Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5143 ggr
Mandysan
0

Svidknott

Idag fick vi tag på vetrinären, han var här för en vecka sedan och lämnade blodprov, igår fick vi hem analyssvaret som är rena grekiskan (satte mig och jämförde mot förra årets svar när hon hade akut-kronisk bronkit). Men hittade inget som såg onormalt ut, fanns några nya värden som jag inte hade en susning om vad de betydde.

Men i alla fall, ett av "de nya" värdena visade enligt vetrinär på att hon hade en allergisk reaktion. Var inte speciellt svårtippat, området där vi har hästarna nu är "känt" för att ha extremt mycket svidknott. Skrikandes

Hon har kliat sig en hel del på sistone men vi trodde att det var pga pälsfällningen. Obestämd Tydligen kan knotten till och med krypa in under täcken Förvånad.

Ordinationen blev att ge henne B-Vitamin (vilket vi redan gör) och täcka henne året runt, för att minska knott mängden.

Så förutom att hon är hyperallergisk mot damm och inte klarar av de flesta flugmedlena (tex switch, RB 86 och Absorbine Ultra Shield) så tål hon tydligen inte svidknotten.

Pratade även med vetrinären om att ta det svåra beslutet (avlivning) men han tyckte att vi skulle ge henne en ordentlig chans till, hon har ju förhoppningsvis många år kvar =)

Någon som har tips om svidknotten?

/Amanda

Maja
0

Om jag fick som jag ville så skulle alla äckliga små knott utrotas helt och hållet! De är ju en av bovarna bakom eksemet som många islänningar (och andra raser) har..

Men ja, ett eksemtäcke täcker ju mer än ett "vanligt" täcke. Hur du ställer dig i frågan till att klä ut Foxen till utomjording får du själv bestämma. :P Nu när det blir kallare kommer ju snart knotten att försvinna ändå (hoppas jag) så fram till nästa sommar kanske det kan bli aktuellt?

Olika eksemmedel kan göra underverk också. =)

Mandysan
0

Förslag på eksemmedel som är "snälla" mot henne? =)

Känns som ett UFO-täcke är det enda alternativet, tyvärr Obestämd. Finns massvis med knott…

Maja
0

Hmm, ja, Absorbine ska ju tydligen vara dunder! :) Håller väl bort det mesta..

Annars finns det miljarders miljoner medel att välja och vraka mellan. En del starkade, andra "snällare". En del fungerar på vissa hästar, andra fungerar på andra hästar. Enklaste är att gå till ridsportsbutiken i närheten och se vad de har att erbjuda! :)

UFO-täcken kan vara söta faktiskt. :P

AusaBausa
0

svidknott är ju dem kräk som sprider blåtunga bland klöverdjuren!!! Spärrar av hela Skåne nu..

gejsa
0

Vad händer om han får Absorbine på sig? Switch tål inte min Gobban men däremot Absorbine.

lisette
0

svidknott drabbades ju merry av i somras. hon var allt annat än vacker.

vi bytte hage, sen blev hon bättre. de finns ju oftast nära vattendrag.

kan ni inte börja med att byta hage?

Alex
0

Eksemtäcke och installad de värsta knottperioderna (morgon och kväll maj-okt). Sen finns det ju många medel man kan göra hemma, med vitlök i bl.a. Tror väl det finns nån tråd med såna recept här? :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Mandysan
0

#5 Hon kliar sig som en tok, blir ett extremt kliande =(

#6 Finns ingen annan hage och tvivlar på att det spelar någon roll, samma sak överallt…

#8 Har provat ett sådant recept men upplevde inte att det hjälpte ens mot vanliga flugor =/

Blir tokig på allt sånt här Skrikandes

Fiona
0

jag brukar ta in Fiona på nätterna när det är knottperiod , eller så att hon står inne skymmning & gryning då :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

lisette
0

#9 för hennes skull hade jag provat, om det nu funnits ngn hage.

lisette
0

#9 för hennes skull hade jag provat, om det nu funnits ngn hage.

Scandi
0

PROB- häst deo hade jag i sommras som man plbande ut själv. Funkade kanon :) här är annars väldigt mkt knott och mygg om sommrarna. ABsorbine funkade inte alls här..

Fiona
0

gå in och kika på www.vegebom.se dom säjer produker för klåda osv , men har själv inte testat :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Cilla89a
0

Jag läste i ridsport idag att svidknott kan bära på afrikansk hästpest :O

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Tappsveden
0

Finns ju vissa örter som kan hjälpa mot exem…

Chestnut
0

#16 Har du tips på några sådana? :)

Med vänliga hälsningar
Chess

Tappsveden
0

#16 kan kolla upp det =) åter kommer senare!

sandur
0

Hej!

Vi håller på med ett ganska intressant projekt i Vallentuna med eksem hästar. Vi kommer att testa att köra med en Mosquito Magnet i sommar i vår lösdrifts anläggning. Om ni är intresserade av att kolla hur det går så försöker vi att hålla vår blogg segis.se uppdaterad med fortlöpande information om projekt resultatet. Vi har fem hästar varav tre har eksem. Jag är även intresserad av att höra hur andra gjort för att få hästarna att må bra på sommaren. Svid knotten är det stora bekymmret, kan man få bukt med dom så kommer man väldigt långt!

Mina tips är:

* Eksemtäcke på!

* Se till att ha en hage som det blåser så mycket som möjligt i!

* Se till att hästarna kan gå undan någonstans, gärna en väl ventilerad skyddad ligghall. Av egen erfarenhet vet vi att dom väljer den plats i hagen där dom är mest skyddade av sig själva.

Mvh

Tobbe S

gejsa
0

Hej Tobbe!

Hos oss så fungerar det bästa på min islänning som har eksem att använda Horsol och Absorbine Ultra Sheild. Både ock samtidigt så slipper iaf jag ha eksemtäcket på. Men jag tar in i box på natten vill inte riskera att han utsätts för myggen och knotten på kvällen och tidiga morgnar.

sus-sharon
0

jag är inget större fan av switch och rb86, så på sommaren när Sharon blir åtsatt av kusar brukar jag pressa en vitlöksklyfta i lite matolja och låta stå nån dag. sedan smörjer jag inte henne med oljan (ffa kring bogen). funkar bra, på henne iallafall.

provade ett sånt där wrap-in-täcke på henne (såg ut som en stor blå tortillarulle) men jag tyckte inte det fungerade alls, hon fick skav för att täcket åkte lite fram och tillbaka och blev dessutom elektrisk av det.

blir det "för mycket" för henne brukar man se att hon börjar springa lite i hagen, och då tar jag in henne och så får hon stå på stall under den värsta tiden istället.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Alex
0

#21 Det finns olika storlekar och passform på täckena.

Jag använder ju Absorbine, som Gejsa. Och nåt bättre har jag aldrig stött på. Hemmagjorda medel är i stort sett meningslösa häromkring då vi har så extremt mycket knott (är knappt så vi människor klarar av att stå utanför stallet vissa perioder) så det är inget alternativ för mig. Men funkar såna så är ju det självklart bra!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

sus-sharon
0

#22 naturligtvis finns det det, jag menar bara på att det inte fungerade på min. täcke kan säkert i många fall vara den ultimata lösningen, på min häst fungerade det dock inte. dels pga ovan angivna anledningar och dels för att hästen inte trivdes att vandra omkring med täcke på.

eftersom TS dessutom skrev att hennes häst reagerar på switch, rb86 och absorbine och att detta alltså inte går att använda med särdeles bra resultat gav jag också exempel på nåt man kan göra själv och som fungerar åtminstone på mina hästar.

Alex
0

#23 Jag vet, och det gjorde jag med i inlägg #8. Flört Mitt svar var riktat till dig, för börjar hästen springa i hagen för att komma undan knotten, då har det enligt mig gått för långt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

sus-sharon
0

#24 hos oss är det inga större besvär med knott, vad som är besvär här är broms.

och som jag tidigare skrivit tar jag in henne när det blir för mycket, eftersom hon dessutom "vet" att hon brukar få komma in kan hon börja springa runt lite för att uppmärksamma att det börjar på att vara "dags".

jag låter ingen häst springa omkring som en galning i hagarna utan att försöka göra något åt det.

Fiona
0

Vet en tjej som hade exemtäcke på sin shetisoch han kliade sönder tre stycken på en sommar …

Jenny

Tose
0

Jag vet inte om jag var otydlig i mitt inlägg… Men det jag menar är att det är viktigt att försöka att i möjligaste mån ta bort orsaken till att dom får eksem. Ett täcke är ju bra, men av egen erfarenhet vet jag att ett täcke bara är en del av en framgångsrik behandling (vi har använt täcken på alla våra hästar). En av våra vallacker får varje år ett ruskigt svullet och sårigt skap (inte kul kan jag meddela) och inget eksemtäcke i världen kan fixa detta.
För att det skall fungera måste man komma åt svidknotten, att reducera antalet helst ta livet av dom alla!
Därför skall vi se om vårt svidknotts reducering projekt som vi gör med vår Mosquito Magnet kommer att fungera.
Vad gäller själva kliandet så funderar vi på att sätta upp en sån där entrematta i plas i ligghallen så att dom kan klia sig.

Mvh

Tobbe S

www.segis.se

gejsa
0

#27# Förstår inte vad du menar med din första mening att du är otydlig i ditt inlägg?  Jag svarade dig att du kunde använda horsol och absorbine det hjälper mot såriga skap i jämförelse med täcken. Sedan är det nog lite svårt att döda alla knott. Flört

Fast visst har du varit otydlig med ditt projekt, du kanske kan precisera dig mer?

Tose
0

Mmm… Då skall jag vara tydlig.

Istället för att lindra symtomen med spayer salvor och liknande kommer vi att gå på orsaken till att hästarna får eksem.

Vårt projekt går ut på att reducera antalet mygg och knott genom att köra med en apparat som heter Mosquito Magnet. Denna makapär fungerar sålunda att den drar till sig mygg och knott sedan sugs dessa in och dödas, enligt en information vi fått skall den  efter 10 dagar radikalt reducera antalet knott och mygg. På fyra till sex veckor skall populationen vara i princip utrotad. 

Vi kommer att ha denna apparat i direkt anslutning till vår ligghall. Vi veta av erfarenhet att hästarna söker sig till den plats i hagen som är minst utsatt för dom små odjurenGlad.

En utvärdering av Mosquito Magnet och kontirnueligt rapportering hur det går kommer vi att ha på segis.se

Givetvis kommer även att i fortsättningen anända oss av eksemtäcken.

Mvh

Tobbe Segebladh

gejsa
0

#29# Ja, det ska bli väldigt intressant att få höra rapport om sedan i sommar. :) Inte för att jag tror att det kan fungera för dom finns ju överallt i luften. Om du menar bara på er lösdrift så måste ni isf stänga för så dom inte ens kommer in till lösdriften när dom som är där inne är dödade. Men det är ju en omöjlighet.

lisette
0

jag tror inte ni kommer att kunna utrota beståndet alls. de kläcks ju i tusentals i omgångar.

sandur
0

Den som lever får se…Skrattande

gejsa
0

#32# Skulle det fungera så skulle dom ju inte bekämpa med flygplan mot mygg uppåt landet. Minns inte var det var någonstans. Så tyvärr är dom för många för att kunna bekämpa. Tror inte att jag vill det ens eftersom dom är mat till svalor och andra fåglar.

sandur
0

Jo, det gäller ju att inte vara allt för positiv… Men om man inte försöker utan använder sig av devisen "det aldrig försent att ge upp" så lär det ju inte hända något antar jag.Flört