ojämt musklad
var ut till stallet idag och skulle rida som vanligt. men under ridturen så kändes hon lite anorlunda, så tog det väldigt lugnt. när jag sedan kom tillbaka till stallet så gick jag igenom hästen två gånger för att vara säker på att hon inte var skadad. (kollade om hon var halt när jag red eller visade tecken på smärta, men inget) så när jag var tillbaka i stallet så skulle jag gå runt för att ta av sadeln så kastade jag en blick på rumpa och rygg och upptäckte till min förskräckelse att hon var grymt mkt mer musklad på högra sidan än på vänstra. detta för mig är ett musterium då jag rider varierat och försöker rida lika mkt i båda varven. tränar även klättring och kondis som jag har fått tips om av tränare. har ni några tips på hur jag kan bygga upp hennes vänstra sida? vill ju att hon ska orka med hela kroppen, inte halva.
MVH michelle
Det du ska börja med att göra, med en så tydligt snedmusklad häst, är att utreda VAR den har ont för någonstans. För det brukar i princip alltid vara smärta någonstans ifrån som gör att de musklar sig snett.
Börja med att låta veterinären gå igenom hästen ordentligt och behandla det som behöver behandlas.
När veterinären har gjort sitt så kan du även låta någon form av alternativbehandlare titta på hästen - alternativarna brukar vara bättre på mjukdelsproblem.
Först när ovanstående är gjort ska du börja jobba med att muskla hästen jämnt igen.