Älskar du djur?
Om du älskar tillexempel din häst, och så vill hästen inte gå fram då kan du inte ge våld till hästen för att den ska gå fram utan säg till hästen att de är du som bestämmer. För om du tar hästen med våld så gör inte hästen fel utan de är du då…
Vet du någon som har gjort våld med hästen?
Oh herregud !!! Jag har sett det mesta under mina år med ridfolket, en hemsk sak var någon gång på 70- talet , red på en liten klubb där man fläng red i en hage för 20:- en 1/2 timme,där fanns en ponny som var ganska busig och lite aggresiv , denna ponny`n slängde av en lite tjej en dag , då kommer ägaren ut i hagen fångar in ponnyn och sätter sig på den och rider backe upp backe ner i full galopp tills stackarn var alldeles vit av skum, tilläggas skall att det var en B-ponny korsning isis och något mer samt att ägaren vägde runt minst 100 kg , vad säger man när man bara är 12 år och ser sådant ???? har aldrig slagit eller tagit till våld på någon av mina eller andras hästar, och fan ta den som slår sin häst när jag ser det.

Jag har sett. Mår lika dåligt varje gång. Hur kan man tro att en häst som sparkar en blir snäll om man sparkar tillbaka? Hur kan man tro att en häst som biter slutar för att man slår den rätt på mulen med knytnäven?
Fast dessa människor finns, jag lovar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag såg en tjej en gång stänga in sin häst i boxen och sedan slog hon den med piskan all vad hon orka. Samma tjej brukade också stanna hästen och slå den när den inte betedde sig som hon ville.
En gång såg jag också när hon sparkade den i magen för att hon ville att den skulle lyfta huvudet när hon tränsade.
Sorligt…
Vilken tur att inte jag har fått se något sådant i vuxen ålder ! hade omedelbart gjort en anmälan om djurplågeri , sen vete fan om jag inte hade lappat till personen ifråga också.

har sett en sak som gjorde mig vansinnig men var inte så gammal så vågade inte säga något då, mer än till andra…tyvärr
Det var en tjej där hennes häst nafsade till henne i armen. Då tog hon och bet hästen i mulen så hårt att den hade stort bitsår och blodet rann…fy fan för den människan..
En annan gång stod inte hästen still när hon ville så då tog hon en planka och drämde allt vad hon tyade hästen i baken…
… synd jag var så liten och inget vågade säga. Hade jag sett denna människan idag hade hon fått höra….dessutom var hon ridlärare också…men detta var på hennes privata hästar…
usch att det finns sånt folk…..

Ja det är konstigt att så många säger att de älskar sina djur, hästar men kan bara hantera dem med våld i vardagen..

Min förra hovslagare slog min unghäst. Det var första gången som han hade skor på sig och de skulle bytas, detta gick dock inte. Så fort han rörde sig det minsta lilla klippte han till honom. Sömmarna på halva skon blev borttagna och det var allt och hästen var jättestirrig och genomblöt efter endast detta. Stoppade dock detta och han har aldrig satt sin for i mitt stall igen.
Fyyyy….sånt ska INTE behöva hända!!

Nej, sånt ska inte hända! Men ser man att någon gör illa djur, så är det ju bra om man kan säga ifrån. Vågar man inte kanske man kan be någon annan om hjälp.
Händer dessvärre allt för ofta, o om djuret/hästen gör något fel är det oftast den som har hand om djuret som är felet. Djur är ärliga!
Ett exempel: Mitt sto är lite kinkig med skoning, böjprover mm, jag vet att om man slår till henne så smäller det tillbaka. Ändå ska dom klappa till när hon inte gör som dom säger, vilket resulterar i att det inte går att göra något. Är man smart som hovslagare/vet om man inte lyssnar på ägaren. I alla situationer så är det övertalning som gäller inte VÅLD!!!
Anledningen till att hon tycker att tex skoning på bakfötterna är jobbigt är att hon har en muskel som är av i bakbenet. Fick höra av en hovslagare att det var mitt fel att hon höll på o dummade sig. Hade inga problem innan med skoning. Hovslagaren jag har nu är kanon o Bus trivs jättebra med honom… SAMSPEL!
jag minns en som slog sin ponny när jag var ca 10år, hästen gick inte som hon ville och hon tog tagi tyglarna och sågade i den stackars munnen och sen tog hon spöet och slog på baken och hästen fick bara gå runt, runt och förstod ingenting vad den hade gjort fel. allt detta för att hästen tog fel galopp 
i ett stall när jag var yngre, så fanns det en häst som skrämde alla genom att bitas och sparkas. en dag när den stod uppbunden när jag gick förbi så högg den mig i ryggen, då slog jag till den på mulen. sen gjorde den aldrig så nån mer gång emot mig. den hästen hade en matte som lät han göra precis som den ville och blev inte så glad på mig. idag vet jag bättre saker än att slåss med hästar, genom ledarskapsövningar! det finns ett ordspråk.
där konsten tar slut…….
Jag tycker inte om när folk använder pisk och rappar hästen när den gör fel. Jag menar tar i och slår mycket. Såg den där unge grabben från Göteborgs horseshow som rappade på som bara den när hästen vägrade. Då bli jag förbaskad.

Där kunskapen tar slut, tar våldet vid.

Det är hemskt att se när folk verkligen tar i och slår sina djur.. stora som små. Jag är inte sån som slår djuren.. men däremot har jag råkat slå till mina föräldrars hund rätt i ansiktet. Gissa om jag blev olycklig… likaså lilla vovven. Hon hade ju inte gjort nåt fel alls.
Hur elakt det är att ha hästar som sparkar och biter varandra så de får blodiga sår, blir halta osv…

Jag tror våld kan förekomma mkt när en häst inte vill gå in i transporten.
Min ponny ville inte gå in i transporter först men jag plockade ur allt i transporten, målade "inredningen" ljus och började om helt från början o han va inte rädd han ville bara inte gå in där… Så jag stog en gång i 4 timmar o bara stog med en hink havre. :P O han gick in tillslut! Nu går han in varje gång ^^, Envis pålle.
Oavsett om det är vid transport eller vid skoning så gör det ju inte saken bättre om den blir slagen… hur ska den se fram emot nästa gång då?
Jag har inga problem med att lasta mina shettisar. De brukar gå rakt på.
Hej!
Jag hoppas att alla djur ska få fred ja.
Jag har sett en gång när jag var mindre att en slog sin häst med ett grimskaft

det är skillnad på att slå sin häst å misshandla och att daska till den i uppfostinssyfte!!!

fy fasen , jag har sätt mkt , (mest på tex hopptävlingar m.m) , På hopptävlingen jag såg sist så asså jag såg inget vad hästen gjorde utan hon stannde den mitt i galoppen och började SLÅ/PISKA den !!!trodde aldrig att hon skulle sluta slå hästen !!! Tur så såg ridläraren m.m det så hon fickåka hem ; )moahaha
Inget våld lr nått sker med mina hästar , skulle nån göra nått för tex om Skrållan klev på en person och personen typ skrek lr något sånt till henne så hade jag själv slängt personen ut med huvudet före och det gäller vilken person som helst (dock inte i min familj, fast det skulle npn aldrig göra i min familj heller så:P)! (skrållan har lätt att kliva på folk genom att hon är så liten och ha små fötter så ja hon träffar en iblnad,P men det kan ohn ju INTE RÅFÖR !!!) ,,, det var ett t.e.x bara

men jag uppfostrar djuren iaf, med rösten, asså jag skriver inte men jag andrar rösten till mörkare och så orden Neej . , osv
Jag har sett mycket hästmisshandel i mitt liv……mitt starkaste minne är från en ridskola jag red på. Jag red en ponny(minns inte hennes namn) en gång som ofta gick in till mitten av ridhuset och sedan bara ställde sig och bockade. Det var nånting hon gjorde, antagligen så trivdes hon inte som ridskolehäst. Iaf så åkte jag ju av som en liten tumvante…..då kommer min ridlärare fram, så tar han tag i ponnyn och så sliter han mitt ridspö ur min hand och så står han o piskar upp henne som jag vet inte vad. Sedan säger han att jag ska sitta upp, liten som man va nickade man bara o hoppade upp. Det gick la nått varv, sedan gick ponnyn in igen o gjorde samma sak. Då tog min ridlärare tag i hästen, ropade till en tjej på läktaren att hon skulle hämta hans spö, ridhjälm och sporrar. Sedan så går han med ponnyn till det andra ridhuset och sitter upp på henne. Sedan piskar han runt henne tills hon knappt orkar gå längre…..Jag ryser bara jag tänker på det här. Kan säga att samma kille spöade upp sin egna häst efter att h*n hade rivit 2 hinder när dem va på hopptävling. Vissa människor ska inte hålla på med hästar helt enkelt!
USCH elr vad? J-vla arselhålsmärkta människor!
I min ridskola finns d en tjej som sitter å vill att det ska gå fortare och fortare (hon är 11 år och stor) på ridbanan. Jag har ALDRIG sett den ponnyn,B-ponnyn, galoppera så fort! Han är seg, ibland får man honom inte ens i galopp, på volt iaf. Hon sitter där och shyschar med munnen och piskar! Och i uppför och nerförsbackar lutar hon sig inte dent minsta fram elr bakåt. Då sa jag till henne, det var halt då. Och när samma ponny tog ner huvet för att äta piskade hon det hårdaste hon kunde, det lät verkligen! Då travade jag fram och sa, " Varför piskade du hästen?!" Och bimbig som hon är sket hon bara i mig. BLÄÄÄÄÄÄÄÄ för såna människor.
Och en gång red hon och en annan ut och när hon och en annan var påväg hem från deras ridtur kom vi och mötte dom och vi hade ridit i ca 15min. Då säger hon att hon och den andra hade tagit det väldigt lugnt och bara galopperat över 2 hinder i skogen så hon ville följa med oss. (vi skulle oxå rida den skogsvägen, där finns det rätt många låga hinder) Hon följde med oss för att rida där igen. Sen när jag frågade den andra sa hon att dom hade galopperat fram och tillbaka! Och gissa om jag och mina kompisar blev arga.
en annan gång hade vi ridit tillsammans och skulle sedan skritta barbacka en liten sväng ,senare. Då gav hon samma ponny mat när den hade tränset på sig och min kompis sa åt henne, å hon bara gav henne en sur blick. Detta är väl inte direkt misshandel, men ett bra exempel på slöa människor! Hon är fortfarande likadan.
Och så tycker jag inte om när man ska trava under en lektion på ridbanan och när inte ridläraren ser daskar man plötsligt till hästen så den galopperar ( det här också när det är publik som tittar!) och när ridläraren vänder sig om rycker man i hästens mun så att den saktar ner till trav. Stackars hästar 

#13 håller med på det. det ordspråket använde vi mkt i skolan.