Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 5851 ggr
Thorsson
0

Salsa foder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det så att vi ska testa salsa fodret, vilket jag är glad över. Jag har under en kort tid gett han kornkross och sedan kraft grund. Men om jag kunde hoppa över till salsa fodret skulle jag bli glad.

Lord är en pigg kille som får energi av minsta lilla, och salsa har ju en havrefri muslimix. Jag funderar dock på salsas BasMix! Då det står vad det innehåller och jag tycker det ser bra ut! Dock innehåller den havre, och jag är rädd för att han ska bli överpigg, vilket han lätt blir! Men eftersom att jag kräver mer nu, så tror jag inte att det är någon fara för det.
Men vad föreslår ni, och vart kan man köpa detta foder?

Peppe
0

För det första, salsa är kanon!

Det finns på Hippoteket i vimmerby.

Har du analys på höet? hur som helst skulle jag nog välja en sort med hög kvot, till exempel x-tramix. Basmixen funkar säkert också, den är dessutom billigast. den havrefria är dyrast på 7 kr/ kg och den har även lägst kvot. jag skulle inte ta den om hästen behöver mer protein. (jag har/haft den havrefria eftersom mitt hö har extremt hög kvot. men har ju bytt stall så håller på att gå över på havre nu)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

Därför jag vill ha det ;) Passade på när jag sa att kornkrosset började ta slut, pratade om protein och så. Och då sa hon ja! ^^,

Har dock inte analys på höet, vi brukade alltid få det av vår leverantör, dock inte längre. Inte så himla bra är det inte, men bättre än ensilaget vi hade innan.
Vad är det i x-tramixen då? Och vad ligger den på kr/kg?
Vilken skulle du välja om du hade haft lord? Han börjar få fina långa muskler, och vi börjar på dom snyggare musklerna så att säga.

joooossan
0

Jag har funderart på Salsa en rätt lång tid, tror jag ska gå över till det snart! :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Hagelberg
0

Jag använder Salsa och är även återförsäljare av detta kaononfoder. Jag upplever att hästarna blir så fina i pälsarna av detta foder. Kommer nog aldrig byta foder igen.
Min unghäst får basen och visst är han pigg men inte stimmig på något sätt utan han har bara gått framåt. Jag tror du kan prova basen om det är så att du arbetar din häst mer nu.

Återförsäljningsställen finns på deras hemsida wwww.salsafoder.se

Thorsson
0

#4. Okey! =)

[Teddy]
0

Min gammelgubbe 25 år är MYCKET petig med sin mat. Jag har provat det mesta. Nu får han Salsa lila säck, och han äter upp varje smula! Han får korn och lucern också, och har jag någon gång glömt muslin står han och följer mig med blicken: Hallå!! Du har glömt något!!

Thorsson
0

#6. Haha ^^ låter ju bra! :)

Peppe
0

#2 då skulle jag ta x-tramixen. har för mig att kvoten är 12, nästan lika hög som lucern som ligger på 12.4
Basmixens kvot är bara på 7.6

vet inte vad den kostar men basmixen är billigast på 5 kr/kg och den havrefria dyrast på 7kr/ kg. så nån stans därimellan ligger den nog

från hemsidan: "Spannmålsbasen i Salsa Xtra Mix är svarthavre och vithavre, majs och korn. Innehållet av smältbart råprotein, vitaminer och mineraler är högre jämfört med basmixen."
åtminstone svarthavre ska ju vara bra till hästar som blir stirriga på gul havre.

SaraDoos
0

Mina äter Salsas foder med, och älskar det! En av dem (jag hon heter t o m Salsa Flört) vägrar äta annat än Salsas Bas-Mix… kan man kalla kräsen, speciellt som hon är en shetlandsponny Skrattande

Thorsson
0

#8. Okey. Kan man kanske blanda detta med kornkross? Eller måste man köra "rent" av x-tramixen? Föreslår du annat foder än Salsas med hög kvot? Mamma lär väl gå i taket när hon ser priset.

Peppe
0

#10 självklart kan du blanda! dessutom innehåller ju redan xtramixen korn :)

priset är inte alls farligt om man jämför med andra foder. krafft groov 90 t ex kostade 6.8 kr/ kg när jag slutade använda det. jämför man med havre däremot så är det ju skillnad, havre är ju superbilligt ute i Aby.

fördelen med det här fodret är att du inte behöver ge lika mycket som av t ex groov 90. (OBs att jag jämför med endast groov 90 nu)

om vi säger att han ska ha 180 g smb rp (siffra som är tagen ur luften) , så behöver du bara ge 1.5 kg xtramix, medan du behöver ge 2 kg groov 90. om båda fodersorterna kostar typ lika mycket så blir det ju billigare med salsan, om du förstår hur jag menar.

jag kan gå och leta efter mitt lilla häfte där det står priser, så vi slipper sitta och gissa

Thorsson
0

#11. Hm, okey! :) Låter ju fint, leta efter ditt häfte så vi får lite priser som stämmer ;)

Peppe
0

äh de verkar vara bortstädat mitt häfte :/

Thorsson
0

usch då.. :/

Zondell
0

Jag är återförsäljare i Östergötland och kan varmt rekommendera Salsas müslifoder. Det är väldigt prisvärt och smakligt. Visst är det dyrare än havre men går inte riktigt att jämföra. De olika mixerna är välkomponerade efter resp hästs behov. Fodret innehåller också rikligt med vitaminer och mineraler.

Mina hästar äter Bas och Extra Mix. Jag blandar lite. Framförallt fölen (nu 1 år) har vuxit och utvecklats bra. Jag har sålt extramix till föl och unghästar som tidigare matvägrat och nu äter med god aptit. Extra Mix är också bra för dräktiga ston, ston som ger di eller om ditt grovfoder har låg proteinhalt.

För tävlingshästar som skall prestera finns Hot Mix och Havrefri Mix.

Lycka till med era hästar!

Vår sida om Salsas müslifoder finns HÄR

Thorsson
0

Jag har gett Lord lite Kraft Grund nu i ca 1vecka. och han är onädigt pigg. Klart, han har typ stått 2veckor. Riden 2ggr på den tiden men iaf!

Vilken effekt ger Svarthavre och Vithavre?

Peppe
0

#16 varför har du gett grund i 1 vecka? 
det är inte ett foder jag skulle rekomendera alls efter vad du beskrivit. Vill du absolut ha från krafft så välj hellre groov 90 eller groov 125 som är lugnande och proteinrikt. men det är ju dumt att byta hela tiden så du får nog bestämma dig…

Thorsson
0

#17. Testa om han skulle kunna gå på det igen, men det gav för mycket energi! Haft korn kross i ett halv år, så har inte bytt direkt… Bara lagt till en ytterst liten mängd.

Peppe
0

#18 grund har ju en lägre kvot än groov och ger därför mer energi i förhållande till protein. groov är som sagt dessutom ofta lugnande i skallen för pigga hästar

Thorsson
0

#19. Så jag ska alltså välja groov?

Zondell
0

Hej igen,

jag har tittat på dina bilder. Din häst ser välmående ut Skrattande. Bra hull och, vad jag kan se, välmusklad.

Ditt problem är att han blir lite för pigg.

Mitt råd - fri tillgång på grovfoder.

Behöver han mer ork/energi - ge något havrefritt. Salsas mix i liten mängd kombinerat med kornkross t ex.

Behöver han mer muskler - ge lusernpellets.

Upplever du att han blir för laddad av havre så undvik pelleterade blandningar som innehåller det (t ex grund).

Lycka till med din häst!

Thorsson
0

#21. Hej!

Tack för att du tycker det! :)
Mycket bra råd, ska fundera och prata med mamma om det! :)

Pheobe
0

sämsta fodret jag haft. Köper det aldrig mer. Dammigt och luktar illa. Hästarna inte glada i det heller. Vilken stor skillnad på icke värmebehandlat foder och detta. Ush.

Hagelberg
0

Dammigt och luktar illa? Vad har du fått!? De är datumstämplade, du fick inte tag i något som var utgånget datum på?
Själv har jag aldrig upplevt dålig lukt eller att det skulle damma!

Peppe
0

Tror det är större risk att du behöver protein än energi linda, så som jag sagt hela tiden : salsas xtramix, eller om du hellre vill ha från krafft: groov 90 eller groov 125. eller lusern givetvis.

fördelen med salsan är ju att du inte behöver blöta fodret

Jag har heller aldrig upplevt att fodret luktar illa eller dammar, tvärt om luktar och ser det väldigt gott ut med alla färger =)

Pheobe
0

#24 Nop, det var som det skulle och jag fick svaret att det är så torrt då det inte är värmebehandlat. Jag köper havre och korn istället och får det krossat då jag väntar. Det är torrt också men dammar inte

#25 Färger? Det jag fick var så blekt så blekt

Peppe
0

#26 det måste varit nåt fel på ditt, mitt har alltid varit jättefint, aldrig dammat, färgglatt och framförallt populärt hos hästarna. dom åt upp müslin före morötterna. En annan i förra stallet ger också från salsa, lika fint det.

jahida
0

Salsa här med då det finns i trakten. Är nöjd och hästarna med.

[Teddy]
0

"26 Du måste ha fått fel!! Jag ger min gubbe Salsa och det är snarare lite fuktigt, man kan krama lite i fodret och det tar ihop. Skulle jag få en sån där dammsäck skulle jag reklammera den.

Thorsson
0

#25. Okey! behöver man tillsätta något i xtramixen?

Peppe
0

#30 ingen aning när du inte har analys på höet.. men selen behövs ju i princip alltid och Ca/P har iaf varit låg för oss. i vårat stall får hästarna Miner blå vilket täcker allt detta (vi har analys). Ca/P ska ju va minst 1.5, så hellre lite över än under

Thorsson
0

#30. hm. okey.

Zondell
0

Fördelen med müsli är att man verkligen kan se vad man stoppar i hästen, aptiten är större och volymen foder är större än vid pellets.