom att slå fram den?
Ibland testar hästar fast att de inte är rädda, jag är inte helt övertygad om att slå dem är bästa lösningen ens då, ofta finns det något bättre sätt. Ibland är det sättet att hoppa av och leda dem förbi, om inget annat fungerar. Kanske att låta dem trava förbi ''det läskiga'', eller iaf få öka skritten utan att man både gasar och bromsar. Ibland måste man helt enkelt säga till.
Men, om hästen är rädd, eller inte förstår, så är våld aldrig lösningen.

Jag kan helt ärligt säga att jag har slagit min häst (med tömmen då, blir inte speciellt hårda smällar men ändå) för att få henne att gå förbi saker som hon tyckt har varit läskiga. Dock är just detta ett ganska stort problem när man kör för om man sitter och kör på en smal väg och hästen får för sig att vända då hamnar man nere i diket med vagn och hela helvette och då går det väldigt lätt åt fanders ordentligt.
Det jag inte förstår är det här med att hoppa av och leda hästen. Vilken ledarhäst i vilt tillstånd går före dom andra hästarna mot något farligt? Nej han skickar den mest ranglåga hästen först ifall det skulle vara något som anfaller så den hästen får bli uppäten istället för han själv. Den ranglåga hästen torde inte vägra gå då?
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#17 nu är det inte vildhästar, men i vår hage går den ranghögsta hästen först mot något nytt och undersöker det.
I vilt tillstnd tror jag att om hästarna var rädda för något hade hela gruppen vänt om snarare än att tvunget gå den vägen förbi det farliga..
Jag har märkt att genm att leda min häst när han blir ''för omöjlig'' istället för att slå fram honom, får jag en tryggare häst. Tex vid ett vattendrag vi skulle korsa; jag ledde fram honom till vattnet, lät honom plaska, hoppade upp och red över, inga problem. Nästa gång korsade han det frivilligt. En extremt läskig soptunna som hade vält omkull, det gick inte att få förbi honom, så jag gick av, lät honom nosa, hoppade upp och red förbi några gånger. Inte haft några större problem med soptunnor efter det, och det är oftare och oftare som han inte reagerar över något konstigt. När vi mötte skogsmaskinerna den där blåsiga dagen i skogen behövde jag inte hoppa av, han tyckte att det var läskigt och steppade lite, men gick framåt utan problem.
Vi är inte hästar och kan aldrig bli. Vi kan läraoss så mycket som möjligt av hästens eget språk, men i många situationer är det helt enkelt för onaturligt för att det naturliga ska räcka till.

#17 vad händer när man slår hästen med tömmen? Jo, man rycker den i munnen, man ger dubbla budskap.
Jag blir så ledsen varje gång jag ser folk som använder tömmen att slå med, den sitter ihop med en från börja känslig mun som sagt. Då är det mycket bättre, riktigare och säkrare att ha med en pisk och lätt (som en skänkel) markera nu går vi framåt.
#17 slå med tömmen? Varför? Ta med en körpisk nästa gång istället.
Håller helt med Lorita, du drar hästen i munnen om du slår med tömmen. Tömmen är till för att styra hästen, pisken är till för att driva och agera skänkel.
när min häst ite vill gå slår jag honom verkligen inte.. att bestraffa i en redan stressad situation gör ju bara saken värre, jag har alltid spö med, jag LÄGGER det på bogen utan att slå, det bara ligger emot när han inte uppför sig, och smackar lite så vet han att det inte är så farligt som han tror.
precis säger som det första svaret du fick, låt hästen gå fram och blåsa upp sig lite, kanske be någon annan häst hoppa innan och övertala din häst istället för att bestraffa, annars kan hästen associera den typern av hinder med straff, och då blir det inte bra :P

Vet inte ens om ni tycker att det här har något med tidigare inlägg att göra, men min häst brukar stanna ga. ofta när jag är ute och rider. Ibland oprovocerat, ibland på grund av att han är rädd för något (han är en töntig häst:P). Och då menar jag inte att han stannar bara för några sekunder.
Intressant att se hur ni skulle reagera i den situationen? :)
#22 läs mitt #18 så ser du :P
Innan jag har hoppat av har jag gått på med bestämda skänklingar och naturligtvis berömm vid minsta steg framåt.

Anledningen till att jag slår min häst med tömmen är att jag väldigt sällan kör med spö för då blir hon som en kanonkula och tror att det är bara gas som gäller (köpte henne för ett halvår sedan och detta är inget hon lärt sig hos mig.) oavsett om jag använder det eller inte, räcker att jag har det med.
Det är väldigt väldigt sällan jag sitter i dessa situationer men när man väl gör det så står ju valet mellan att på något vis få henne framåt, eller hamna i diket och kanske köra sönder både häst och vagn. Då tycker jag att det är förlåtligt att slå henne med tömmen dessa få tillfällen.
#18, om hästen stannar och står still så torde den inte vara speciellt rädd. Är den riktigt rädd så stannar den, vänder och springer därifrån.

Alla har olika uppfattningar.
En gång när jag var med som hästskötare på monsun så såg jag en tjej som red en vit arab. Den var osäker på hindrena på framhoppningen och vare gång den vägrade så hackade hon den med sporrarna och slog den med spöet rejält. Resultatet blev att den blev rädd och stressad. Flera gånger slog hon så hårt att hästen inte hade något annat val än att hoppa från stillastående.
Har man en häst som vägrar så måste man nog (om det inte är en häst som blivit bekväm) börja träna mer på låga hinder. Hästen ska alltid ha kul när man hoppar! Att skapa ett förtroende mellan häst å ryttare tror jag knappast man kan göra genom att spöa den över hindrena! Att bestraffa den när den vägrar tror jag inte funkar altså! Att sitta av är nog inte heller så bra, men om man sänker hindret så att det blir lätt för hästen tror jag det funkar. Att sitta av kan man nog jämföra med att sitta av när hästen bockar.
Nä, man ska rida och ha kul tillsammans, inte tvinga hästen till något.

Jag tvivlar också på att hästen verkligen är rädd om det är en ridskolehäst.
endel hästar blåser upp sig och låtsas vara rädda för saker, Blacky gör det typ varannan gång vi ska förbi 3 vissa stället när vi rider ut. (2 ställen är diken vid sidan av vägen och det 3e en tom kohage). eftersom han lätt stressar upp sig så stannade jag mitt i allt det här farliga och gjorde halt de 2 första gångerna tills han kommit fram till att inget händer. därefter tycker jag faktiskt att en 13 årig häst ska kunna gå förbi de här ställena utan att fjanta, det är ju knappast nåt farligt. i de lägena petar jag med spöt om han tvekar. han hoppar då frammåt (gör han alltid vid minsta dutt) och sen är det bra med det. vissa dagar går han förbi utan problem, och andra fjantar han.
sen är det inte alltid bra att dalta med hästar som är "rädda", man kan förvärra allt då genom att själv spela med på att det är nåt farligt.
i just ditt fall är det nog som tidigare sagt bättre att prata med ridläraren. är hästen rädd så borde den kanske inte gå med i mindre erfarna grupper, är den fjantig borde den få sig en tillsägelse och gillar den helt enkelt inte att hoppa så borde den få slippa i största möjliga mån.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag har inte läst kommentarerna, men tänkt direkt på vår stallchef och ridlärare. Hon har en bestämd åsikt om att man INTE ska skritta runt banan innan och "visa" hästen de lite läskigare hinderna innan man hoppar. Det eftersom hästen då förstår att hindret är värre än andra, vilket kan leda till att den vägrar bara för att den tror det är något annorlunda med hindret. Alltså att man ger hästen en rädsla redan innan man provat hoppa…
Jag tycker inte ens det är något att fundera på, jag skulle aldrig bestraffa en häst för att den vägrar. Troligtvis inte "visa" hästen hindret heller, möjligtvis rida på som vanligt runt om hindret och sedan rida an igen.
Absolut inte bestraffa en rädd häst, då blir den ännu räddare. Som någon skrev, sänk hindret, lägg bommen på marken om det är nödvändigt och därefter höj vart efter.