Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 1921 ggr
[Angel88]
0

omskolning av varmblod

hej behöver lite tipps. ska ev köpa ett varmblod nu. hon är jätte fin. 8år och ca 155hög, skol riden i ca 6 mån, innan bara ut i skogen riden. ser ut som en halvblodskorsning och rörsig som en med. har en rätt stor trav tror ja, inte mycket travar trav kvar, behöver bara samla sig mer och komma ner i tempo lite… villig till att arbeta och lyssnar jätte fint. men hon orkar inte bära sig i galoppen, utan måste springa in i den. vänster varv är lite bättre.

behöver massa tipps om hur man tränar upp den.. jag hade tänkt att man kunde jobba mycket med skritten och traven från marken och sedan uppsutten. där efter gåvidare med galoppen. har ja rätt eller fel.

tycker ni att 15000 är för dyrt eller lagon.. som sagt hov va inte alls mycket utbildad, men mycket fin och snäll och go… gillade henne massor. jag hade tängt börga träna för tränade senare i lättare dressyr.

SofiaOfSweden
0

Förra året hade vi ett travarsto på foder som vi senare köpte loss för att förenkla det juridiska, som det senare blev problem med (hon hade det inte så bra innan så vi tänkte mer med hjärtat än hjärnan..) Henne red jag och min syster till innan vi sålde henne några månader senare eftersom att vi varken har råd eller plats för tre hästar.

I och med att skritt, trav och galopp är tre olika gångarter så kan man inte säga att den ena förbättrar den andra. Självklart kan styrka byggas upp i skritten och traven i syfte för galoppen med den bästa träningen inför galopp får du ju av att galoppera, eller hur?

Ett tips är att trava i lugnt tempo, känna att du har hästen mellan hand och skänkel. I ett hörn (rekommenderar det "sista hörnet" på en kortsida) ger du galoppskänkel. Det viktiga här är att du ger rätt signaler; ge efter på innertygeln (så att hästen kommer fram med sin inre bog) och titta gärna utåt på hästens bakdel som är närmast staketet för då hamnar du rätt i sadeln. Beröm så fort hästen galopperar, även om den travade in i galoppen. Galoppera några steg, trava av och börja om igen.

Det är som när man rider in unghästar, de ska tycka att det är roligt och det viktigaste är beröm och att se till att hästen inte får mjölksyra. Därför ska du enbart galopparbeta i mycket korta stunder i början.

Lite senare när hästen fattat det här med galopp kan du börja kräva av den att den ska fatta galopp och inte springa in i den, och det genom att bromsa upp (dvs. inte låta den springa i väg) och börja om igen. Lugnt, hörn, förhållning, fattning, avbryt etc.

lisette
0

hon behöver muskler för att bära sig i galoppen, se till att hon får muskler så hon orkar galoppera först. backar är nästan alltid till hjälp när man ska galoppera.

SofiaOfSweden
0

Men gud vad konstigt, fattar inte vad första stycket gör i inlägget, det skrevs ju i ett annat =/ Verkar som om mitt konto strular, inte första gången inlägg förändras vid publicering..

[Angel88]
0

#2 det blir lite svårt att träna i backar här för mig, för vi har ju inga Förvånad. ja bor i skåne. nu… =S. 

det ja tycker är att hon inte har travar traven kvar, men hon travar lite för fort fotfarande., men ja provred henne inte så länge. hon är en jätte go tös, hoppas bara min kille gillade henne. för ja ska nämligen eventuellt få henne av honom.. hihi

[Angel88]
0

#1 tack, ska testa det när och om ja får henne

lisette
0

#4 ah, jag känner igen det där med inga backar.

[Angel88]
0

#6 ja det är hopplöst. ja vet att bakträning är super men det blir ju svårt här tyvärr=(.

Hannybee
0

Kolla in på ridtravare.ifokus, där finns säkert många som kan hjälpa dig.

running
0

Backningar och förflyttningar kan hjälpa en del.

men hur långt har hon kommit ?

du kanske som du själv skrev ska jobba mycket på marken och ta i bland härliga skritt turer iskog och mark … ni har skog eller?

[Angel88]
0

#9 hehe det blev en annan häst.. hon e skolriden.. jätte fin, vi håller på att bygga muskler nu..Skrattande

swedensess
0

du måsste bygga upp bakbens galoppmusklerna som vi här hemma kalllar det förFlört först fattar du den galoppen du vill att hon ska fatta sen när hon har gjort det låt henne springa bara några meter,  bryt av till trav och beröm vänta tills hon har lugnat ner sig och fatta igen osv

en sak till är att galoppera på en volt och JOBBA som f*n jag lovar att hon kommer att vara helt slut sen.

det har funkat på alla dom travare vi haft Tungan ute

swedensess
0

oj såg inte att råden var rätt gammal Oskyldig

[Angel88]
0

#11-12 hehe ingen fara.. nä min granda har världens goaste galopp, så mjuk och fin.. och rätt så rund och bärande med tanke på att hon inte har fått till musklerna helt ännu.. men det värkar som att ja jobbar henne rätt för hon har fått upp ryggen och muskler synts smått på halsen och bogen. hon sätter under bakbenen fint i fattningen, så det har hon ingen problem als med.. och hon släng travar nästan inte längre vid av saktning häller…

Skruttan-1
0

vet hur det är träna utan bakar :S samma problem har jag haft det men så träna jag över bommar o småhinder (vad dom nu heter kommer ej på det :O ) det gör att dom tränar på lyfta bättre o mer muskler. Priset 15 000 mm det e inte måga som får 15 000kr för sin ridtravare kan jag säga. Jag sålde min travtös då utblidad o klar för 6000 med sadel,träns,täcken mm men så var det en vänns vän så attsäga :) Med andra ord jag viste att hon slipper bli en pokal som vandrar runt runt runt :) Kicka lite på hastnet å priserna ligger från bortskänkes till välutbildad för 15 000kr. Men jag tycker att travare är för billiga så bara därför är priset okey :)

Lina
0

#4 Du har letat på fel ställe bara, jag vet ett flertal backar där jag tränar min häst.

jen
0

skritt över stockar o sten i skogen ger bra träning för hela kroppen.