Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 4729 ggr
Tywysoges
0

Transportera Häst och Vagn

Sitter här och drömmer om framtiden, kikar på lite hästtransporter/hästlastbilar.

Hur gör alla ni kuskar när ni ska åka iväg? Sulkys brukar man se bak på transporter, men hur får man med sig en Gigg eller ännu värre, en maratonvagn?

Berätta hur ni gör!

[slo]
0

Det finns lite olika varianter… Är man rik har man en buss som vagnarna och häst/-ar går in i (maraton går inte att köra med en gigg och man får mer poäng på dressyren om man kör den med gigg) Annars så har man en pick-up och drar upp en vagn på och har följebil med släpkärra till den andra. Bekvämast är väl att vara två som delar på två vagnar, så behöver man bara släpa med sig en vagn var :)

gejsa
0

Ja, det är tyvärr en sådan dyr hobby så jag var tvungen att slå det ur hågen. Var också jättesugen som dig med min fjording Gejsa. Men upptäckte att man måste ha dubbelt eller köra dubbelt fram och tillbaka. Jättetråkigt!

Tywysoges
0

#1 Pickup var smart… men får det plats en vagn där?

[slo]
0

#2 Fixa en groom som har körkort bara, så tar ni varsin bil :) Det gjorde vi och det funkade bra, lite trist att köra själv bara…

#3 Jadå, våran vagn var inte bredare än 138cm om jag inte minns fel, dom flesta pickisar brukar ha lastbredd på runt 150 :)

Fiona
0

hmm eftersom jag har sulky & shettis så skruvar jag isär sulkyn och stoppar in den på andra sidan mellanväggen! Men dom jag har sett ute på tävlingar kör antingen en extra släpvagn och så har jag sett en anordning där dom har byggt som en släpkärra framför transporten eller något ;-p

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Tywysoges
0

Har hört talas om att det finns ett företag som gör isär tag bara vagnar…

Aribigga
0

#6 Tidaholsmvagnar är lätta att ta isär :) Går in i en vanlig kombi, i alla fall shettisrockarden.

lurvponnyn.vimeddjur.se

gejsa
0

#4# Inte så stor idé. Gejsa åker ju om bara 9 dagar nu till Rita.S i Delsbo.

AusaBausa
0

#8 åh det har jag missat att hon åker:-) vad kul!

Arkan
0

att spänna fast vagnen så den rullar efter transporten är ju en teori, ska man köra alla 3 grenarna får man många vagnar rullandes där bak. hahaha *lite ironi där kanske?*

[slo]
0

#10 Räcker med två, bollbanan spelar det ingen roll vad jag vet :)

Tywysoges
0

Skulle ju vara smidigt med en nermonterbar gigg, så man kan ha maratonvagnen på pick up-en och giggen i delar jämte hästen i transporten.

gejsa
0

#9# Va! Har du missat det?

mallan-nog
0

Följde med ett par som groom tidigare i år. De hade en jättestor hästtransport, tror den var gjord för fyra hästar lr något, men såg ut som en vanligt trailer. De hade vagnen längst fram i transporten, den gick in framför hästen. Där band de fast maraton vagnen och sen hade de en stålställning och avtagbara skenor, så då drog de upp dressyrvagnen så den stog på ställningen ovanför maratonvagnen. Så två stora körvagnar och en stor häst plus all övrig utrustning som sele, borstar, cykel (som nästan alla körkuskar har med sig) osv. gick allt in i transporten! Hur häftigt som helst. Tyvärr är man tvungen att ha E-körkort för att få dra allt det där…

[slo]
0

#14 Cykel? Har jag inte sett röken av när jag varit ute i sommar… Vi kollade maratonen med bil Cool

emmyhansson
0

just nu har i en mercedes 2 hästarsbuss. men i mitten av december kommer den nya (: en Theault Morpheo 2 hästars :)

http://www.theault.fr/eng/

klicka på 2 hästar och sen morpheo :) fast vi kommer ha en nyare version ;p

Tywysoges
0

går det in både häst och vagn i en sån? tyckte den såg liten ut… Skäms

[slo]
0

#17 Jag gissar på släpkärra :)

Hagelberg
0

Jag har en king cab som jag har vagnen på och hästen i släpet. Det går att ha maratonvagn på flaket, man kan ordna med skenor till hjulen och ha vagnen på "tvären". Lite krabbigt att få på den men det funkar.

Maliiin
0

Cheval Liberté tillverkar en transport där det är en stor platta framför transporten. Så där får det plats en maratonvagn! Känner en som har en sån och hon är jättenöjd:)

http://www.joro.se/index1.htm

Där hittar ni den transporten! Men tyvärr fungerar inte bilden:( Men kanske bara är på min dator:p

Tywysoges
0

funderade lite…. om man har en king cab med en maratonvagn på flaket, och sen häst och gigg i transport efter… klarar man det på ett vanligt B-körkort eller behövs BE?

Maliiin
0

Med båran king cab får man bara dra 760 kg om man har vanligt B körkort! Så kan tänka mig att det går åt BE.

[slo]
0

BE är nästan ett måste när man håller på med hästar tycker jag. Om inte annat för att man faktiskt har gått utbildning på hur man ska köra med släp och LÄRT sig backa!

Hagelberg
0

#21 Om man lastar minsta lilla på flaket så blir det inte bilens tjänstevikt utan maxlast som räknas även på bilen. Med en king cab kommer man snabbt upp i 3500 kg som hela ekipaget får väga med B-kort och då blir det ett släp på 750 kg som alla får dra med B-kort.

Tycker oxå att de som drar hästsläp ska gå utbildning men då mest för att det innebär en hel del att dra osäkrad last (hästen kan ju röra sig) och att bilen kan lätt jassa, flytta sig i sidled mm. Hur många ser man inte med släp i en krypfil i 90-100 km!?

När det gäller backandet så verkar de flesta faktiskt kunna det och löser problemet.

AnTeX
0

jag har sett ett ekipage som hade både en maratonvagn och en gigg på sin enkelhyttade nissankingcabs flak.. man kunde ta bort skaklarna på både maratonvagnen och giggen sen hade h*n räls på flaket så att vagnarna rullades upp lätt..

Sen finns det ett transportbolag som bygger hästsläp med en platta fram för en vagn…

B-korts hästlastbil och ett släp för vagnarna bak kan vara intresant också… behövs nog BE då.

Eller så vinner man på lotto och skaffar sig en hästLastbil med bodel och släp till den… ;)

Ni som har bilder lägg gärna in ngt jag är Intreserad av att få se olika lösningar =)

PS: Reglerna kanske ska ändras för BE kortet framöver

mvh/Anton och Ponnyexpressen

Maliiin
0

#25 Precis vad jag skrev i inlägg #20 Cheval som gör dem=)

niare
0

#26 känner en som har en sådan med skithäftig  och han får på två vagnar :P

Maliiin
0

#27 Ja de e smidigt=) Hon ja känner kör par så hon har ju sin parvagn där på å två stora hästar inne i transporten då.. Å hon säger att den är kanon verkligen!

Ninnii
1

Jag kör in rockarden först i transporten, binder upp skacklarna i taket, sedan tar jag in Bill. så jag får plats med båda då Bill bara är 85cm hög i manken.