Att vara liten ryttare
Jag är ju inte så stor, vilket har sina fördelar, så som att jag kan rida ponnyer en hel del, men så finns det sina nackdelar, tar hästen i mer än vad jag förberet mig på försvinner jag lätt ur sadeln 
Var en ny tränare jag var och provade för att få lite ny inspiration, är även ett par bilder ifrån när tränaren satt upp en stund… Bilderna är tagna utav min duktiga hästskötare :)
Tyskt sto, Caprimond-Werther, dräktig med Don Gregory.
trevlig häst! tråkigt att du kapar huvudena! (utan hjälm??)
jo för och naktdelar med allt, har inte upplevt det du pratar om då jag är rätt stabig på jorden ;) men jag kan nog ibland känna att det är gravitationen som vill att jag ska ner i sadeln och inte nödvändigtvis jag =) haha

Men du!!! Vilken vacker häst du har!!!
Hehe, det finns nog lika många fördelar som nackdelar ska du se =) Även om man är lång som jag är.
Gick det bra att träna för den nya tränaren då?
Tackar så mkt för berömet :)
#1 Kapar huvudena för att man dels inte ska känna igen någon utav oss och för att både jag och tränaren är utan hjälm…
#2 Gick väll inte så väldigt bra, jag och tränaren hade lite olika teorier om vad som var bäst och hästen var rätt spänd och blev stor och stel…

#3# Vilken drömhäst! :P Har inte tränaren lite höga händer? Tycker hästen ser ut att gå mer avslappnat under dig! :) När ska den föla?
…. jag tror du måste berätta vad du heter, det är så svart att säga något till just dig, för det blir så här" …. man kanske skulle kunna" och ingen vet om man säger till dig eller om man är fundersam! haha

Vilken drömhäst du har! Så vacker.
#4 Både jag & tränaren sitter med dåliga händer på alla bilderna; ;). Är på tränarens förslag som hon provades att rida med höga händer och brett isär, något jag inte skulle ha valt själv. Finns en tanke bakom det (som jag inte teoretiskt håller med om och det höll heller inte i praktiken på min häst tycker jag).
#5 Mitt nätnamn jag använder är Vernanda eller förkortat: V :). Jag slutade däremot skiva under med det när jag blev informerad om att det inte värkade vara så ovanligt nät-namn som jag hade trott.
Går att kalla mig vad du vill för den delen med ;)

usch ja har jättesvårt att sitta på hästar med mycket steg. i förrgår red jag en helt underbar ponny som har steg som ett halvblod . han höll på att skjuta mej ur sadeln och ändå red jag lätt.
syns inte på bilden men han har ett enormt schwung eller hur de nu stavas.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#8 Får man med sig ryggen och desutom har en häst som har lite svank naturligt blir det ju ett ordentligt schwung att sitta i ja… Gäller att ha bra sits och muskler då :)

#9 min häst har inte jättemkt schwung så jag har lärt mig sitta på honom, men när man sen kommer upp på en med enormt steg blir de inte så lätt…haha
Svank? har läst igenom inlägget några gånger men fattar inte (är trött, har sovit för lite)

Jätte fin häst du har V! =)
Känner igen det där du skriver att man försvinner ur sadel, bli uppskjuten. Däremot är jag inte så liten, nästan 180 men väger rätt lite. I min del är det min styrka att sitta ner som försvårar samt vikten, jag har så lite att säga till med. Hästar med stora steg och som har ett ordentligt steg blir jag nästan halv stående i stigbyglarna för att bli kvar, vilket är fel.
Vilken är tränaren, om du vill säga det? Någon i Sverige eller Tyskland?

Hur liten är du då ….? Själv är jag bara 147 cm. *Ler*
Lite OT… Lustigt problem vi har kommit fram till idag, sadeln ligger bra vid stillastående och normalt-lätt arbete. Men nu när hon ska börja sätta sig ordentligt, så som i början på galoppiruetter (första bilden) där hon sätter sig rätt rejält, så ändrar hon så pass mkt på sin rygg att sadeln inte längre passar…. :S Inte konsitigt att det varit så svårt att få henne att vilja sätta sig riktigt ordentligt… Suckar djupt… Ska man behöva byta sadel under ridpasset efter vad man gör..?
#9 Jag upplever det som att hästar med stora kliv kan bli lite svårare att sitta på, hästar som har mkt kliv eller vift med benen är inte så svåra däremot… Svårast enligt mig är just däremot hästar som rör mkt på ryggen - så som denna gör när hon använder ryggen.
Min tanke/teori är att hästar som har naturligt mer böj på ryggen/svank har ju längre avstånd till upp med ryggen. En häst med rakare rygg har nämare avstånd till där den kommit upp med ryggen. En häst med böjd rygg får därför mer wchwung i ryggen och blir svårare att sitta på, eftersom det händer mer i den.. Jag är trött med - är antagligen därför jag sitter och dricker kaffe hela tiden framför datorn istället för att jobba :p
#11 Vet precis vad du menar :D Är ju i muskelstyrka det egentligen sitter, men jag sätter lite ett elikamedtecken emellan stora ryttare och stora starka män som oftast orkar sitta kvar… Är lite lsutigt att det är så svårt att bara sitta kvar i sadeln, folk som säger att man bara sitter där och åker runt har ingen aning om hur svårt det är att bara sitta kvar LOL
Tränare är en spanjor som jag själv tagit upp och bjöd in lite folk för att rida för. Är inte så säker på om jag vill säga vem det är, dels för att hålla ner anonymiteten och dels för att jag inte vet om tränaren är så glad över att jag lägger ut ridbilder på honom… Kan fråga och se, rider ett pass i eftermiddag även för honom.
#12 Du är klart mindre än mig!, är ca 1,60. Måste fråga: jag var inne och kickade på din presentationssida och såg att du är vuxen (så du kommer ju inte växa mer ;))
Vad rider du för häst, några problem med större hästar? Du borde ju vara så kort att när dukommer upp på normal->stora halvblod så får du riktigt svårt att komma åt dem och du måste antagligen ha rätt bra med muskler för att orka med att rida stora hästar…

#14# Nej, jag är inte stark alls. Har en 158 cm hög halvblodsvalack som jag rider. Fjording 135, islänning på ca 140 snart troligtvis. Har ju även en halvblodsvalack på 3 år men den rider min dotter in. Hon är 161 cm.
Själv så är jag 174 cm och rider islänningar på 135-145 cm.. :)
Jag måste säga till dig "…." - Vilken underbart vacker häst du har!! :D
Tycker tränaren har för långa ben då de går under hästen OM han har långa dressyrläder… Tycker du ser BÄTTRE ut på hästen än tränaren… Tycker det ser ut som tränaren TVINGAR hästen mer än vad du gör…

Tränaren är en kille. Rätt eller fel?
#18 Jo, det är en man, tycker iofs att man kan se det även utan huvudena ;)

Jasså tycker du. Ja, jag var iaf osäker, därav min fråga.

jag är 156cm, har inte växt mer än 2 mm på 1,5 år. blir glad om jag når 157cm innan jag är 18 ^^,